EL NO-DO (NOTICIARIS I
DOCUMENTALS)
(CRISTINA PALOMO I LORENA VARO)
Es va crear el dia 29 de setembre de 1942 per la dictadura
del General Francisco Franco.
Era un servei de difusió
de noticiaris i reportatges de obligatòria exhibició en els cinemes d’Espanya.
Aquest noticiari servia, d’una banda, com a propaganda del Franquisme i, per
altra banda, com a unió dels espanyols d’arreu del món. La seva primera
projecció va tenir lloc el 4 de gener de 1943 i es va mantenir fins el 1975,
que va deixar de ser obligatori. El 1981 van deixar de produir-lo. En desembre
de 2012 RTVE.ES i Filmoteca han obert aquests excepcionals de la història de la
transformació d’Espanya.
Hi ha tres classes de
documents:
Els materials fílmics
Els registres sonors de documents
audiovisuals
Els documents textuals
Les edicions produïdes pel NO-DO per Espanya van ser 4016.
(Fotogradia: Wikimedia Commons)
PROPOSTA D’ACTIVITAT: EL
NO-DO
TÍTOL:
HO VEIEM, HO EXPLIQUEM!
Model
i/o Estratègies Educatives:
La nostra proposta didàctica
es durà a terme en petits grups cooperatius de 4 o 5 alumnes. Es treballarà a
l’aula ordinària i també a l’aula d’informàtica per tal que els nens i nenes
puguin buscar la informació necessària per a elaborar el seu NO-DO a partir del
tema que els hagi tocat.
Un cop tinguin tota la
informació recollida faran una síntesi i es prepararan unes pautes per a
explicar després la seva noticia.
Objectius
que volem aconseguir amb l’activitat:
o
Conèixer en
què consistia el noticiari NO-DO que va ser instaurat pel Franquisme.
o
Veure
i analitzar de quina manera es donaven la notícies al NO-DO i com
es donen ara.
o
Investigar a
través de vídeos, quines eren les notícies que es tractaven a l’època.
o
Fer el
nostre propi NO-DO particular per grups, a partir de temàtiques que els hi
facilitarem.
Descripció
de l’activitat:
La proposta didàctica que
plantegem consisteix en que els alumnes de 6è de primària coneguin què era el
noticiari del franquisme, conegut com el NO-DO: què era, com va sorgir i quina
era la seva funció. Tot això, ho faríem a partir de la visualització de
diferents vídeos que podem trobar a la pàgina web de RTVE (http://www.rtve.es/filmoteca/no-do).
Es tractaria que entre tots féssim una pluja d’idees sobre les característiques
que tenia el noticiari. Una vegada les tinguéssim, miraríem els noticiaris actuals
que hi ha a la televisió per tal que veiessin les diferències que hi ha entre
un i l’altre.
A partir d’aquí,
construiríem els nostres propis NO-DOS. L’objectiu és que, a partir de donar
als alumnes diferents apartats de la Guerra Civil, ells busquin la informació
necessària per tal de poder reproduir, mitjançant aquest mini-informatiu, allò
que va passar com si ho estiguéssim vivint ara.
Creiem que pot ser una
activitat molt dinàmica, participativa i motivadora, on tots els membres del
grup hauran de cooperar activament per aconseguir que el noticiari sigui un
èxit. A més, fomentem el desenvolupament competencials en diferent nivells, com
per exemple a llengües, on tractaríem totes les dimensions de la llengua
(expressió oral i escrita, comprensió oral i escrita),potenciem també els trets
característics a treballar per arribar a ser un bon/a comunicador/a i, inclús,
el tractament de la informació. Pensem que és una activitat molt completa que
permet la mobilització de diferents aspectes cognitius de l’alumne i amb la
qual, alhora, es pot divertir i aprendre de la història que no va succeir fa
tant de temps.
La selecció dels temes que
hem comentat abans la faríem nosaltres amb cura, ja que tots sabem que és un
tema que ha sigut difícil per moltíssima gent i l’hem de tractar amb molt de
respecte i sensibilitat. Volem que els temes siguin variats i que donin una
mica una visió als nens de les coses que més podem destacar d’aquella època i
que puguem extreure algun punt positiu. Hem pensat en el cartellisme de l’època
tant famós, en el patrimoni que va ser construït aleshores i que encara
conservem, l’arribada del ferrocarril a espanya, etc.
Material
necessari:
o Recull
audiovisual del NO-DO que trobarem a la
pàgina web de RTVE (http://www.rtve.es/filmoteca/no-do/)
o Una
càmera de vídeo per a cada grup (5 grups – 5 càmeres en total)
o Llapis,
goma, colors, retoladors, regles, etc. per a poder dissenyar els nostres
cartells de la Guerra Civil.
Consells:
o La
Guerra Civil és un tema una mica delicat que cal tractar amb cura i amb una
visió i una anàlisi dels fets el més objectiva possible.
o
Hem de fomentar el respecte entre
l’alumnat i no permetre cap tipus de comportament racista, xenòfob o
discriminatori dins l’aula.
o
Alguns vídeos poden no tenir so ja
que són d’una arxiu antic. Hem de tenir una selecció d’uns quants que ens
interessin per treballar diferents vessants de la Guerra Civil com: el
cartellisme, patrimoni, esdeveniments importants, etc. i tenir en compte que
els puguem escoltar bé.
o Haurem
de fer veure als alumnes que el material audiovisual també pot ser manipulat i
no sempre ha de ser verídic. Sobretot en aquesta època on el NO-DO va ser creat
pel General Franco.
Fonts
d’informació:
RTVE.ES. NO-DO. Data de la consulta: 28 de febrer de 2014. [En línia]
Disponible a:
WIKICOMMONS. Spanish Civil War. Data de la consulta:
28 de febrer de 2014. [En línia] Disponible a:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada