diumenge, 22 de maig de 2016

Descobrim els jocs olímpics

Descripció breu de l'element patrimonial

L’element patrimonial que hem seleccionat per desenvolupar un seguit d’ activitats amb els infants és l’ Estadi Olímpic Lluís Companys.


L’elecció és deu per la importància que va adquirir l’Estadi als Jocs Olímpics de 1992 i com va afectar a la ciutat de Barcelona. Si més no, també contextualitzem breument la història que hi comporta i les funcions que té actualment.

Creiem que és un element patrimonial que ofereix la possibilitat de plantejar activitats dinàmiques, que es pot relacionar amb molts temes socials, culturals, històrics, arquitectònics, etc. Tot i que, nosaltres només ens centrarem breument en la seva història i en les activitats que es duen a terme.

Història breu de l’ Estadi Olímpic de Montjuic

L’Estadi Olímpic és un recinte esportiu que va ser inaugurat al 1929 amb motiu de l’Exposició Internacional. Va ser molt important per la projecció que es va donar el comerç català arreu del món.

Seguidament, l’Estadi Olímpic de Montjuic va obrir les seves portes a un esdeveniment molt important per la ciutat de Barcelona, els Jocs Olímpic de 1992. Aquests jocs es van dur a terme esports com l’ atletisme, bàsquet, beisbol, ciclisme, futbol, gimnàstica, hípica, tennis, entre d’ altres.

En els jocs Olímpic es van dur a terme dos cerimònies, d’ apertura i de tancament. En aquestes cerimònies, presenciades pels reis, es van dur a terme activitats d’ oci, com ara concerts, elements culturals, etc. A més, es van crear uns elements dels Jocs Olímpic com ara la mascota olímpica escollida per representar els Jocs fou Cobi, un cos d’ aturà català. I la torxa olímpica, element que va traslladar la flama per encendre el foc que duraria tots els Jocs.

Per últim, un dels actes més esperats i més representatius dels Jocs Olímpics va ser quan l’ arquer Antonio Rebollo va encendre el peveter olímpic mitjançant el llançament d’ una fletxa amb el foc olímpic cremant a la seva punta. Aproximadament més d’ uns 2.000.000 milions de persones van seguir per televisió la cerimònia d’ obertura en tot el món. 

On esta situat?









L’accessibilitat es veu recolzada per la gran quantitat i varietat de transport públic que facilitat l’ arribada a l’ Estadi Olímpic. L’  Ajuntament de Barcelona ofereix línies d’ autobusos (150, 13, 125, 55, 9, 27, 37, 50, 65, 79, 109, 165, D20, H12, V7) metro  (L1 i L3) Ferrocarril (L8, S33, S4,S8,R5,R50,R6,R60). Tots parteixen de la Plaça Espanya i molts arriben fins l’ Estadi. A més, el funicular de Montjuic també accedeix i està connectat amb les línies L3 i L2 de metro, tot i que cal caminar 10-15min.
Si més no, l’ accés també es pot realitzar amb els vehicles particulars  on trobem zones àmplies d’ aparcament disponibles. O també, es pot accedir a peu  des de Plaça Espanya a l’ Anella Olímpica per les escales mecàniques que permeten l’ accés des de l’ Avinguda Maria Cristina fins a l’ Avinguda de l’ Estadi. 




 Proposta d’activitat:

Títol de l’ activitat à Descobrim els jocs olímpics




·         Conèixer la història dels jocs olímpics
·         Estar al corrent dels esports que es duen a terme als jocs olímpics
·         Tenir coneixement dels jocs olímpics que es van produir a Barcelona



·         Destinataris: Cicle superior (alumnes de 5è d’ educació primària)
  • ·         Temps activitats al estadi de Montjuic: 120 min

·         Activitats a l’aula: Primerament, a l’aula, plantejarem quina serà l’activitat a realitzar, dividirem els alumnes en dos grups, un grup serà l’encarregat de representar els jocs olímpics antics i l’altre els jocs olímpics moderns que es van produir a Barcelona. 
Cada grup haurà de buscar informació a l’aula sobre la seva època i haurà de preparar una representació on s’expliquin totes les característiques (quins son els esports practicats, cada quan es realitzen, quin és el premi, qui participa....)
A l’escola, els alumnes disposaran de dues sessions per preparar tot el necessari per la sortida, una sessió estarà dedicada a la recerca, cada grup tindrà accés a ordinadors i a llibres on podran buscar tota la informació i la segona sessió serà de caràcter més pràctic i disposaran de materials plàstics per crear aquells elements que identifiquin els jocs olímpics de la època que representen.

  • Activitats de camp: Un cop allà realitzarem primerament una activitat preparada pel museu olímpic de Barcelona anomenada sessió d’iniciació al olimpisme on a partir de recursos audiovisuals els expliquen l’origen i l’evolució dels jocs olímpics i es farà una visita guiada a les instal·lacions olímpiques i allà serà on cada grup representarà les característiques que han descobert dels jocs olímpics de la seva època


Per les activitats a l’aula: Necessitarem disposar d’ordinadors per la recerca d’informació i alguns llibres que tractin el tema. També necessitarem materials de l’aula de plàstica com cartolines, cartró, folis de colors...
Per les activitats de camp: Bolígrafs o llapis i un suport per escriure, els materials i la informació creats a classe.

Consells i recomanacions


Cal informar prèviament al Museu Olímpic de Barcelona de l’activitat que es vol realitzar per tal que ells puguin organitzar l’espai amb altres possibles escoles i que ens enviïn els seus dossiers pedagògics que ens poden ajudar a encaminar la nostra activitat d’una manera o un altre.  
Els alumnes poden moure’s tranquil·lament pel recinte ja que els vehicles no tenen accés i no hi ha perill.  


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada