dimecres, 12 de març del 2014

Santa Bàrbara, la bellesa empresonada

SANTA BÀRBARA, LA BELLESA EMPRESONADA

El retaule de Santa Bàrbara de Nicomèdia, exposat al Museu Nacional d’Art de Catalunya, és una obra atribuïda al pintor valencià Gonçal Peris Sarrià i realitzada entre el 1410 i el 1425. L’obra pertany a l’estil gòtic, en la qual hi predominen els elements expressius i pintorescos. En el  compartiment principal es representa a la santa amb els seus atributs distintius (la torre i la palma) i als carrers laterals es representen diversos episodis de la seva vida.
Retaule de Santa Bàrbara. Font: autores




On està situat?
Actualment, el retaule de Santa Bàrbara està situat al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), al Palau Nacional del Parc de Montjuïc de Barcelona. Per arribar-hi es pot agafar el metro (línies L1 i L3 fins a Espanya), l’autobús (línies 150, 13 i 55) o els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (línies L8, S3, S4, S8, R5, R50, R6, R60 fins a pl. Espanya).
Situació del MNAC. Font: Google Maps
Seguint al seu estil, l’obra està exposada a la part gòtica del museu, més concretament a la paret central de la sala 24 de la planta baixa, encara que va canviant de lloc dintre de la zona. 
Abans que l’obra fos traslladada al museu, estava situada a l’ermita de Santa Bàrbara a Puertomingalvo, un petit poble de la província de Terol (Aragó), sent així aquesta la seva patrona.
 La llegenda de Santa Bàrbara de Nicomèdia
El retaule de Santa Bàrbara de Nicomèdia està basat en la llegenda de la vida de la Santa. L’obra presenta diverses parts ben diferenciades, cadascuna relacionada amb un relat de la història i amb la seva iconografia representativa. Hi ha diverses versions de la llegenda i tot seguit exposarem la versió més estesa i compartida.
Imatge del retaule. Font: autores
• Santa Bàrbara era una noia que pertanyia a una família benestant de l’època  que no seguien la religió catòlica, la qual cosa a ella l’amoïnava, ja que considerava a aquesta la fe vertadera. Per aquest motiu, sense el coneixement ni el consentiment dels seus pares, la noia va voler ser batejada pel sacerdot Valentí, convertida així en creient i fidel a Jesús. Durant tot aquest temps va gaudir de la seva religió en secret, sense que el seu entorn ho sabés.
Imatge del retaule. Font: autores
Era una noia molt maca i per aquest motiu el seu pare Diòscor, que era molt gelós, va pensar que si la tancava a una torre mai cap jove podria intentar endur-se-la per casar-se amb ella i allunyar-la així del seu costat. Per aquest motiu, l’home va fer construir una torre alta on tancaria a la seva filla. Un dia hi va voler construir una piscina per a què la noia pogués banyar-se, però quan ella se’n va assabentar  va anar a veure als constructors. Els hi va demanar que en comptes de fer l’encàrrec del seu pare, obrissin una tercera finestra a la torre, simbolitzant així la Santíssima Trinitat (el pare, el fill i l’esperit sant). Per aquesta raó, Santa Bàrbara és considerada patrona dels oficis de la construcció.
Imatge del retaule. Font: autores
• Diòscor, al assabentar-se del que havia fet la jove va enfadar-se molt, ja que va adonar-se que la seva estimada filla havia passat a ser seguidora de la fe catòlica i l’havia enganyat. Va anar-la a buscar amb una espasa i va amenaçar-la de mort davant de tothom. Ella, en un moment de valentia, va fugir corrent cap a les afores del poble.
Imatge del retaule. Font: autores
• El pare va córrer a cavall darrere la jove amb la intenció de matar-la. Primer de tot va preguntar a un pastor que caminava per la zona, però aquest en solidaritat amb la noia no li va dir pas on es trobava. En canvi, el segon pastor sí que li va explicar tot el que sabia i de cop, a la vegada que tot el seu ramat, es van convertir en estàtues de marbre, com a càstig de Déu, que considerava que havia traït la noia i ho havia de pagar.
• Quan Diòscor va trobar a Santa Bàrbara, la va portar davant el poble i el tribunal de l’emperador Marcià. Aquest, va donar la oportunitat a la noia de que es retractés, però al obtenir un no com a resposta va donar l’ordre de martiritzar-la.
Imatge del retaule. Font: autores
• Seguint les ordres de l’emperador, el poble va iniciar el martiri de la Santa. Primer de tot, li tallaren els pits i la passejaren pels carrers. Després, la castigaren amb altres mètodes de tortura com la lapidació, fet que va fer que Déu enviés una gran granissada al poble. Tots aquests càstigs es feien davant de tothom amb l’objectiu que fossin un exemple de conducta pels altres habitants.
Imatge del retaule. Font: autores
• Finalment, van decidir degollar a la Santa i acabar així amb la seva vida. En aquell moment, l’ànima de la jove innocent va ser acollida per un àngel que va enviar un llamp sobre els que havien martiritzat la noia. D’aquesta manera, la noia és santificada passant a ser Santa Bàrbara. Per aquest fet, Santa Bàrbara és patrona dels miners, bombers, artificiers i és invocada contra les tempestats, les granissades i les morts sobtades.
Totes aquestes imatges es veuen al laterals del retaule, deixant la part central per la imatge de la Santa amb els seus atributs característics: la palma, en referència a la seva condició de màrtir, i la torre, en conseqüència del seu empresonament.
Imatge de Santa Bàrbara. Font: autores
A sota d’aquesta podem trobar diverses imatges de santes i els seus atributs, les quals també de joves van patir un martiri: Santa Úrsula amb la sageta, Santa Llúcia amb la safata amb els seus ulls, Santa Margarida acompanyada del drac i Santa Caterina que porta una roda dentada. Per acabar, podem trobar encapçalant el retaule la imatge del calvari de Crist, pròpia de totes les obres religioses de l’època.
Imatges de les altres santes que apareixen al retaule. Font: autores
No hi ha cap prova històrica de l’existència real de la santa ni consta als escrits martirològics més antics. Possiblement es tracta d'una santa llegendària, la veneració a la qual es va difondre a partir del segle VII. A causa d'aquests dubtes, va ser eliminada del Calendari dels Sants de l'Església Catòlica Romana el 1969, permetent-ne el culte.
 
Misteris sense resoldre


Imatge dels peus. Font: autores
• En totes les imatges del retaule es pot veure com els personatges només porten una bota a un dels peus, ja que l’altre apareix descalç. Això passa a tots els personatges menys a les santes, ja que no se’ls hi pot veure els peus. Per què porten només una bota? Què vol dir això? Té algun significat?
Imatge del retaule. Font: autores
• A sota del retaule hi ha dues santes més, però no sabem qui poden ser. I entre aquestes dues, a la part inferior del retaule hi ha una part on han pintat a sobre. No hem pogut esbrinar què hi havia en aquell lloc abans de que tornessin a pintar, o si pel contrari sempre ha estat així.
Proposta didàctica
• Títol de l’activitat: El misteri de la torre i la palma de Santa Bàrbara!
• Model o estratègia educativa: didàctica de l’objecte i treball cooperatiu.
Destinataris: cicle superior (Educació Primària).
Objectius didàctics:
-       Interpretar, analitzar i descriure una obra d’art.
-       Conèixer la llegenda de Santa Bàrbara.
-       Comprendre el concepte de llegenda.
-       Familiaritzar-se amb un museu i adoptar actituds adequades envers l’entorn.
• Descripció de l’activitat:
La nostra proposta d’activitat consta de dues parts: una primera, que es realitzaria al Museu Nacional d’Art de Catalunya durant un matí i l’altre, que es faria posteriorment a l’escola.
Activitat 1: l’activitat per treballar el “Retaule de santa Bàrbara” al MNAC té com a objectiu principal que els alumnes coneguin la llegenda de la santa observant i interpretant el retaule amb l’ajuda d’una fitxa en la que tindran la història de la santa desordenada.
Primer de tot, es presentarà als alumnes l’obra pictòrica que treballaran explicant-los que és un retaule on està representada la vida de Santa Bàrbara. En aquest moment, es poden fer preguntes als alumnes per tal que facin hipòtesis sobre la seva vida tot fent una primera ullada al quadre. Posteriorment, s’agruparan en grups de 3 o 4 persones i a cadascun se li entregarà una fitxa amb la llegenda de la santa desordenada. Cada grup haurà d’observar atentament totes les parts del retaule i ordenar correctament els fets que van marcar la vida d’aquesta noia. Finalment, es procedirà a reconstruir la història tots junts i seria interessant que el mestre anés explicant les parts detalladament per tal que els alumnes es fixessin en tots els detalls de l’obra.
Activitat 2: aquesta activitat, que està plantejada per realitzar a l’aula, té com a objectiu que els alumnes proposin una llegenda alternativa en grups de 4 persones. A partir d’un dels capítols d’”Una mà de contes” titulat “La casa daurada”, en el qual es fa una interpretació del Retaule de santa Bàrbara, els alumnes hauran de proposar una llegenda alternativa, que gravaran amb una càmera de vídeo tot ensenyant els diversos apartats del retaule.
• Material necessari:
- Activitat 1: fotocòpies amb la llegenda de Santa Bàrbara desordenada i llapis.
- Activitat 2: vídeo de “La casa daurada” d’“Una mà de contes” (http://www.super3.cat/unamadecontes/conte/la-casa-daurada/catala/910) i càmera de vídeo.
• Consells
- La sala 24 del MNAC, on es troba el retaule, és força àmplia i hi ha bancs per seure.
- Hi ha molts lavabos repartits pel museu. 
- L’edifici està adaptat per persones amb mobilitat reduïda i es disposa de cadires de rodes.
- Abans d’entrar al museu caldria recordar als alumnes com s’han de comportar durant la visita, tenint una actitud respectuosa amb les obres d’art i amb els altres visitants que es trobin al museu.
- Tarifes: visita gratuïta per a grups d’escolars acompanyats de mestres amb reserva prèvia. Sense reserva prèvia, un 30% de descompte sobre l’entrada general (12 euros).  

Entrada a l'exposició. Font: autores

- Per a concertar una reserva només cal trucar al 93 622 01 75 o bé enviar un correu electrònic a grups@mnac.cat


- L’entrada de grups escolars és d’un màxim de 25 persones per als d’educació Primària sense comptar els acompanyants. Per tant, i per tal de facilitar el desenvolupament de l’activitat dins el museu, seria convenient que aquesta es realitzés en dues tandes.
- Fora del MNAC hi ha una gran esplanada amb herba per a poder esmorzar, dinar o descansar amb els alumnes.

* Recursos educatius del museu: el MNAC disposa d’un programa educatiu propi (“educArt”) que ofereix un ampli ventall d’activitats relacionades amb les obres d’art de la col·lecció permanent del museu.
Una d’aquestes activitats és “Els enigmes del MNAC”, que planteja una manera divertida i lúdica de conèixer les col·leccions del museu. En una d’aquestes activitats es treballa el retaule de Santa Bàrbara i altres obres de l’art gòtic. El títol és “S’ha pintat un crim”, i si els alumnes aconsegueixen resoldre el misteri se’ls entrega un certificat de detectiu. Com que en aquesta sortida es treballa una obra del gòtic, podria ser interessant realitzar després aquesta activitat.
Bibliografia
• Museu Nacional d’Art de Catalunya [en línia] [Consulta: 27 de febrer del 2014]. Disponible a: http://www.mnac.cat/index.jsp?lan=001
• Ruiz Quesada, Francesc. Retrotabulum. Estudis d’art medieval [en línia] Setembre 2012. Número 5 [Consulta: 27 de febrer del 2014]. Disponible a:
• Viquipèdia. Retaule de Santa Bàrbara [en línia] [Consulta: 1 de març del 2014]. Disponible a: http://ca.wikipedia.org/wiki/Retaule_de_Santa_B%C3%A0rbara
• Viquipèdia. Bàrbara de Nicomèdia [en línia] [Consulta: 1 de març del 2014]. Disponible a: http://ca.wikipedia.org/wiki/B%C3%A0rbara_de_Nicom%C3%A8dia
• Súper 3. Una mà de contes. La casa daurada [en línia] [Consulta: 2 de març del 2014]. Disponible a: http://www.super3.cat/unamadecontes/conte/la-casa-daurada/catala/910

Fet per: Sandra Benedicto i Núria Andrés

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada