diumenge, 16 de març de 2014

La medicina natural i les dones a Pedralbes

Imatge cartell del Monestir(Font: autores)


Imatge del claustre (Font: autores)
Us agradaria conèixer com curaven les malalties les dones a l'edat mitjana a Pedralbes? Va haver-hi sis dones que van canviar el transcurs de la història, us podeu imaginar qui van ser? Què devien fer? Us volem introduir a la Barcelona de fa més de vint-i-dues generacions a partir de les medicines i les dones, us apunteu a compartir aquest viatge en el temps amb nosaltres?



Font: Google Maps


Per a poder començar aquest viatge, necessitarem conèixer on està situat el Monestir de Santa Maria de Pedralbes. Us avisem que des del mateix moment  que entreu, no us deixarà indiferent i us transportarà automàticament a una altra època.      






Imatge de l'exterior del Monestir (Font: autores)
Situem-nos en el temps! Ens trobem a l'any 1326, moment en el qual la reina Elisenda de Montcada va fundar el monestir. Es tractava d’un monestir de clausura on la comunitat de les monges clarisses dedicava el seu temps a l’oració i el treball. Aquest entorn medieval, en el seu moment va ser molt important per les personalitats que hi van viure, totes elles dones, i les repercussions socials que tenien les activitats que es duien a terme: les pràctiques medicinals.  


Pedralbes va ser un “escenari femení de poder”. La reina Elisenda de Montcada; l’abadessa Francesca Saportella; la filla i la cosina del rei Ferran, Maria d’Aragó i Teresa de Cardona, sor Eulàlia d’Anzizu i l’abadessa Maria de la Concepció Baldric van ser les sis de les dones amb més poder dins la societat del moment. Per tal de descobrir més coses sobre què es feia dins del monestir i qui van ser presentem una activitat lúdica a la qual, a través d’unes imatges, podrem anar descobrint part de la història de Barcelona. Us hi animeu?



PROPOSTA D’ACTIVITAT 1

Títol de l’activitat: Gimcana fotogràfica al Monestir de Pedralbes  
Model educatiu:  lúdic (gimcana fotogràfica)
Destinataris: Primària (cicle mitjà i superior)

Objectius de l’activitat:
  1. Gaudir de la descoberta del patrimoni
  2. Situar els diferents espais del recinte i explicar-ne els seus usos
  3. Construir coneixement històric a partir de l’observació de fonts primàries
  4. Situar els moments clau de la història del monestir a partir de la vida de sis de les dones més poderoses que van viure-hi del segle XIV al segle XIX 

Descripció de l’activitat:

L’activitat s’inicia fent sis grups de quatre o cinc alumnes i amb el repartiment de sis sobres amb imatges (cada sobre d’un color diferent), un per grup.

Se’ls hi donen tres instruccions:

a)     Llegiu amb atenció allò que demana el sobre i intenteu complir la missió!
b)     Feu una foto el més semblant possible a aquesta, serà el que haureu d’ensenyar al punt de control per poder continuar la vostra ruta!
c)     Cada 10 minuts haureu de tornar al punt de control per tal de poder passar a la següent prova.

Imatge de la font central del claustre (Font: autores)


Un cop especificades les instruccions, se’ls marca un punt del claustre com a punt de control (us recomanem que sigui a la font central del claustre ja que des d’allà es poden veure totes les zones, en cas de pluja pot ser a l’entrada, al costat de recepció) i es preparen la resta de sobres per anar donant als diferents grups a mesura que vagin passant les proves.












Imatge de la tomba de la reina Elisenda (Font: autores)
-          Prova 1: Si passegeu pel claustre, i us fixeu descobrireu aquesta tomba, Que sabríeu dir de qui és? Hi trobareu un cartell explicatiu, escolliu d’entre tot allò que ens explica el que us cridi més l’atenció i sobretot feu memòria perquè després us demanarem que ens ho expliqueu!






Imatge d'una sala del monestir (Font: autores)
-         Prova 2: Als monestirs de clausura es portaven a terme diversos oficis, sabries enumerar algunes de les tasques que realitzaven les monges clarisses? Ho podries comparar amb alguns dels oficis de l’actualitat? Hi trobes alguna relació? Per a què creieu que servia aquest objecte? Podríeu fer-vos una fotografia simulant que l’utilitzeu?




Imatge del detall del pou del claustre (Font: autores)
-          Prova 3: Busqueu aquesta escultura, vigileu! Potser necessiteu mirar amunt! O potser no...Què diríeu que és això? Què hi ha sota aquest element arquitectònic? Ho heu descobert? Per a què creieu que necessitaven tenir-ho allà? Què no podien aconseguir aquest element tant necessari per a la vida d’un altre lloc? Hi ha un detall amb molt significat pel monestir i pel barri. Sabríeu dir quin és?



Imatge d'un escut (Font autores)


-          Prova 4: Fent la visita al claustre del monestir, podeu trobar diferents ceràmiques tant amb motius florals com amb escuts. Intenteu trobar aquesta ceràmica i fer-vos una fotografia on hi aparegui. Heu vist aquest escut a algun altre lloc? En cas de que sigui així, perquè creieu que es repeteix?



Imatge d'un panell informatiu (Font: autores)


-          Prova 5: A unes de les sales amb exposició, podeu trobar aquest text que ens explica com vestien les monges. Un cop ho trobeu, podríeu fer una comparació entre aleshores i ara?










Imatge de la farmaciola (Font: autores)
-          Prova 6: Per arribar fins aquí heu d’haver entrat a una de les sales. Per a què penseu que devia servir aquesta sala? Actualment hi ha algun racó de casa nostra que s’utilitzi pel mateix? De dalt cap a baix i d’esquerra a dreta feu una hipòtesi de què creieu que devien guardar a aquests recipients. Eps! No oblideu fer la fotografia! Aquest cop intenteu col·locar-vos com si estiguéssiu fent allò que es feia en aquesta sala.





Material necessari:
-          Sobres amb imatges i pista
-          Càmeres de fotos (una per grup)
-          Llapis i papers





Imatge de l'hort del claustre (Font: autores)
Un cop realitzada la gimcana fotogràfica, es reuneixen a tots els alumnes enmig dels claustre i amb una mostra de farigola seca se’ls preguntarà: què és això? I quina relació creieu que té amb el monestir? A partir de les respostes dels alumnes, se’ls demanarà que observin passejant pel pati del claustre les característiques d'aquest i focalitzant en les plantes que s’hi troben. Un cop han donat una volta, se’ls dóna d’últim sobre de la gimcana. La imatge que hi haurà aquesta vegada serà aquesta:


Hem descobert un hort! (Dins del claustre hi ha un hort de plantes medicinals, descrites  en el llibret informatiu titulat "Reial Monestir de Santa Maria de Pedralbes. El jardí Medieval del Monestir de Pedralbes"). Aquí trobem un altre del misteris del monestir: les plantes medicinals! Us podeu imaginar com es guarien les malalties a l’època medieval?
Imatge del cartell per l'exposició de "Plantes, remeis i apotecaris" (Font: autores)



PROPOSTA D’ACTIVITAT 2


Títol de l’activitat: Prepara receptes medicinals medievals 
Model educatiu:  taller
Destinataris: Primària

Objectius de l’activitat:
  1. Descobrir algunes de les plantes medicinals
  2. Comparar la utilitat de les plantes medicinals a l'edat mitjana amb el seu ús a l'actualitat
  3. Cistell amb farigola assecada (Font: autores)
  4. Explicar com es curaven algunes de les malalties a l'edat mitjana
  5. Experimentar amb les plantes i fruits del bosc per aconseguir fer infussions.












Descripció de l’activitat:

A partir d’aquest moment, observarem les plantes que hi ha a l’hort, algunes ens sonaran com la camamilla, o el card, d’altres veurem que tenen noms estranys per a plantes com la digital.

Es dividirà la classe en petit grup que escolliran una planta, amb la premissa de que aquesta ajudi per curar algunes afeccions o malalties. Per exemple: L’Anet; ajuda a les digestions. La carxofera; afrodisíaca. La camamilla; pel mal de panxa. La Milfulles; per aturar les hemorràgies. Malva major; ajuda a calmar les picades de vespa.



Imatge de l'hort del Monestir (Font: autors)
Un cop s’hagin descobert les plantes i les seves virtuts, queda finalitzada la part de l’activitat dins del Monestir. Així doncs, quan estiguem a l’aula (en una altre sessió o el mateix dia)es realitzarà la següent part de l’activitat: “Creació d’ infusions”.

Per aquesta, es necessitarà que prèviament s’hagin assecat plantes com la camamilla o fruits secs, i tenir d’altres per assecar. S’explicarà als alumnes com es realitza el procés d’assecat i un cop sec com es pot fer una infusió curativa natural, i no en sobres com la que tenim a casa.


Organització del grup:



Petit grup (5 alumnes)



Material necessari:


-          Farigola seca (es pot trobar a l'entrada de l’exposició “Plantes, remeis i apotecaris a l’edat mitjana” que hi ha al claustre del monestir)
-          Llibret on es parla de les plantes de l’hort del Monestir que donen a l’entrada. (Gratuït)
-          Plantes medicinals seques i sense assecar.
-          Aigua calenta
-          Bola per la infusió
-          Pots de vidre per guardar les herbes seques

Imatge del Monestir (Font: Autores)




Consells:

Ø  L'activitat es pot ampliar realitzant a més a més d’infusions, colònies i ungüents.
Ø  Les activitats es poden realitzar independentment tot i que es proposen enllaçades.
Ø  Es pot arribar amb Metro fins a Maria Cristina i allà agafar un autobús.
Ø  Davant del Monestir hi ha una plaça, adient per fer una petita introducció a on estem a punt d’entrar, o esmorzar/dinar.
Ø  Tenen l’accés adaptat amb rampes, tot i així se’ls ha d’avisar un cop estiguem allà. (Hi ha una petita part que no es podrà visitar)
Ø  Amb l’entrada, tens l’audio-guia gratuït (amb entrada individual, preguntar per grups)
Ø  Tenen exposicions temporals: en aquets moments (6/03/2014 – 08/12/2014) inicien una que es titula: Patrimoni en temps de guerra. 
Ø  L’església tanca a la 13h.
Ø  L’espai del Monestir ajuda a que els alumnes es puguin moure sense perill.
Ø  Hi ha lavabos i taquilles. També màquines d’aigua, begudes i cafès.
El Monestir té un gran ventall de propostes didàctiques per totes les edats





Bibliografia i Webgrafia:

      ·         Associació dit i fet. Taller infusions i tisanes [en línia] [Consulta a 5 de març del 2014]
·         Escola de Cuina Romaní. Base per fer tes infusions i rooibos [en línia] [Consulta a 5 de març del 2014]
·         Didàctica del Patrimoni Cultural. Joan Santacana [en línia] [Consulta a 1 de març del 2014]
·         Guia de Barcelona. Ajuntament de Barcelona [en línia] [Consulta a 1 de març del 2014]
·         L’esqueix. Horts a escoles i instituts [en línia] [Consulta a 3 de març del 2014]
·         Botanical. Preparacions de Tisanes [en línia] [Consulta a 4 de març del 2014]
·         Sanjust i Latorre, Cristina. Tesi doctoral. L‘obra del Reial Monestir de Santa Maria de Pedralbes des de la seva fundació fins al segle XVI. Un monestir reial per a l’ordre de les clarisses a Catalunya [en línia] [Consulta a 3 de març del 2014] http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/5200/csl9de9.pdf;jsessionid=50ECBD17598BFF7FE946D2AB485AB50A.tdx2?sequence=9


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada