Què hi trobem al subsòl de Barcelona?
1.Descripció
breu de l’element patrimonial
Gràcies
al Museu d’Història de Barcelona podem veure, entendre i
endinsar-nos en l’evolució que va patir la ciutat durant
l’antiguitat tardana. Va ser durant un seminari organitzat per la
UB l’any 1994 quan, es parla sobre les hipòtesis de l’època a
la qual fem referència, arribant a la conclusió de que cal una
revisió de les troballes arqueològiques de les quals es disposava,
incorporant noves que la ciutat mateixa anava proporcionant.
Al
1996 serà el propi Museu qui organitza una trobada, per tal de
preparar una nova presentació de les troballes arqueològiques al
subsòl del propi museu i de la Plaça del Rei, majoritàriament
formen part del conjunt episcopal paleocristià.
Al
2001, es presentat el projecte que permet interpretar aquestes
troballes, i que ens permet entendre el pas de la ciutat clàssica a
la ciutat cristiana.
Actualment,
al museu d’Història de Barcelona s’hi pot fer una visita en la
qual se’ns explica la història de la primera comunitat cristiana
de la ciutat.
Podem
trobar el baptisteri, el palau episcopal i els vestigis d’una
església amb planta de creu i un cementiri.
Conjunt
monumental. Font: foto d’autor.
2.On
està situat?
El
conjunt episcopal de Barcino el trobem al MUHBA, localitzat a la
Plaça del Rei s/n.
Per
tal d’arribar-hi, tenim diferents vies de transport:
-Metro:
Catalunya (L1 i L3), Urquinaona (L1 i L4), Liceu (L3) i Jaume I (L4).
-Bus:
17,19,40 i 45.
-Barcelona
Bus Turístic: Ruta Sud (blava)
Els
bisbes tenien el poder
El
poder dels bisbes en els segles V i VI era molt més que adoctrinar i
salvar les ànimes, ja que també eren qui formaven la part més alta
del poder civil, i també ells impartien la justícia, estant al
capdamunt de l’aristocràcia local, i negociaven i pactaven amb els
nou vinguts.
Per
tant, els edificis on residien aquests bisbes havien de ser grans i
lluents, que mostressin a la resta d’habitants el gran poder i la
gran importància que tenien a la societat d’aquella època.
Restes
del palau. Font: foto d’autor
A
partir de la visita al museu i de la documentació sobre l’època,
podem veure la diferència entre l’edificació privada i
l’edificació pública, destacant el paper dels bisbes i els seus
edificis, una arquitectura de representació i prestigi.
Pacià,
el bisbe cristià de Barcino
Gràcies
a Sant Jeroni i els seus textos escrits podem saber diferents coses
sobre aquest bisbe, entre les quals ens destaca “diversos llibres,
com El Cervus i Contra els novacians” i també que “va morir molt
vell, a l’època de l’emperador Teodosi”.
És
considerat un dels pares llatins de l’església, i es tracta del
primer autor nascut a Catalunya del qual se’n coneix el nom i se’n
conserven obres, tot i que el tractat sobre el cérvol no s’ha
pogut conservar.
En
la seva obra hi destaca la disciplina eclesiàstica, el baptisme, la
supremacia del papa i ataca el novacianisme i alguns costums pagans.
Tot
i l’arribada dels visigots a la ciutat, el canvi més important
esdevé en l’àmbit religiós, on comencen a sorgir elements
cristians, un cop Pacià converteix la ciutat en un centre episcopal,
i quan la població comença a perdre interès en exercir càrrecs
municipals.
Retaule
de Sant Pacià. Font: wikimedia commons
El
tractat sobre el cérvol
Malauradament
molts dels llibres d’aquest bisbe s’han perdut, entre ells
aquesta obra Cervus, en
la qual tractava de combatre aquells costums pagans que es duien a
terme durant l’època del bisbe, amb els quals es rebia el nou any.
En
elles, els barcelonins es disfressaven d’animals, normalment amb
banyes, i s’intercanviaven regals, ballaven i cantaven als carrers
i era freqüent que la tipologia d’aquests càntics fossin obscens,
i Pacià va intentar sense èxit condemnar aquesta festa.
No
solament Pacià va intentar acabar amb aquesta festivitat, sinó que
Teodor (Anglaterra), també pretén castigar a aquelles persones que
es facin passar per un animal, vestint-se amb la seva pell i
posant-se unes banyes al cap, ja que això representa al diable, i
per tant, mereix ser castigat.
Bàrcino,
capital del regne visigot
Bàrcino
va adquirir un paper més important gràcies a la seva nova
fortificació i la seva situació estratègica, fet que la va situar
per davant de Tàrraco
en importància.
Esdevé
capital del regne visigot, formant la ciutat catalana més important
degut a l’aparició dels vàndals a Tàrraco
tot arrasant-la.
El
primer conjunt cristià
El
baptisteri és l’edifici més conegut de tot el conjunt ( va ser
descobert al 1968), tot i que presenta algunes reformes com la
piscina baptismal, que passa a ser una planta octogonal quan era
rectangular o cruciforme, i també la localització d’una porta al
mur sud-est de l’edifici.
Gràcies
a l’existència d’aquesta porta es poden fer prediccions sobre la
situació de la primera basílica, que actualment la situaríem sota
la catedral romànica i actual catedral gòtica.
L’aula
episcopal es construeix al segle V, i es tracta d’un edifici de
tres naus, i ha estat considerada com la primera basílica cristiana
de Barcelona, tot i que hi ha arguments que trencarien amb aquesta
idea o creença.
L’edifici
disposa d’una entrada lateral que permetria al bisbe el pas des de
la residència episcopal fins al baptisteri i la basílica a través
de l’aula.
La
residència episcopal es situaria al nord-est de la basílica, on hi
destaca la presència d’una instal·lació vinícola, que
segurament era propietat del bisbe.
És
així com podem saber que ja al segle V apareix configurat el primer
conjunt cristià, que està format per la catedral, el baptisteri,
l’aula episcopal i la residència del bisbe.
Maqueta
del conjunt cristià. Font: foto d’autor
Vista
superior de la maqueta. Font: foto d’autor
La
gran batalla: cristians catòlics i cristians arrians
Els
primers visigots que varen ocupar la ciutat eren arrians; no
reconeixien a Jesús com a Déu ja que deien que no va poder
salvar-se de la seva crucificació. D’altra banda, la ciutat, per
tradició hispano-romànica era catòlica.
Als
indigents se’ls tolera la religió, tot i que se’ls obliga a
marxar de la Basílica a l’església de Sant Just. Els visigots
transformen la basílica en catedral arriana, però finalment
Recaredo, fa de la religió catòlica, la oficial del territori.
“Conversión
de Recaredo I”. Font: wikimedia commons
Explicacions
detallades del conjunt episcopal. Font: foto d’autor
Restes
arqueològiques MUHBA. Font: foto d’autor
Proposta
d’activitat:
Títol:
Viatge a l’Alta Edat Mitjana
Model
o estratègia educativa:
construcció conjunta de coneixements, a partir d’una descoberta
guiada per part del professor.
Curs:
Cicle Superior (5è i 6è)
25 alumnes. L’itinerari que es proposa des del museu és per a
alumnes de secundària i batxillerat, ja que són activitats més
complexes.
Sessions:
1.Introducció
i debat
2.Sessió
de treball conceptual i repartició de temàtiques per a l’exposició
3.Sortida
al museu
4.Treball
a l’aula (preparació representació i vestimentes).
5.Sessió
d’exposicions i tancament.
Objectius:
- Conèixer el període comprès entre els segles V i VIII (temes concrets).
- Visitar el conjunt episcopal que tenim a la ciutat.
- Assolir els continguts treballats a l’aula i al museu.
- Ser capaç de mostrar als companys un fet destacat d’aquesta època a partir del gènere teatral i de l’observació de les vestimentes de l’època.
- Participar i respectar diferents opinions en el debat que es genera a l’aula.
- Ser capaç de sintetitzar i preparar tant els vestits com la representació.
Descripció:
Primerament
a l’aula realitzarem una introducció de la temàtica a partir d’un
objecte identificatiu de l’època o una sèrie d’imatges
relacionades amb aquells temes que volem treballar, principalment el
conjunt episcopal. Amb això, el que volem aconseguir és que ells
mateixos arribin a saber què treballarem a partir dels seus
coneixements previs, o de petites idees que puguin tenir o que vagin
sortint al llarg d’un debat obert amb la totalitat del grup, on la
nostra funció serà guiar i moderar la discussió. Abans d’acabar
la sessió, informarem als nostres alumnes que durant la setmana (o
temps que duri la nostra proposta) podran portar tot tipus de
material reciclat o que pugui servir d’ajuda per a la realització
del teatre a l’aula.
Al
llarg de la segona sessió hem de preparar-nos aquells temes en els
quals volem endinsar-nos més per treballar, a partir del interès
dels alumnes, que amb l’ajuda del debat inicial haurem pogut
comprovar. D’aquestes temàtiques, escollirem 5 per treballar en un
futur a l’aula, mitjançant la representació teatral en petits
grups.
Possibles
temàtiques per a la representació teatral:
-La
invasió del regne visigot
-La
batalla entre catòlics i arrians.
-La
festa del cérvol
-El
poder de l’església
-Un
bateig de l’època
La
repartició de temàtiques serà totalment aleatòria, a partir d’un
sorteig. Cal informar als alumnes que poden preparar preguntes per
realitzar a la sortida i per la recerca d’informació sobre el tema
que els ha tocat representar. En aquesta recerca, hauran de buscar
sobretot fotografies, obres d’art i d’altres elements que els
permetin conèixer com eren les vestimentes de l’època.
A
la sortida al MUHBA rebrem una visita guiada del conjunt episcopal de
l’època, on els alumnes podran preguntar aquells dubtes que els ha
anat sortint sobre els diferents aspectes tractats. Es realitzarà en
petits grups per tal de poder parlar detalladament sobre aquells
temes en els quals volem incidir, i així controlar que els alumnes
es comportin adequadament, ja que la visita se’ls pot fer llarga i
pesada en alguns moments.
Seguidament,
a la 4rta sessió, els alumnes hauran de portar a l’aula tota
aquella informació sobre el seu tema a representar així com del
recull de materials que hauran anat portant. És important la nostra
tasca durant aquesta sessió, ja que haurem d’anar controlant els
grups, per veure com preparen la temàtica a exposar, així com la
participació dels components.
A
la darrera sessió, es durà a terme l’exposició teatral dels
nostres alumnes, amb una durada màxima de 10 minuts, deixant un
marge per al tancament de la sessió i del tema.
Material:
-Material
reciclat
-Objectes
que els ajudin a la representació ( per això des d’un primer
moment els deixem portar a l’aula allò que creuen convenient, per
tal de donar el nostre vistiplau).
-Fotografies
de suport al professorat que ens ajudi a explicar els continguts.
Pòrtic
de la basílica. Font: foto d’autor
Consells:
-Es
tracta d’una temàtica força complexa i amb poca informació, per
tant és molt important sempre tindre present els aspectes que es
volen treballar en concret.
-Controlar
que el material sigui adient a la representació i/o temàtica.
-Tindre
als alumnes controlats en tot moment en els desplaçaments pels
carrers de la Barcelona gòtica. Si cal, mestres de suport.
-Fer
un seguiment als grups en la seva preparació (teatre adequat).
-A
l’entrada del museu trobem una zona amb escales en la qual podem
aprofitar per esmorzar/dinar, tot controlant que no atapeïm la zona
d’accés.
-Actualment
el MUHBA disposa d’una exposició itinerant del 1714, i l’obertura
al públic de la capella de Santa Àgata.
-Realitzar
la visita en petits grups, ja que l’espai episcopal el trobem sota
terra i si hi ha molt xivarri molestem a la resta de públic.
-Gràcies
a l’”àudio guia” que podem agafar junt amb l’entrada, es pot
fer un bon seguiment de tota la visita a les restes de Bàrcino.
-Realitzar
la visita un cop treballat els continguts, ja que sinó pot ser una
visita on els alumnes no mostrin interès i curiositat.
-Trobem
bancs arreu de la visita, controlar que no s’esverin durant el
recorregut.
-Podem
veure material a la mà de tothom, vigilar amb el que es toca i de la
manera que es fa.
Futures
propostes o enigmes:
-Perquè
Sant Pacià té un retaule a la Catedral de Barcelona, que justament
trobem a sobre del conjunt episcopal?
-Treballar
la conversió al catolicisme mitjançant Recaredo.
-Aprofitar
l’exposició itinerant del 1714 per parlar-ne una mica o sobre el
retaule d’Epifania.
Àudio
guia de suport per a la visita. Font: foto d’autor
Caps
romans que trobem a mà de tothom. Font: foto d’autor.
Retaule
d’Epifania. Muhba. Font: foto d’autor.
Estat
actual de l’aula i el baptisteri. Font: foto d’autor.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada