El frontal de l’altar de Durro i els seus
secrets amagats
secrets amagats
El Frontal d'altar de Durro, exposat al Museu Nacional d’Art de Catalunya, és una obra que pertany a l'estil artístic del romànic. És d'autor desconegut, ja que l’obra és anònima, encara que
s'atribueix a un taller de la Seu d'Urgell. Data de mitjans del segle XII i prové d'una església de Sant Quirc de Durro, a la Vall de
Boí, a l'Alta Ribagorça. La tècnica utilitzada és el tremp i la iconografia que hi ha representada es basa en les figures entronitzades dels sants Sant
Quirze i Santa Julita. En aquest frontal, els dos sants centren la peça, un lloc que era normalment reservat al
Crist en Majestat o a la Mare de Déu amb el Nen i, fins i tot, són introduïts en
una mena de màndorla mística. Als costats del frontal s’hi representen els
martiris dels sants. Aquesta representació és més simbòlica que realista, ja
que, segons la llegenda, al martiri no van succeir les escenes que es mostren.
Frontal d'Altar de Durro. Font: Wikimedia commons
On està situat?
Actualment, el Frontal d'Altar de Durro està situat al Museu Nacional d’Art de Catalunya, MNAC (secció de l'art romànic), al Palau Nacional del Parc de Montjuïc de Barcelona.
Com arribar?
Metro (línies L1 i L3 fins a Espanya)
Autobús (línies 150, 13 i 55)
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (línies L8, S3, S4, S8, R5, R50, R6, R60 fins a pl. Espanya)
INTRODUCCIÓ
L'art romànic
El
Romànic va ser un estil artístic predominant a Europa durant els segles XI, XII
i part del XIII, a l’Edat Mitjana. Reflecteix una societat ruralitzada de
guerrers i camperols, on la religió es caracteritzava per un cristianisme en el
qual Déu era el gran jutge terrible, majestuós i distant, i l’església era el
gran centre econòmic, polític i cultural. Aquesta societat es veu reflectida
tant en l’arquitectura, com en la pintura i l’escultura que formen l’art
romànic.
L’arquitectura
es caracteritzava per la construcció d’esglésies, monestirs i castells de pedra
amb murs i pilars gruixuts, cúpules, arcs de mig punt i finestres petites que
no deixaven entrar la llum, de manera que es creava un ambient que convidava a
l’oració.
Pel que
fa a la pintura, les obres es caracteritzen per ser pintures murals amb la
tècnica del fresc (estenent els colors sobre una capa fresca de calç), per a la
pintura mural dels interiors de les esglésies, també adaptant-se al marc
arquitectònic, i pintura sobre taula o fusta amb la tècnica del tremp, per
decorar els frontals dels altars. Les característiques formals de la pintura
romànica coincideixen amb les de l'escultura, tot i que les composicions solen
ser més clares i predominen la simetria i la composició juxtaposada. Els temes
plasmats en les pintures coincideixen també amb els de l'escultura, hi ha major
predomini de la figura humana i, en general, de les escenes bíbliques.
Les imatges i les escenes referents als sants van
ocupar un lloc important en la iconografia de l’art romànic, com a conseqüència
de les seves vides i martiris, que seguien l'exemple de Jesucrist. La
importància dels sants va augmentar amb el temps, de manera que el seu
protagonisme va anar creixent i es va desenvolupar amb força durant el segle
XIII.
Qui
eren Quirze i Julita?
Frontal d'Altar de Durro. Font: Wikimedia commons
Julita (o Julieta) i
el seu fill Quirze (o Cir i Ciríac) van ser dos cristians màrtirs de l'any 304 a Tars. Són venerats com a sants a tota la cristiandat, com a protectors dels pobres i
els nens i la seva festivitat és el 16 de juny. No se'n conserva cap testimoni
històric i la seva història consisteix en llegendes i tradicions, per tat,
probablement, es tracten de personatges llegendaris.
Sant Quirze i Santa Julita de Tars eren cristians naturals de Licaònia (Àsia Menor) que van fugir a Tars a
causa de la persecució dels cristians decretada per l'emperador Dioclecià.
L'any 303 el governador Domicià els va detenir, condemnant a Julita, la mare, a
ser torturada en presència del seu fill Quirze. Aquest plorava i cridava que
era cristià i va esgarrapar la cara del governador, aleshores, aquest el va
llançar violentament a terra, de manera que va morir de cop. La mare, enmig del
dolor, va seguir confessant la seva fe fins que la van decapitar. Tots dos
cadàvers van ser llançats a una fossa comuna, però uns cristians, segons diu la
tradició, els van treure per donar-los una sepultura venerable, convertint-se en sants.
PROPOSTA DIDÀCTICA
Idees claus. Què volem explicar?
Idees claus. Què volem explicar?
L’art
romànic a Catalunya
Sant
Quirze i Santa Julita de Tars
El
Frontal d’altar de Durro
La
simbologia de l’art romànic
Títol de l’activitat: El
frontal de l’altar de Durro i els seus secrets amagats
Model o estratègia educativa:
Maqueta
Treball cooperatiu
Maqueta
Treball cooperatiu
Cicle: Cicle
superior d’Educació Primària
Objectius de l’activitat:
- Analitzar la simbologia i el significat de l'obra el Frontal d’altar de Durro.
- Explicar a grans trets l’art romànic i les seves característiques a partir de l'anàlisi de obra.
- Crear un frontal propi que reflecteixi les característiques de la simbologia de l’art romànic.
- Aprendre mitjançant la vivència personal.
- Capacitar als alumnes per a treballar de forma cooperativa.
- Respectar el patrimoni cultural.
Descripció de l'activitat:
La proposta didàctica està organitzada en tres parts ben
diferenciades. En primer lloc, analitzarem el Frontal de l’Altar de Durro i conèixerem l'art romànic. En segon lloc, l’alumnat crearà una maqueta
frontal sobre la història d’algun altre màrtir. I, finalment, es portarà a
terme la sortida al MNAC.
Activitat 1: Anàlisi del Frontal de l’Altar de Durro
En aquesta
primera part, portarem una maqueta dissenyada per nosaltres mateixos on mostrarem el
frontal, per tal d'ensenyar l’obra d’una forma més propera als alumnes, una forma més real i concreta, alhora que
creem expectació per captar el seu interès, ja que l’obra està dintre d’una
caixa amb més objectes.
Font: autors
A continuació, duent a terme una conversa dialògica amb els alumnes, intentarem analitzar les diferents escenes de l'obra; qui són aquestes persones, què estan fent, quins colors veiem, etc. També tractarem les sensacions i sentiments que transmet l'obra als nens i nenes.
Font: autors
Una vegada s'ha fet aquesta conversa com a introducció, analitzarem la simbologia que amaga el frontal darrere dels colors, el tamany de les persones, les formes geomètriques, etc, a partir d’unes llegendes que trobarem a dins de la caixa que ajudaran als alumnes a llegir l'obra.
Font: autors
Finalment, explicarem
els trets principals de l’art romànic per a saber l'època a la que pertany l'obra, com era la societat de llavors, la religió, la utilitat de l’obra... I per últim lloc, demanarem als alumnes que imaginin la història dels seus protagonistes, però, al final explicarem nosaltres la història de Sant Quirze i Santa Julita.
Activitat 2:
Creació d’una maqueta frontal sobre la història d’algun altre màrtir
En
aquesta tasca, utilitzant els utensilis de dibuix (pintures i pinzells) que
hauran trobat a la caixa, l’alumnat adoptarà el rol d’artista per un moment, ja
que hauran de dibuixar amb pintures diversos frontals, tot seguint la llegenda
de simbologia que representen els colors, les formes, el tamany, etc. No
obstant, com a mestres proporcionarem la història per a que els estudiants
puguin imaginar i plasmar-ho al dibuix. Les històries dels diversos sants també
les trobaran dins de la caixa. Fomentarem el treball cooperatiu, de manera que farem quatre grups de sis persones, on tothom haurà de contribuir en el dibuix.
*Si el professor ho creu convenient, per tal de desenvolupar encara més la creativitat, es pot donar a escollir qualsevol tema, sempre i quan es segueixin les pautes de simbologia.
Activitat 3: Sortida al MNAC romànic
Dividirem la classe en dos grups per tal de
fer la visita al museu. Mentre un grup es troba visitant el frontal i la sala
romànica, l’altre esperarà el seu torn a l’esplanada de fora del MNAC.
Material necessari:
Activitat 1: La maqueta on trobarem el frontal de l’altar de Durro, la llegenda de la simbologia dels elements, pintures, pinzells i les històries de diversos sants impreses.
Activitat 2: Llapis, goma, pintures, pinzells, cartolines i les histories d’altres frontals.
Activitat 1: La maqueta on trobarem el frontal de l’altar de Durro, la llegenda de la simbologia dels elements, pintures, pinzells i les històries de diversos sants impreses.
Activitat 2: Llapis, goma, pintures, pinzells, cartolines i les histories d’altres frontals.
Consells:
- Prèviament a la visita, haurem de conscienciar l’alumnat del lloc on anem i com ens hem de comportar, tot respectant les obres d’art i els turistes que visiten el museu.
- El MNAC es troba adaptat per les persones amb mobilitat reduïda i es disposa de cadira de rodes.
- Les tarifes que ofereix aquest museu són les següents: visita gratuïta per les escoles acompanyats dels mestres amb reserva prèvia. En cas de no reservar, són 12 euros d’entrada amb un 30% de descompte.
- Les escoles podran portar un màxim de 25 alumnes sense comptar els acompanyants, per tant, és aconsellable realitzar l’estada en un parell de torns.
- El MNAC es troba situat a un espai molt ampli i tranquil, la qual cosa permet descansar o poder menjar sense molestar a la resta de persones.
Recursos educatius del MNAC:
Aquest
museu ofereix un ampli ventall de recursos didàctics que tenen estreta relació
amb les obres d’art situades dins del museu. Aquest programa s’anomena educatiu
propi (“educArt”).
Biliografia i webgrafia:
Coma Quintana, L. Martín Pinyol, C. Martínez Gil, T (2009): La Vall de Boí; Mil años de arte románico. Llibres de Matrícula.
Xarxa Telemàtica
Educativa de Catalunya (2010): L'art romànic. Disponible en: http://www.xtec.cat/~jarrimad/medieval/romanico/romanic.htm
Blog: Enseñ-arte:
La Historia del Arte para todos (2008): El frontal de Durro,El martirio de San
Quirce i Santa Julita. Disponible en: http://aprendersociales.blogspot.com.es/2008/12/el-frontal-de-durro.html
Museu
Nacional d’Art de Catalunya (2010): La iconografía de los santos. El Frontal de
Durro. Disponible en: http://www.mnac.es/colleccio/col_romanic.jsp?ambit=10&lan=002
Autors: Alba Comellas Carmona i Toni Rivas Garcia
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada