1.
Descripció breu de l’element patrimonial:
L’Eixample va
sorgir al segle XIX després de l’enderrocament de les muralles de la ciutat
(1854-1856) i la necessitat d’expansió de la ciutat. No obstant, no és fins el
1858 que es permet fer un pla per eixamplar la ciutat.
És
l’any 1859 quan el consistori barceloní convocà un concurs de projectes
urbanístics, on va sortir guanyador el projecte de l’arquitecte Rovira i Trias.
Però, paral·lelament, el Govern central va encarregar un altre projecte
urbanístic a l’enginyer Ildefons Cerdà. Finalment, el Govern va imposar aquest
pla mitjançant un decret que anul·lava la decisió de l’Ajuntament de Barcelona.
Així
doncs, l’Eixample es va construir seguint el Pla Cerdà: l’enginyer i urbanista
Ildefons Cerdà va dissenyar aquest barri amb una trama quadriculada on les
illes tenien forma octogonal de cantonades truncades, per millorar la
visibilitat dels vehicles, amb amplis espais per als vianants de la ciutat i
jardins interiors a les illes.
Amb
el seu pla urbanístic es va crear una ciutat igualitària on no es distingeixen
els diferents barris que la componen i evita l’amuntegament de cases
tradicionals com en altres llocs de la ciutat. La part central, la Dreta de
l’Eixample, va ser el barri de la burgesia, que va introduir a casa seva un
estil propi, el modernisme, reflex d’aquell moment. Malgrat que es concentraven
en aquesta zona un bon nombre d’edificis significatius, la resta dels que hi
havia en altres barris com el Fort Pienc, la Sagrada Família, Sant Antoni o
l’Esquerra de l’Eixample van ser influïts per aquest corrent. Tot l’Eixample
constitueix un conjunt arquitectònic modernista únic a Europa.
2.
Localització:
Per arribar al lloc de l'inici de la sortida podem arribar-hi amb el metro de la L3 i la L5 a la parada Diagonal, amb les TFGC a l'estació Provença-la Pedrera, amb la RENFE a la parada de Passaeig de Gràcia o bé amb els busos 7, 16, 22, 24 i l'V27.
3. Idees
claus:
*
L’evolució del territori.
*
La importància dels fets històrics per
l’època actual (si hagués guanyat l’altre arquitecte, Barcelona seria diferent?
Viuria la mateixa gent? Tindria la mateixa funció?
4. Proposta
d’activitat:
Títol de l’activitat:
“Com seria Barcelona sense l’Eixample de Cerdà?”
Model o estratègia
educativa: Per a aquesta activitat seguirem el model
d’investigació-acció.
Objectius de l’activitat:
*
Crear un nou model d’Eixample per a la
ciutat de Barcelona.
*
Elaborar un plànol.
*
Investigar l’Eixample actual.
*
Fer conjectures envers Barcelona sense
l’Eixample de Cerdà.
Descripció i funcionament
de l’activitat:
L’activitat està destinada als alumnes d’educació primària. L’activitat
consistirà en la creació d’un propi plànol substituint l’Eixample actual per
els seus dissenys. Per a dur a terme aquesta tasca es proposarà als alumnes que
es posin a la pell d’un enginyer/urbanista de mitjans del segle XIX, que és
quan es va crear l’Eixample actual, i han rebut una carta de l’alcalde de
Barcelona que els demana ajuda per ampliar la ciutat i annexar-la als pobles
fronterissos com la Vila de Gràcia.
Els alumnes disposaran de tres sessions: la primera serà d’un matí sencer,
la segona serà de d’una hora i la tercera ocuparà tota una tarda per investigar
i dur a terme la seva proposta. Es treballarà a partir de grups de treball cooperatiu de tres alumnes per
grup.
La primera sessió es realitzarà fora de l’aula i consistirà en una sortida
pel districte de l’Eixample. La sortida començarà a les 9:30h del matí i
acabarà a les 12:30 amb una pausa per esmorzar i una mica d’esbarjo. La sortida
començarà a La Pedrera, baixarem pel passeig de Gràcia fins a la Gran Via de
les Corts Catalanes, pugem pel carrer de Roger de Llúria fins al carrer
d’Aragó, allà pujarem fins al Passeig de Sant Joan on es farà una pausa de 30
minuts per a que els alumnes esmorzin i juguin una mica. Després baixarem per
la Diagonal fins al carrer de Sardenya que es pujarà aquest carrer fins arribar
a la Sagrada Família, finalment es tornarà pel carrer Provença fins a La
Pedrera. És important que abans de començar la sortida els alumnes tinguin un
plànol, com a mínim un per grup, per poder assenyalar el recorregut que es
farà.
La segona sessió es durà a terme a l’escola, on primerament es posarà en
comú el treball realitzat durant el matí pel territori. En segon lloc, els
alumnes aniran a l’aula d’informàtica a cercar quelcom informació rellevant per
acabar de tenir tot el material i informació necessari per dur a terme la tasca
(plànol).
Finalment, en la tercera i última sessió envers el tema a treballar, els
alumnes han d’elaborar el seu plànol segons la seva representació de l’Eixample
de Barcelona. Com a cloenda parlarem de la figura de Rovira i Trias que va
dissenyar un Eixample alternatiu al de Cerdà i farem que els alumnes imaginin
com seria la vida dels barcelonins si l’Eixample no fos l’Eixample.
Material necessari
*
Plànols de la ciutat de Barcelona (de
diferents èpoques)
*
Material escolar (regla, llapis, goma,
etc.)
*
Ordinadors/Tabletes
Consells i recomanacions
*
Anar amb calçat còmode. Avisar a l’alumnat.
*
Donar plànols als alumnes de la ciutat de
Barcelona. Aquests plànols es poden agafar a qualsevol punt de turisme.
5. Bibliografia:
Ajuntament de Barcelona. Districte de l’Eixample. [En línia] [Consultat el 30
de març de 2016]. Disponible a: http://lameva.barcelona.cat/eixample/ca/historia-del-districte
Wikimedia Commons. [En línia] [Consultat el 31 de març de 2016]. Disponible
a:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada