dilluns, 16 de maig del 2016

Cap a on assenyala Colom?

BREU DESCRIPCIÓ DE L'ELEMENT PATRIMONIAL:

El Monument a Colom va ser construït per l’exposició universal a la ciutat de Barcelona al 1888 projectat per l’arquitecte Gaietà Buïgas.
Sobre una base de pedra s’aixeca una columna de ferro de 51 metres, rematada per una corona on està situat un mirador, al qual es pot accedir amb un ascensor interior, i una coberta esfèrica que suporta l’estàtua de set metres d’altura de Cristòfol Colom, obra de Rafael Atché. La base octogonal està flanquejada per vuit lleons, obra d’Agapit Vallmitjana, i per quatre grups escultòrics de personatges vinculats amb la Corona d’Aragó i que varen participar en el descobriment. Intercalades als grups, quatre matrones al•legòriques de Catalunya, Aragó, Castella i Lleó. A cada costat de l’octògon, vuit relleus de bronze amb escenes de la vida de Colom, obres de Josep Llimona i Antoni Vilanova que varen ser robades poc desprès de la seva inauguració, substituïts el 1929 per altres dels escultors Fuxà i Carbonell. Destacar el paper preponderant donat als personatges representatius de la participació catalana en el descobriment, mentre que els Reis Catòlics o els germans Pinzón entre altres, són representats en simples medallons. 
Més tard va servir com a punt de celebració i commemoració dels 400 anys del descobriment d’Amèrica tal i com reflexa una placa de bronze que trobem al peu del monument.
L'estàtua representa Colom amb el braç dret estès i el dit índex assenyalant cap al mar. Inicialment es va dir que assenyalava Amèrica, però aquesta afirmació va crear polèmica, ja que aquest continent es troba en el sentit contrari al que assenyala el dit. Van sorgir llavors tres corrents d'opinió:
El primer, segons el qual l'estàtua s'ha d'entendre com una metàfora, afirma que la intenció de l'autor era que Colom assenyalés cap a Amèrica, però que el públic no hauria entès que el dit hagués assenyalat cap a la Rambla, terra endins, i per això va instal·lar l'estàtua assenyalant al mar.

El segon corrent d'opinió afirma que l'estàtua no assenyala a Amèrica, sinó a l'Índia, que era on ell volia arribar, però per una ruta alternativa que no fos per l'Imperi Turc, que no deixava passar els comerciants europeus cap a l'Àsia.
I el tercer corrent d'opinió és que l'estàtua no assenyala la ruta cap a Amèrica, sinó cap a Gènova, la seva presumpta ciutat natal, tot i que realment assenyala directament cap a l'illa de Mallorca on probablement sí que nasqué, segons darreres investigacions.
ON ESTÀ SITUAT?

Adreça:  Plaça Portal de la pau, s/n,08001 Barcelona.
Per accedir a aquest emplaçament es pot fer amb el metro L3 parada Drassanes o amb els busos 14, 59, 64, 91, 120, D20, H14
IDEES CLAUS. QUÈ VOLEM EXPLICAR?
A partir de la realització d’aquesta activitat volem treballar l’etapa històrica de la colonització europea d’Amèrica, així com el patrimoni que tenim a la nostra ciutat, ja que a partir d’aquest l’utilitzem com a element didàctic per apropar la història als alumnes. Tanmateix, podem enllaçar el descobriment d’Amèrica amb l’Edat Moderna, ja que és en aquesta etapa on Cristòfol Colom arriba al nou continent.
Així doncs, mercès aquest fet històric important, podem treballar i relacionar-lo amb la forma de vida de l’època: com vivien, els transports, l’organització social del moment, els esclaus, els missioners, les diverses cultures -trobem participació de personatges d’altres països, els imperis del moment:
Turc, Asiàtic, Indi…-, la immigració, l’economia, la religió i, sobretot, la situació geogràfica de les diverses localitzacions del moment, tot comparant-les amb les d’avui dia. 
PROPOSTA D'ACTIVITAT:
Títol de l’activitat:Cap on assenyala Colom?”
Model o estratègia educativa: Kit mòbil.
Objectius de l’activitat:
  •   Descobrir cap a on assenyala l’estàtua de Cristòfol Colom en realitat a partir de l’observació in situ
  •  Crear hipòtesis sobre el misteri. 
  • Saber utilitzar diferents objectes per a treballar l’orientació, com la brúixola o els mapes.

Descripció  i funcionament de l’activitat:
Activitat inicial: Partim d’una patata. A partir d’aquest element i la investigació d’ell a internet, llibres, etc., trobem una relació estreta amb la colonització i Cristòfol Colom, del qual hi ha un monument a la nostra ciutat. És aquí on iniciem el nostre enigma que cal donar resposta: Cap on assenyala Colom?
Activitat principal: Duem a terme una sortida al monument de Cristòfol Colom per tal de trepitjar l’escenari a treballar. En un primer moment -després de deixar temps a l’alumnat perquè es faci fotografies-, per petits grups, plantegem una pregunta inicial que cal respondre a partir dels cartells informatius que hi ha a l’interior del monument, entrant per les escales del punt d’informació de l’element patrimonial (veure annexes). Un cop han investigat i han respòs la pregunta correctament, se’ls fa entrega del kit mòbil com a recompensa (un per grup).
A partir de l’adquisició del kit, el qual conté tot el material necessari per seguir investigant i donar una possible resposta a l’enigma, els alumnes es mouen per l’espai patrimonial per tal de fer la investigació i hipòtesis. De tal manera que poden pujar al mirador (entrades ja comprades i col·locades al kit), situar-se al punt exacte i mirar des de la perspectiva i gradació del braç de Colom.
Cal fer èmfasi en la recollida de dades i informació que els/les alumnes van adquirint per tal de tenir el màxim material possible per fer les hipòtesis de resposta a l’enigma. Per això el kit es composa d’una llibreta i llapis, per anotar les cròniques -passos, informació rellevant- que van realitzant, tal i com va fer Colom.
Activitat final: Un cop realitzada l’activitat d’investigació i recollida de dades, fem una posada en comú. Per tal de dur a terme aquesta part, al mateix espai patrimonial trobem una petita plaça on seurem amb els alumnes i ens posarem en rotllana per tal de veure’ns tots i plantejar les hipòtesis realitzades pels grups. Ja exposades totes, en grup-classe decidim amb quina hipòtesi (ben justificada) ens quedem i la recollim com a nostra. (Cal destacar que encara avui dia és un enigma sense resoldre, ja que no trobem la resposta exacte a cap font.) Finalment, traiem les nostres carmanyoles i fem un dinar de germanor tots junts.
Material necessari:
El material necessari per dur a terme l’activitat serà el d’un kit mòbil per grup on hi trobarem:
  •      Les entrades per accedir al mirador. 
  •      Una brúixola. 
  •      Un mapa del món amb el punt on es troba Colom assenyalat. 
  •      Un regle.
  •      Una lupa.
  •     Un bloc de notes i llapis/bolígraf per tal d’anar fent anotacions necessàries de les cròniques que duem a terme per fer aquest “descobriment”.  
Consells i recomanacions:

   Per poder accedir al mirador de Colom, els nens i nenes entre 4 i 12 anys han de pagar 3€ i els adults 6€.
   També, cal tenir en compte l’horari d’accés a l’interior del monument: de dll. a div. de 8:30 a 20:30h.
    Necessitem la col·laboració d’algun adult, ja sigui un altre mestre o de la persona del punt d’informació, per donar inici a l’activitat amb la pregunta inicial.
   Recomanem deixar a l’inici uns 15 minuts per a que es facin fotos amb els lleons que envolten el monument. 

BIBLIOGRAFIA:
Monument a Cristòfol Colom. Informació general. [En línia] Consultat el 29 d’abril de 2016.
Localització digital del monument. [en línia] Consultat el 2 de maig de 2016. https://www.google.es/maps/place/Mirador+de+Colom/@41.3757945,2.1777725,15z/data=!4m2!3m1!1s0x0:0x4b11f0a109164714

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada