BREU DESCRIPCIÓ DE L'ELEMENT PATRIMONIAL:
El Monument a Colom va ser construït
per l’exposició universal a la ciutat de Barcelona al 1888 projectat per
l’arquitecte Gaietà Buïgas.
Sobre
una base de pedra s’aixeca una columna de ferro de 51 metres, rematada per una
corona on està situat un mirador, al qual es pot accedir amb un ascensor
interior, i una coberta esfèrica que suporta l’estàtua de set metres d’altura
de Cristòfol Colom, obra de Rafael Atché. La base octogonal està flanquejada
per vuit lleons, obra d’Agapit Vallmitjana, i per quatre grups escultòrics de
personatges vinculats amb la Corona d’Aragó i que varen participar en el
descobriment. Intercalades als grups, quatre matrones al•legòriques de
Catalunya, Aragó, Castella i Lleó. A cada costat de l’octògon, vuit relleus de
bronze amb escenes de la vida de Colom, obres de Josep Llimona i Antoni
Vilanova que varen ser robades poc desprès de la seva inauguració, substituïts
el 1929 per altres dels escultors Fuxà i Carbonell. Destacar el paper
preponderant donat als personatges representatius de la participació catalana
en el descobriment, mentre que els Reis Catòlics o els germans Pinzón entre
altres, són representats en simples medallons.
Més tard va servir com a
punt de celebració i commemoració dels 400 anys del descobriment d’Amèrica tal
i com reflexa una placa de bronze que trobem al peu del monument.
L'estàtua representa Colom amb el braç dret
estès i el dit índex assenyalant cap al mar. Inicialment es va dir que
assenyalava Amèrica, però aquesta
afirmació va crear polèmica, ja que aquest continent es troba en el sentit
contrari al que assenyala el dit. Van sorgir llavors tres corrents d'opinió:
El primer, segons el qual l'estàtua
s'ha d'entendre com una metàfora, afirma que la intenció de l'autor era que
Colom assenyalés cap a Amèrica, però que el públic no hauria entès que el dit
hagués assenyalat cap a la Rambla, terra endins, i per això va instal·lar l'estàtua
assenyalant al mar.
El segon corrent d'opinió afirma que
l'estàtua no assenyala a Amèrica, sinó a l'Índia, que era on ell volia arribar, però per una ruta
alternativa que no fos per l'Imperi Turc, que no
deixava passar els comerciants europeus cap a l'Àsia.
I el tercer corrent d'opinió és que
l'estàtua no assenyala la ruta cap a Amèrica, sinó cap a Gènova, la seva presumpta
ciutat natal, tot i que realment assenyala directament cap a l'illa de Mallorca on probablement sí
que nasqué, segons darreres investigacions.
ON ESTÀ SITUAT?
Adreça: Plaça Portal de la pau, s/n,08001 Barcelona.
Per
accedir a aquest emplaçament es pot fer amb el metro L3 parada Drassanes o amb
els busos 14, 59, 64, 91, 120, D20, H14
IDEES CLAUS. QUÈ VOLEM EXPLICAR?
A partir de la realització d’aquesta activitat volem treballar l’etapa
històrica de la colonització europea d’Amèrica, així com el patrimoni que tenim
a la nostra ciutat, ja que a partir d’aquest l’utilitzem com a element didàctic
per apropar la història als alumnes. Tanmateix, podem enllaçar el descobriment
d’Amèrica amb l’Edat Moderna, ja que és en aquesta etapa on Cristòfol Colom
arriba al nou continent.
Així doncs, mercès aquest fet històric important,
podem treballar i relacionar-lo amb la forma de vida de l’època: com vivien,
els transports, l’organització social del moment, els esclaus, els missioners,
les diverses cultures -trobem participació de personatges d’altres països, els
imperis del moment:
Turc,
Asiàtic, Indi…-, la immigració, l’economia, la religió i, sobretot, la situació
geogràfica de les diverses localitzacions del moment, tot comparant-les amb les
d’avui dia.
PROPOSTA D'ACTIVITAT:
Títol
de l’activitat: “Cap
on assenyala Colom?”
Model o estratègia educativa: Kit
mòbil.
Objectius de l’activitat:
- Descobrir cap a on assenyala l’estàtua de Cristòfol Colom en realitat a partir de l’observació in situ.
- Crear hipòtesis sobre el misteri.
- Saber utilitzar diferents objectes per a treballar l’orientació, com la brúixola o els mapes.
Descripció i funcionament de l’activitat:
Activitat inicial: Partim d’una patata. A
partir d’aquest element i la investigació d’ell a internet, llibres, etc.,
trobem una relació estreta amb la colonització i Cristòfol Colom, del qual hi
ha un monument a la nostra ciutat. És aquí on iniciem el nostre enigma que cal
donar resposta: Cap on assenyala Colom?
Activitat principal: Duem a terme una
sortida al monument de Cristòfol Colom per tal de trepitjar l’escenari a
treballar. En un primer moment -després de deixar temps a l’alumnat perquè es
faci fotografies-, per petits grups, plantegem una pregunta inicial que cal
respondre a partir dels cartells informatius que hi ha a l’interior del
monument, entrant per les escales del punt d’informació de l’element
patrimonial (veure annexes). Un cop han investigat i han respòs la pregunta
correctament, se’ls fa entrega del kit mòbil com a recompensa (un per grup).
A partir de l’adquisició del kit, el qual conté tot el material necessari
per seguir investigant i donar una possible resposta a l’enigma, els alumnes es
mouen per l’espai patrimonial per tal de fer la investigació i hipòtesis. De
tal manera que poden pujar al mirador (entrades ja comprades i col·locades al
kit), situar-se al punt exacte i mirar des de la perspectiva i gradació del
braç de Colom.
Cal fer èmfasi en la recollida de dades i informació que els/les alumnes
van adquirint per tal de tenir el màxim material possible per fer les hipòtesis
de resposta a l’enigma. Per això el kit es composa d’una llibreta i llapis, per
anotar les cròniques -passos, informació rellevant- que van realitzant, tal i
com va fer Colom.
Activitat final: Un cop realitzada l’activitat d’investigació i recollida de dades, fem
una posada en comú. Per tal de dur a terme aquesta part, al mateix espai
patrimonial trobem una petita plaça on seurem amb els alumnes i ens posarem en
rotllana per tal de veure’ns tots i plantejar les hipòtesis realitzades pels
grups. Ja exposades totes, en grup-classe decidim amb quina hipòtesi (ben
justificada) ens quedem i la recollim com a nostra. (Cal destacar que encara
avui dia és un enigma sense
resoldre, ja que no trobem la resposta exacte a cap font.) Finalment, traiem
les nostres carmanyoles i fem un dinar de germanor tots junts.
Material necessari:
El
material necessari per dur a terme l’activitat serà el d’un kit mòbil per grup
on hi trobarem:
- Les entrades per accedir al mirador.
- Una brúixola.
- Un mapa del món amb el punt on es troba Colom assenyalat.
- Un regle.
- Una lupa.
- Un bloc de notes i llapis/bolígraf per tal d’anar fent anotacions necessàries de les cròniques que duem a terme per fer aquest “descobriment”.
Consells i recomanacions:
● Per poder accedir al mirador de Colom, els
nens i nenes entre 4 i 12 anys han de pagar 3€ i els adults 6€.
● També, cal tenir en compte l’horari d’accés
a l’interior del monument: de dll. a div. de 8:30 a 20:30h.
● Necessitem la col·laboració d’algun adult,
ja sigui un altre mestre o de la persona del punt d’informació, per donar inici
a l’activitat amb la pregunta inicial.
● Recomanem deixar a l’inici uns 15 minuts
per a que es facin fotos amb els lleons que envolten el monument.
BIBLIOGRAFIA:
Monument
a Cristòfol Colom. Informació general. [En línia] Consultat el 29 d’abril de
2016.
Localització digital del monument. [en línia]
Consultat el 2 de maig de 2016. https://www.google.es/maps/place/Mirador+de+Colom/@41.3757945,2.1777725,15z/data=!4m2!3m1!1s0x0:0x4b11f0a109164714
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada