Imatge cartell del Monestir(Font: autores) |
Imatge del claustre (Font: autores) |
Us agradaria conèixer com
curaven les malalties les dones a l'edat mitjana a Pedralbes?
Va haver-hi sis dones que van canviar el transcurs de la història, us podeu
imaginar qui van ser? Què devien fer? Us volem introduir a la Barcelona de fa
més de vint-i-dues generacions a partir de les medicines i les dones, us
apunteu a compartir aquest viatge en el temps amb nosaltres?
Font: Google Maps |
Per a poder començar aquest
viatge, necessitarem conèixer on està
situat el Monestir de Santa Maria de Pedralbes. Us avisem que des del
mateix moment que entreu, no us deixarà
indiferent i us transportarà automàticament a una altra època.
Imatge de l'exterior del Monestir (Font: autores) |
Situem-nos en el temps! Ens trobem a l'any 1326,
moment en el qual la reina Elisenda de Montcada va fundar el monestir. Es
tractava d’un monestir de clausura on la comunitat de les monges clarisses
dedicava el seu temps a l’oració i el treball. Aquest entorn medieval, en el
seu moment va ser molt important per les personalitats que hi van viure, totes
elles dones, i les repercussions
socials que tenien les activitats que es duien a terme: les pràctiques medicinals.
Pedralbes va ser un “escenari femení de poder”.
La reina Elisenda de Montcada; l’abadessa Francesca Saportella; la filla i la
cosina del rei Ferran, Maria d’Aragó i Teresa de Cardona, sor Eulàlia d’Anzizu
i l’abadessa Maria de la Concepció Baldric van ser les sis de les dones amb més
poder dins la societat del moment. Per tal de descobrir més coses sobre què es
feia dins del monestir i qui van ser presentem una activitat lúdica a la qual,
a través d’unes imatges, podrem anar descobrint part de la història de
Barcelona. Us hi animeu?
PROPOSTA D’ACTIVITAT 1
Títol de l’activitat: Gimcana fotogràfica al
Monestir de Pedralbes
Model educatiu: lúdic (gimcana fotogràfica)
Destinataris: Primària (cicle mitjà i superior)
Destinataris: Primària (cicle mitjà i superior)
Objectius de l’activitat:
- Gaudir de la descoberta del patrimoni
- Situar els diferents espais del recinte i explicar-ne els seus usos
- Construir coneixement històric a partir de l’observació de fonts
primàries
- Situar els moments clau de la història del monestir a partir de la
vida de sis de les dones més poderoses que van viure-hi del segle XIV al
segle XIX
Descripció de l’activitat:
L’activitat s’inicia fent sis grups de quatre o
cinc alumnes i amb el repartiment de sis sobres amb imatges (cada sobre d’un
color diferent), un per grup.
Se’ls hi donen tres instruccions:
a)
Llegiu amb atenció allò que demana el sobre i
intenteu complir la missió!
b)
Feu una foto el més semblant
possible a aquesta, serà el que haureu d’ensenyar al punt de control per poder
continuar la vostra ruta!
c)
Cada 10 minuts haureu de tornar al punt de
control per tal de poder passar a la següent prova.
Imatge de la font central del claustre (Font:
autores)
|
Un cop especificades les instruccions, se’ls
marca un punt del claustre com a punt de control (us recomanem que sigui a la
font central del claustre ja que des d’allà es poden veure totes les zones, en
cas de pluja pot ser a l’entrada, al costat de recepció) i es preparen la resta
de sobres per anar donant als diferents grups a mesura que vagin passant les
proves.
Imatge de la tomba de la reina Elisenda (Font: autores) |
-
Prova 1: Si passegeu pel claustre, i us fixeu
descobrireu aquesta tomba, Que sabríeu dir de qui és? Hi trobareu un cartell
explicatiu, escolliu d’entre tot allò que ens explica el que us cridi més
l’atenció i sobretot feu memòria perquè després us demanarem que ens ho
expliqueu!
Imatge d'una sala del monestir (Font: autores) |
- Prova 2: Als monestirs de clausura
es portaven a terme diversos oficis, sabries enumerar algunes de les tasques
que realitzaven les monges clarisses? Ho podries comparar amb alguns dels
oficis de l’actualitat? Hi trobes alguna relació? Per a què creieu que servia
aquest objecte? Podríeu fer-vos una fotografia simulant que l’utilitzeu?
Imatge del detall del pou del claustre (Font: autores) |
-
Prova 3: Busqueu aquesta escultura, vigileu! Potser
necessiteu mirar amunt! O potser no...Què diríeu que és això? Què hi ha sota
aquest element arquitectònic? Ho heu descobert? Per a què creieu que
necessitaven tenir-ho allà? Què no podien aconseguir aquest element tant
necessari per a la vida d’un altre lloc? Hi ha un detall amb molt significat
pel monestir i pel barri. Sabríeu dir quin és?
Imatge d'un escut (Font autores) |
-
Prova 4: Fent la visita al claustre del monestir, podeu
trobar diferents ceràmiques tant amb motius florals com amb escuts. Intenteu
trobar aquesta ceràmica i fer-vos una fotografia on hi aparegui. Heu vist
aquest escut a algun altre lloc? En cas de que sigui així, perquè creieu que es
repeteix?
Imatge d'un panell informatiu (Font: autores) |
-
Prova 5: A unes de les sales amb exposició, podeu trobar
aquest text que ens explica com vestien les monges. Un cop ho trobeu, podríeu
fer una comparació entre aleshores i ara?
Imatge de la farmaciola (Font: autores) |
-
Prova 6: Per arribar fins aquí heu
d’haver entrat a una de les sales. Per a què penseu que devia servir aquesta
sala? Actualment hi ha algun racó de casa nostra que s’utilitzi pel mateix? De
dalt cap a baix i d’esquerra a dreta feu una hipòtesi de què creieu que devien
guardar a aquests recipients. Eps! No oblideu fer la fotografia! Aquest cop
intenteu col·locar-vos com si estiguéssiu fent allò que es feia en aquesta
sala.
Material necessari:
-
Sobres amb imatges i pista
-
Càmeres de fotos (una per grup)
-
Llapis i papers
Imatge de l'hort del claustre (Font: autores) |
Un cop realitzada la gimcana fotogràfica, es
reuneixen a tots els alumnes enmig dels claustre i amb una mostra de farigola
seca se’ls preguntarà: què és això? I quina relació creieu que té amb el
monestir? A partir de les respostes dels alumnes, se’ls demanarà que
observin passejant pel pati del claustre les característiques d'aquest i
focalitzant en les plantes que s’hi troben. Un cop han donat una volta, se’ls
dóna d’últim sobre de la gimcana. La imatge que hi haurà aquesta vegada serà
aquesta:
Hem descobert un hort! (Dins
del claustre hi ha un hort de plantes medicinals, descrites en el llibret informatiu titulat "Reial
Monestir de Santa Maria de Pedralbes. El jardí Medieval del Monestir de
Pedralbes"). Aquí trobem un altre del misteris del monestir: les plantes
medicinals! Us podeu imaginar com es guarien les malalties a l’època medieval?
Imatge del cartell per l'exposició de "Plantes, remeis i apotecaris" (Font: autores) |
PROPOSTA D’ACTIVITAT 2
Títol de l’activitat: Prepara receptes medicinals
medievals
Model educatiu: taller
Destinataris: Primària
Destinataris: Primària
Objectius de l’activitat:
- Descobrir algunes de les plantes medicinals
- Comparar la utilitat de les plantes medicinals a l'edat mitjana amb el
seu ús a l'actualitat
- Explicar com es curaven algunes de les malalties a l'edat mitjana
- Experimentar amb les plantes i fruits del bosc per aconseguir fer infussions.
Cistell amb farigola assecada (Font: autores) |
Descripció de l’activitat:
A partir d’aquest moment, observarem les plantes
que hi ha a l’hort, algunes ens sonaran com la camamilla, o el card, d’altres
veurem que tenen noms estranys per a plantes com la digital.
Es dividirà la classe en petit grup que
escolliran una planta, amb la premissa de que aquesta ajudi per curar algunes
afeccions o malalties. Per exemple: L’Anet; ajuda a les digestions. La
carxofera; afrodisíaca. La camamilla; pel mal de panxa. La Milfulles; per aturar
les hemorràgies. Malva major; ajuda a calmar les picades de vespa.
Imatge de l'hort del Monestir (Font: autors) |
Un cop s’hagin descobert les plantes i les seves
virtuts, queda finalitzada la part de l’activitat dins del Monestir. Així doncs, quan estiguem a l’aula (en una altre sessió o el mateix dia)es realitzarà la següent
part de l’activitat: “Creació d’ infusions”.
Organització del grup:
Petit grup (5 alumnes)
Material necessari:
-
Farigola seca (es pot trobar a l'entrada de
l’exposició “Plantes, remeis i apotecaris a l’edat mitjana” que hi ha al
claustre del monestir)
-
Llibret on es parla de les
plantes de l’hort del Monestir que donen a l’entrada. (Gratuït)
-
Plantes medicinals seques i sense assecar.
-
Aigua calenta
-
Bola per la infusió
-
Pots de vidre per guardar les herbes seques
Imatge del Monestir (Font: Autores) |
Consells:
Ø
L'activitat es pot ampliar realitzant a més a més
d’infusions, colònies i ungüents.
Ø
Les activitats es poden realitzar independentment
tot i que es proposen enllaçades.
Ø
Es pot arribar amb Metro fins a Maria Cristina i
allà agafar un autobús.
Ø
Davant del Monestir hi ha una plaça, adient per
fer una petita introducció a on estem a punt d’entrar, o esmorzar/dinar.
Ø
Tenen l’accés adaptat amb rampes, tot i així
se’ls ha d’avisar un cop estiguem allà. (Hi ha una petita part que no es podrà
visitar)
Ø
Amb l’entrada, tens l’audio-guia gratuït (amb
entrada individual, preguntar per grups)
Ø
Tenen exposicions temporals: en aquets moments
(6/03/2014 – 08/12/2014) inicien una que es titula: Patrimoni en temps de
guerra.
Ø
L’església tanca a la 13h.
Ø
L’espai del Monestir ajuda a que els alumnes es
puguin moure sense perill.
Ø
Hi ha lavabos i taquilles. També màquines
d’aigua, begudes i cafès.
El
Monestir té un gran ventall de propostes didàctiques per totes les edats
Bibliografia i Webgrafia:
· Associació dit i fet. Taller infusions i tisanes [en línia] [Consulta a 5 de març del 2014]
· Associació dit i fet. Taller infusions i tisanes [en línia] [Consulta a 5 de març del 2014]
·
Escola de Cuina Romaní. Base per fer tes infusions i rooibos [en línia] [Consulta a 5 de
març del 2014]
·
Didàctica del Patrimoni Cultural. Joan Santacana [en línia]
[Consulta a 1 de març del 2014]
·
Guia de Barcelona. Ajuntament de Barcelona [en línia] [Consulta a 1 de
març del 2014]
·
L’esqueix. Horts a
escoles i instituts [en línia] [Consulta a 3 de març del 2014]
·
Botanical. Preparacions
de Tisanes [en línia] [Consulta a 4 de març del 2014]
·
Sanjust i Latorre, Cristina. Tesi doctoral. L‘obra del Reial Monestir de Santa Maria de
Pedralbes des de la seva fundació fins al segle XVI. Un monestir reial per
a l’ordre de les clarisses a Catalunya [en línia] [Consulta a 3 de març del
2014] http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/5200/csl9de9.pdf;jsessionid=50ECBD17598BFF7FE946D2AB485AB50A.tdx2?sequence=9
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada