SANTA BÀRBARA, LA BELLESA EMPRESONADA
El retaule de Santa Bàrbara de Nicomèdia, exposat
al Museu Nacional d’Art de Catalunya, és una obra atribuïda al pintor valencià
Gonçal Peris Sarrià i realitzada entre el 1410 i el 1425. L’obra pertany a
l’estil gòtic, en la qual hi predominen els elements expressius i pintorescos.
En el compartiment principal es
representa a la santa amb els seus atributs distintius (la torre i la palma) i
als carrers laterals es representen diversos episodis de la seva vida.
Retaule de Santa Bàrbara. Font: autores |
On està situat?
Actualment,
el retaule de Santa Bàrbara està situat al Museu Nacional d’Art de Catalunya
(MNAC), al Palau Nacional del Parc de Montjuïc de Barcelona. Per arribar-hi es
pot agafar el metro (línies L1 i L3 fins a Espanya), l’autobús (línies 150, 13
i 55) o els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (línies L8, S3, S4, S8,
R5, R50, R6, R60 fins a pl. Espanya).
Situació del MNAC. Font: Google Maps |
Seguint al seu estil,
l’obra està exposada a la part gòtica del museu, més concretament a la paret
central de la sala 24 de la planta baixa, encara que va canviant de lloc dintre
de la zona.
Abans que l’obra fos
traslladada al museu, estava situada a l’ermita de Santa Bàrbara a
Puertomingalvo, un petit poble de la província de Terol (Aragó), sent així
aquesta la seva patrona.
La llegenda de Santa Bàrbara de Nicomèdia
El retaule de Santa Bàrbara de Nicomèdia està
basat en la llegenda de la vida de la Santa.
L’obra presenta diverses parts ben diferenciades, cadascuna relacionada
amb un relat de la història i amb la seva iconografia representativa. Hi ha
diverses versions de la llegenda i tot seguit exposarem la versió més estesa i
compartida.
Imatge del retaule. Font: autores |
• Santa Bàrbara era una noia que pertanyia a una
família benestant de l’època que no
seguien la religió catòlica, la qual cosa a ella l’amoïnava, ja que considerava
a aquesta la fe vertadera. Per aquest motiu, sense el coneixement ni el
consentiment dels seus pares, la noia va voler ser batejada pel sacerdot
Valentí, convertida així en creient i fidel a Jesús. Durant tot aquest temps va
gaudir de la seva religió en secret, sense que el seu entorn ho sabés.
Imatge del retaule. Font: autores |
• Era una noia molt maca i per aquest
motiu el seu pare Diòscor, que era molt gelós, va pensar que si la tancava a
una torre mai cap jove podria intentar endur-se-la per casar-se amb ella i
allunyar-la així del seu costat. Per aquest motiu, l’home va fer construir una
torre alta on tancaria a la seva filla. Un dia hi va voler construir una
piscina per a què la noia pogués banyar-se, però quan ella se’n va assabentar va anar a veure als constructors. Els hi va
demanar que en comptes de fer l’encàrrec del seu pare, obrissin una tercera
finestra a la torre, simbolitzant així la Santíssima Trinitat
(el pare, el fill i l’esperit sant). Per aquesta raó, Santa Bàrbara és
considerada patrona dels oficis de la construcció.
Imatge del retaule. Font: autores |
• Diòscor, al assabentar-se del que havia fet la
jove va enfadar-se molt, ja que va adonar-se que la seva estimada filla havia
passat a ser seguidora de la fe catòlica i l’havia enganyat. Va anar-la a
buscar amb una espasa i va amenaçar-la de mort davant de tothom. Ella, en un
moment de valentia, va fugir corrent cap a les afores del poble.
Imatge del retaule. Font: autores |
• El pare va córrer a cavall darrere la jove amb
la intenció de matar-la. Primer de tot va preguntar a un pastor que caminava
per la zona, però aquest en solidaritat amb la noia no li va dir pas on es
trobava. En canvi, el segon pastor sí que li va explicar tot el que sabia i de
cop, a la vegada que tot el seu ramat, es van convertir en estàtues de marbre, com
a càstig de Déu, que considerava que havia traït la noia i ho havia de pagar.
• Quan Diòscor va trobar a Santa Bàrbara, la va portar
davant el poble i el tribunal de l’emperador Marcià. Aquest, va donar la oportunitat
a la noia de que es retractés, però al obtenir un no com a resposta va donar
l’ordre de martiritzar-la.
Imatge del retaule. Font: autores |
• Seguint les ordres de
l’emperador, el poble va iniciar el martiri de la Santa. Primer de tot, li tallaren
els pits i la passejaren pels carrers. Després, la castigaren amb altres
mètodes de tortura com la lapidació, fet que va fer que Déu enviés una gran
granissada al poble. Tots aquests càstigs es feien davant de tothom amb
l’objectiu que fossin un exemple de conducta pels altres habitants.
Imatge del retaule. Font: autores |
• Finalment, van decidir degollar a la Santa i acabar així amb la
seva vida. En aquell moment, l’ànima de la jove innocent va ser acollida per un
àngel que va enviar un llamp sobre els que havien martiritzat la noia.
D’aquesta manera, la noia és santificada passant a ser Santa Bàrbara. Per
aquest fet, Santa Bàrbara és patrona dels miners, bombers, artificiers i és
invocada contra les tempestats, les granissades i les morts sobtades.
Totes aquestes imatges es veuen al laterals del
retaule, deixant la part central per la imatge de la Santa amb els seus atributs
característics: la palma, en referència a la seva condició de màrtir, i la
torre, en conseqüència del seu empresonament.
Imatge de Santa Bàrbara. Font: autores |
A sota d’aquesta podem
trobar diverses imatges de santes i els seus atributs, les quals també de joves
van patir un martiri: Santa Úrsula amb la sageta, Santa Llúcia amb la safata
amb els seus ulls, Santa Margarida acompanyada del drac i Santa Caterina que
porta una roda dentada. Per acabar, podem trobar encapçalant el retaule la
imatge del calvari de Crist, pròpia de totes les obres religioses de l’època.
Imatges de les altres santes que apareixen al retaule. Font: autores |
No hi ha cap prova històrica de l’existència real de
la santa ni consta als escrits martirològics més antics. Possiblement es tracta
d'una santa llegendària, la veneració a la qual es va difondre a partir del
segle VII. A causa d'aquests dubtes, va ser eliminada del Calendari dels
Sants de l'Església Catòlica Romana el 1969, permetent-ne el culte.
Misteris sense resoldre
Imatge dels peus. Font: autores |
Imatge del retaule. Font: autores |
• A sota del retaule hi ha dues santes més, però
no sabem qui poden ser. I entre aquestes dues, a la part inferior del retaule
hi ha una part on han pintat a sobre. No hem pogut esbrinar què hi havia en
aquell lloc abans de que tornessin a pintar, o si pel contrari sempre ha estat
així.
Proposta didàctica
• Títol de l’activitat: El misteri de
la torre i la palma de Santa Bàrbara!
• Model o estratègia educativa: didàctica de
l’objecte i treball cooperatiu.
• Destinataris: cicle superior (Educació Primària).
• Objectius didàctics:
-
Interpretar, analitzar i descriure una obra
d’art.
-
Conèixer la llegenda de Santa Bàrbara.
-
Comprendre el concepte de
llegenda.
-
Familiaritzar-se amb un museu i adoptar
actituds adequades envers l’entorn.
• Descripció de l’activitat:
La nostra proposta
d’activitat consta de dues parts: una primera, que es realitzaria al Museu
Nacional d’Art de Catalunya durant un matí i l’altre, que es faria
posteriorment a l’escola.
Activitat 1: l’activitat per
treballar el “Retaule de santa Bàrbara” al MNAC té com a objectiu principal que
els alumnes coneguin la llegenda de la santa observant i interpretant el
retaule amb l’ajuda d’una fitxa en la que tindran la història de la santa
desordenada.
Primer de tot, es
presentarà als alumnes l’obra pictòrica que treballaran explicant-los que és un
retaule on està representada la vida de Santa Bàrbara. En aquest moment, es
poden fer preguntes als alumnes per tal que facin hipòtesis sobre la seva vida
tot fent una primera ullada al quadre. Posteriorment, s’agruparan en grups de 3
o 4 persones i a cadascun se li entregarà una fitxa amb la llegenda de la santa
desordenada. Cada grup haurà d’observar atentament totes les parts del retaule
i ordenar correctament els fets que van marcar la vida d’aquesta noia.
Finalment, es procedirà a reconstruir la història tots junts i seria
interessant que el mestre anés explicant les parts detalladament per tal que
els alumnes es fixessin en tots els detalls de l’obra.
Activitat 2: aquesta activitat, que
està plantejada per realitzar a l’aula, té com a objectiu que els alumnes
proposin una llegenda alternativa en grups de 4 persones. A partir d’un dels
capítols d’”Una mà de contes” titulat “La casa daurada”, en el qual es fa una
interpretació del Retaule de santa Bàrbara, els alumnes hauran de proposar una
llegenda alternativa, que gravaran amb una càmera de vídeo tot ensenyant els
diversos apartats del retaule.
• Material necessari:
- Activitat 1:
fotocòpies amb la llegenda de Santa Bàrbara desordenada i llapis.
- Activitat 2: vídeo
de “La casa daurada” d’“Una mà de contes” (http://www.super3.cat/unamadecontes/conte/la-casa-daurada/catala/910) i càmera de
vídeo.
• Consells
- La sala 24 del MNAC,
on es troba el retaule, és força àmplia i hi ha bancs per seure.
- Hi ha molts lavabos
repartits pel museu.
- L’edifici està
adaptat per persones amb mobilitat reduïda i es disposa de cadires de rodes.
- Abans d’entrar al
museu caldria recordar als alumnes com s’han de comportar durant la visita, tenint
una actitud respectuosa amb les obres d’art i amb els altres visitants que es
trobin al museu.
- Tarifes: visita
gratuïta per a grups d’escolars acompanyats de mestres amb reserva prèvia.
Sense reserva prèvia, un 30% de descompte sobre l’entrada general (12 euros).
Entrada a l'exposició. Font: autores |
- Per a concertar una
reserva només cal trucar al 93 622 01 75 o bé enviar un correu electrònic a grups@mnac.cat
- L’entrada de grups escolars és d’un màxim de
25 persones per als d’educació Primària sense comptar els acompanyants. Per
tant, i per tal de facilitar el desenvolupament de l’activitat dins el museu,
seria convenient que aquesta es realitzés en dues tandes.
- Fora del MNAC hi ha
una gran esplanada amb herba per a poder esmorzar, dinar o descansar amb els
alumnes.
* Recursos educatius del museu: el MNAC
disposa d’un programa educatiu propi (“educArt”) que ofereix un ampli ventall
d’activitats relacionades amb les obres d’art de la col·lecció permanent del
museu.
Una d’aquestes
activitats és “Els enigmes del MNAC”, que planteja una manera divertida i
lúdica de conèixer les col·leccions del museu. En una d’aquestes activitats es
treballa el retaule de Santa Bàrbara i altres obres de l’art gòtic. El títol és
“S’ha pintat un crim”, i si els alumnes aconsegueixen resoldre el misteri se’ls
entrega un certificat de detectiu. Com que en aquesta sortida es treballa una
obra del gòtic, podria ser interessant realitzar després aquesta activitat.
Bibliografia
• Museu Nacional d’Art
de Catalunya [en línia] [Consulta: 27 de febrer del 2014]. Disponible a: http://www.mnac.cat/index.jsp?lan=001
• Ruiz Quesada,
Francesc. Retrotabulum. Estudis d’art
medieval [en línia] Setembre 2012. Número 5 [Consulta: 27 de febrer del 2014].
Disponible a:
• Viquipèdia. Retaule de Santa Bàrbara [en línia]
[Consulta: 1 de març del 2014]. Disponible a: http://ca.wikipedia.org/wiki/Retaule_de_Santa_B%C3%A0rbara
• Viquipèdia. Bàrbara de Nicomèdia [en línia]
[Consulta: 1 de març del 2014]. Disponible a: http://ca.wikipedia.org/wiki/B%C3%A0rbara_de_Nicom%C3%A8dia
•
Súper 3. Una mà de contes. La casa
daurada [en
línia] [Consulta: 2 de març del 2014]. Disponible a: http://www.super3.cat/unamadecontes/conte/la-casa-daurada/catala/910
Fet per: Sandra Benedicto i Núria Andrés
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada