QUI VA SER AL-MANSUR I QUINA RELACIÓ HI HA AMB EL MONESTIR DE SANT PAU DEL CAMP???
AUTORES: JUDIT BRANGOLÍ I CRISTINA PÉREZ
MONESTIR DE SANT PAU DEL CAMP
On hem d'anar per veure el monestir i per què l'hem de visitar???
El monestir de Sant Pau del Camp, d'estil romànic, està situat al barri del Raval (carrer Sant Pau, 101) a districte de Ciutat Vella i és important visitar-la perquè és una de les esglésies més antigues de Barcelona, la més antiga del Raval i la que té el claustre més petit d'Europa.
Mapa del districte on està el monestir (Ciutat Vella)
Font: wikipedia commons
|
Mapa d'on està situat exactament el monestir (carrer Sant Pau, 101)
Font: Google Maps
|
Però, quan es va construir???
Els seus orígens són una mica incerts i de gran polèmica, ja que no es coneix amb exactitud la data exacte de la seva construcció. Tot i amb això, hi ha alguns indicis que ho indiquen. L’any 1596 es va trobar la làpida funerària de Guifré-Borrell (fill de Guifré el Pilós) al monestir, el qual datava la seva mort l’any 911. Per tant, l'església ja deuria estar construït abans.
Els seus orígens són una mica incerts i de gran polèmica, ja que no es coneix amb exactitud la data exacte de la seva construcció. Tot i amb això, hi ha alguns indicis que ho indiquen. L’any 1596 es va trobar la làpida funerària de Guifré-Borrell (fill de Guifré el Pilós) al monestir, el qual datava la seva mort l’any 911. Per tant, l'església ja deuria estar construït abans.
Làpida funerària de Guifré-Borrell
Font: Autores
|
Per què es diu Sant Pau del Camp???
El monestir es diu així per la zona on es va construir: a les afores de Barcelona (fins a finals del segle XIV no va quedar a dins de la ciutat emmurallada), a una regió agrícola amb pantans, camps de cultiu i horts. No obstant, hi ha una llegenda que també explica l’origen d’aquest nom. Es diu que, després que un enviat del Papa assassinés al governador de Barcelona, es va refugiar a una cova propera al mar. Després d’uns anys, el Papa li va enviar dos pelegrins, Sant Pau i Sant Pere, per perdonar-lo, a canvi que construís dos monestirs, un a cada punta de Barcelona i li posés el nom dels dos pelegrins.
Al següent enllaç es pot veure l'evolució de la ciutat de la Barcelona Medieval i com anava avançant la seva muralla fins englobar el monestir de Sant Pau del Camp:
http://www.ub.edu/contrataedium/bcn_medieval/grup_recerca4_web.swf
El monestir es diu així per la zona on es va construir: a les afores de Barcelona (fins a finals del segle XIV no va quedar a dins de la ciutat emmurallada), a una regió agrícola amb pantans, camps de cultiu i horts. No obstant, hi ha una llegenda que també explica l’origen d’aquest nom. Es diu que, després que un enviat del Papa assassinés al governador de Barcelona, es va refugiar a una cova propera al mar. Després d’uns anys, el Papa li va enviar dos pelegrins, Sant Pau i Sant Pere, per perdonar-lo, a canvi que construís dos monestirs, un a cada punta de Barcelona i li posés el nom dels dos pelegrins.
Al següent enllaç es pot veure l'evolució de la ciutat de la Barcelona Medieval i com anava avançant la seva muralla fins englobar el monestir de Sant Pau del Camp:
http://www.ub.edu/contrataedium/bcn_medieval/grup_recerca4_web.swf
QUÈ VOLEM EXPLICAR:
QUI VA SER AL-MANSUR I QUINA RELACIÓ TÉ AMB EL
MONESTIR?
Qui vas ser aquest tal Al-Mansur i què va fer a Catalunya???
Ibn Abí-Àmir o més conegut com Al-Mansur (vol dir Victoriós en nom de Déu) va ser un militar i polític del califat de Córdoba durant la conquista i presència musulmana a la península Ibèrica. No se sap gaire cosa de la seva infantesa, però sí que va néixer el 938 a Algeciras de família d’origen àrab. Més tard se’n va anar a Còrdova, la capital de Al-Andalús, per estudiar lleis i costums i fer-se jurista. Un cop allà, gràcies a la seva astúcia, seducció, forta personalitat i moviments hàbils, es va anar situant molt bé dins les corts del califat fins a proclamar-se Primer ministre del reial del Califat (976) i controlar tot l’aparell burocràtic, administratiu i militar del regne.
Durant el seu govern va fer accions diverses accions polítiques per guanyar-se el suport popular i va fer de Còrdova una gran ciutat i un dels principals centres culturals d’Europa. Amb el temps, la figura de Al-Mansur va anar guanyant nom i els regnes cristians del nord de la península es van anar sotmetent a ell mitjançant el cobrament d’impostos a canvi de no ser atacats. Tot i amb això, l’any 985 va atacar els comtats catalans i va destruir ciutats com Barcelona o Manresa
Degut a la situació geogràfica i aïllament del monestir, aquest va ser un objectiu fàcil d’atacar per Al-Mansur durant la invasió dels àrabs. L’any 985 aquestes tropes el van saquejar totalment i van destruir i cremar gran part de l’edifici, perdent així tota la documentació que hi havia.
Després de la invasió àrab, Guifré el Pilós el va reconstruir totalment utilitzant una estructura basada en pedres, segons explica el llibre dels “Fets d’armes de Catalunya” escrit per Mossèn Bernat Boades l'any 1420.
Al segle XI els nobles Geribert i Guitar i la seva dona Rotlandis, fundadors de la casa de Bell-Lloc, la van restaurar totalment. A partir d’aquesta data i fins a l’actualitat el monestir ha patit diversos canvis, tant a nivell de propietaris com de reconstrucció i pèrdua de terreny. Actualment, del monestir només queda l’església, la sala capitular, el claustre i la casa abacial (ara rectoria) i és utilitzat com a parròquia.
Ibn Abí-Àmir o més conegut com Al-Mansur (vol dir Victoriós en nom de Déu) va ser un militar i polític del califat de Córdoba durant la conquista i presència musulmana a la península Ibèrica. No se sap gaire cosa de la seva infantesa, però sí que va néixer el 938 a Algeciras de família d’origen àrab. Més tard se’n va anar a Còrdova, la capital de Al-Andalús, per estudiar lleis i costums i fer-se jurista. Un cop allà, gràcies a la seva astúcia, seducció, forta personalitat i moviments hàbils, es va anar situant molt bé dins les corts del califat fins a proclamar-se Primer ministre del reial del Califat (976) i controlar tot l’aparell burocràtic, administratiu i militar del regne.
Retrat d'Al-Mansur
Font: Wikipedia commons
|
I és aquí on descobrim el gran enigma: la relació entre Al-Mansur i el monestir de Sant Pau del Camp!!!
Degut a la situació geogràfica i aïllament del monestir, aquest va ser un objectiu fàcil d’atacar per Al-Mansur durant la invasió dels àrabs. L’any 985 aquestes tropes el van saquejar totalment i van destruir i cremar gran part de l’edifici, perdent així tota la documentació que hi havia.
Després de la invasió àrab, Guifré el Pilós el va reconstruir totalment utilitzant una estructura basada en pedres, segons explica el llibre dels “Fets d’armes de Catalunya” escrit per Mossèn Bernat Boades l'any 1420.
Al segle XI els nobles Geribert i Guitar i la seva dona Rotlandis, fundadors de la casa de Bell-Lloc, la van restaurar totalment. A partir d’aquesta data i fins a l’actualitat el monestir ha patit diversos canvis, tant a nivell de propietaris com de reconstrucció i pèrdua de terreny. Actualment, del monestir només queda l’església, la sala capitular, el claustre i la casa abacial (ara rectoria) i és utilitzat com a parròquia.
Mapa de com era antigament el monestir
Font: Llibre El monestir romànic de Sant Pau del Camp
|
Per últim dir i com a curiositat dir que el nom Raval, barri on es troba el monestir, és una paraula que prové de la deformació d'una paraula àrab, rabad, que significa suburbi o extramurs.
Font: Autores |
Font: Autores |
PROPOSTA D'ACTIVITAT
L’activitat està dividida en tres part: la primera que es realitzarà a l’escola abans de visitar el Monestir de Sant Pau del Camp, la segona serà pròpiament la sortida i la tercera es farà a classe després de la sortida a mode de reflexió.
Detalls de l’activitat:
Títol de l’activitat: Descobrim quina relació hi ha entre Al-Mansur i el Monestir de Sant Pau del Camp i quin patrimoni ens ha deixat.
Model o estratègia educativa: gimcana, didàctica de l’objecte i treball cooperatiu
Objectius de l’activitat:
- Realitzar hipòtesis per relacionar el monestir de Sant Pau del Camp amb Al-Mansur a partir de la observació i anàlisi de dades.
- Utilitzar mètodes científics en l’anàlisi de dades i informació
- Agafar consciència de la presència musulmana a la península i la seva influència en el patrimoni cultural i històric
- Veure el patrimoni que ens han deixat els musulmans
- Reflexionar sobre les conseqüències de les guerres
- Adonar-se dels dos punts de vista de les guerres
- Identificar els canvis a Catalunya després de la conquesta musulmana
Material necessari:
- Maqueta del Monestir de Sant Pau del Camp i els materials per fer-la (polièster, tisores, cola, pintura, cinta adhesiva i mapa del monestir).
- Titella àrab
- Mapa de la Península Ibèrica durant la invasió àrab
- Mapa del monestir d’abans i després
- Fotografies del Monestir
- Objectes per a la gimcana i el kit
- Sobres amb les endevinalles
Descripció de l’activitat:
En la sessió prèvia a la sortida es farà una introducció del tema a classe perquè els alumnes coneguin millor la temàtica i puguin fer les seves hipòtesis abans d’anar al monestir. El mestre/a portarà a classe una titella àrab molt semblant a Al-Mansur, una petita i senzilla maqueta del monestir i fotografies d'aquest. A partir d’aquí, el mestre/a els farà preguntes sobre aquests objectes per veure quines possibles relacions poden establir els alumnes entre ambdues coses. La idea no és explicar tota la part teòrica exposada anteriorment sobre el monestir i a vida de Al-Mansu, sinó arribar a la conclusió que els àrabs van envair la península Ibèrica, que hi van viure molts anys i que Al-Mansur va ser un guerrer àrab que va arribar a Catalunya, territori cristià, i va destruir el monestir.
Maqueta del Monestir Font: Autores |
Maqueta del MonestirFont: Autores |
Maqueta del MonestirFont: a¡Autores |
Maqueta del MonestirFont: Autores |
Per construir la maqueta primer s'imprimeix en diferents fulls de A3 el mapa antic del monestir extret del llibre "El monestir romànic de Sant Pau del Camp". Un cop imprès s'enganxa a una base de polièster. Després, amb polièster, es va tallant les parets del que correspon a l'antic monestir i es construeix l'actual. L'alçada de les parets i del monestir no estan fetes a escala real. La part groga està feta a ull i la part blava una mica a ull i a partir de la informació donada al llibre. Un cop tallades totes les parts, es pinten, es deixa assecar i amb cinta adhesiva es van enganxant al mapa.
Fotografies utilitzades per presentar el monestir.
Font: Wikipèdia Commons |
Font: Wikipèdia Commons |
Font: Autores
|
Perquè els alumnes entenguin millor la part de la Península Ibèrica que van envair se'ls pot posar un d'aquests dos enllaços:
A part, també es mostraria aquest mapa de la península imprès en paper:
Un
cop fet això, s’aniria al Raval, on està situat el que queda del Monestir de
Sant Pau del Camp per veure’l al natural i comparar el què va ser amb les
restes que encara es conserven.
La sortida
es dividirà en dues parts: la primera, on es farà l’exploració de l’entorn del
monestir; i la segona en la que es realitzarà una petita gimcana. Per tal que
sigui menys aparatós dividirem el grup en dos, de manera que mentre un grup fa
l’exploració de l’entorn, l’altre realitzarà la gimcana.
L’exploració
de l’entorn consistirà en analitzar l’extensió del Monestir que hi havia a
l’Edat Mitjana i la què hi ha actualment. Per a aquesta tasca, els alumnes
contaran amb tres plànols, un de l’antic monestir i dos de la zona urbanística
actual. Per orientar-se es farà servir la brúixola, objecte que en van deixar
els àrabs durant la invasió. A continuació es mostres els tres mapes
utilitzats:
Ortofoto
de Sant Pau del Camp i els seus voltants
Font: Institut Cartogràfic i Geològic
de Catalunya.
|
Mapa
topogràfic de Sant Pau del Camp i els seus voltants
Font: Institut Cartogràfic
i Geològic de Catalunya.
|
Clos del Monestir de Sant Pau del
Camp al Segle XIX
Font: Llibre El monestir romànic de Sant Pau del Camp
|
La gimcana es realitzarà en grups de tres on cadascun haurà de fer una tasca: decorar una habitació, fer un sorbet i preparar una macedònia. La idea és que els alumnes vegin que hi ha moltes coses del nostre dia a dia on el seu origen és àrab. Per realitzar cada tasca els nens han d'aconseguir uns determinats objectes (o bé es poden fer servir els objectes directament o bé en fotografies) resolent unes endevinalles. Aquestes estan repartides pel jardí del monestir i les han de trobar amb l'ajuda d'unes pautes. Tots els objectes són d’origen àrab i van ser introduïts a la Península gràcies a la invasió àrab. Abans de fer la gimcana, el mestre/a introduirà la temàtica dels objectes que ens van deixar els àrabs (sobretot en l'agricultura i els aliments) i que actualment encara són presents a través d'un kit d'objectes. En aquest hi haurà un dau, un joc d’escacs, unes arracades, un grapat d’arròs, fideus i sucre, una albergínia, una llimona, una taronja, una pastanaga, una carxofa, una safata, números àrabs, una safata, alcohol, cotó, flassada i sanefes. A continuació hi ha les fotografies dels objectes del Kit.
Safata, taronja, llimona, pastanaga, carxofa, albergínia i grapat d'arròs, fideus i sucre Font: Autores |
Alcohol, cotó, dau i arracadesFont: Autores |
Joc d'escacsFont: Autores |
Números àrabsFont: Autores |
FlassadaFont: Autores |
Dibuixos de sanefesFont: Autores |
• Quadre amb els objectes utilitzats, les pistes i el nom en castellà, català i l'origen àrab:
Pista
|
Català
|
Castellà
|
Àrab
|
|
Decorar una habitació
|
De diferents formes
sóc i tant em pots trobar al llit com al sofà, puc ser tou i per reposa la
galta em fan servir
|
Coixí
|
Almohada
|
Al-mukhádda
|
A la
casa que jo estic, sóc de tothom trepitjada, a l'hivern faig bon servei
i a l'estiu estic guardada
|
Catifa
|
Alfombra
|
Al-jumra
|
|
Amb
forma panxuda i nansa, de diversos material feta estic i quan tens set em fas
servir
|
Gerra
|
Jarra
|
Djarrah
|
|
Repetitiva
sempre soc i dibuixada a parets,
cortines, catifes o mocadors puc estar per decorar
|
Sanefa
|
Senefa
|
Sanifa
|
|
Preparar un sorbet de llimona
|
Si en menges en
accés pots tenir problemes a les dents
|
Sucre
|
Azúcar
|
Assúkkar
|
Líquid i dolç soc i
de sucre i aigua fet estic
|
Almívar
|
Almíbar
|
Al-maiba
|
|
De sabor àcid és,
dura té la pell i per menjar-te'l l'has de prémer bé
|
Llimona
|
Limón
|
Leimun
|
|
Començo per C, en
branca o pols puc ser i per donar gust a l'arròs amb llet se m'afegeix
|
Canyella
|
Canela
|
Canna
|
|
Preparar una macedònia
|
Verda per fora i
vermella per dintre soc amb puntets negres a l'interior.
|
Síndria
|
Sandía
|
Síndidya
|
Dona el meu nom a
un color
i quan te'm
menges,
els dits vos perfumeu
amb la meva olor.
|
Taronges
|
Naranja
|
Naranche
|
|
Començo per T i
tant puc servir per mesurar com per menjar posà
|
Tassa
|
Taza
|
Tássah
|
|
M'assemblo al
préssec però més petit soc, amb un bon pinyol a l'interior
|
Albercoc
|
Albaricoque
|
Al-barquq
|
Posteriorment, es realitzarà una reflexió sobre la procedència i el grau de connexió entre les paraules d'origen àrab i els arabismes que han quedat en la llengua catalana i castellana
Dibuixos de la opció "Preparar una macedònia"
Font: Autores
|
Dibuixos de la opció "Preparar un sorbet de llimona"
Font: Autores
|
Dibuixos de la opció "Decorar una habitació"
Font: Autores
|
Gimcana grup 1: decorar una habitació
Pauta 1: Si aneu a la Portalada del monestir, la primer pista allà trobaràs.
Endevinalla: Veig que heu sabut trobar la Portadala. Així doncs aquí teniu la pista per endevinar el primer objecte i poder realitzar la teva tasca:
"De diferents formes sóc i tant em pots trobar al llit com al sofà, puc ser tou i per reposa la galta em fan servir. Si saps què soc, vés a buscar el teu professor per confirmar la resposta i donar-te l'objecte"
Pauta 2: Heu vist quin campanar que tinc!! Si us dirigiu en direcció al jardí interior, des de la cúpula principal veureu que bé que es veu i, si us fixeu, al costat d'aquesta cúpula alguna pista trobareu!
Endevinalla: Veig que heu arribat a la cúpula. Heu vist quin campanar més bonic que hi ha!! Com que ho heu fet tant bé aquí va la segona endevinalla:
"A la casa que jo estic, sóc de tothom trepitjada, a l'hivern faig bon servei i a l'estiu estic guardada. Si saps què soc, vés a buscar el teu professor per confirmar la resposta i donar-te l'objecte"
Pauta 3: Veig que aneu avançant satisfactòriament! Doncs si voleu veure més coses d'aquest monestir al seu claustre us heu de dirigir! Però vigileu que pel camí una pista trobareu, només una gran palmera heu de buscar
Endevinalla: Veig que heu vist la palmera! Com a recompensa aquí va la tercera endevinalla:
"Amb forma panxuda i nansa, de diversos material feta estic i quan tens set em fas servir. Si saps què soc, vés a buscar el teu professor per confirmar la resposta i donar-te l'objecte"
Pauta 4: Enhorabona!! Només uns falta trobar l'últim objecte per acabar la vostra tasca!! Heu vist el claustre ja?? Doncs si aneu cap allà la última pista trobareu, però vigileu que per arribar per les tombes heu de passar! La pista la trobareu al costat d'una poma i una serp.
Endevinalla: Molt bé nois! Heu sabut trobar la serp i la poma. A canvi aquí va la última endevinalla per trobar el darrer objecte:
"Repetitiva sempre soc i dibuixada a parets, cortines, catifes o mocadors puc estar per decorar. Si saps què soc, vés a buscar el teu professor per confirmar la resposta i donar-te l'últim objecte per decorar l'habitació"
Gimcana grup 2: preparar un sorbet de llimona
Pauta 1: Si aneu a la Portalada del monestir, la primer pista allà trobaràs.
Endevinalla: Veig que heu sabut trobar la Portadala. Així doncs aquí teniu la pista per endevinar el primer objecte i poder realitzar la teva tasca:
"Si en menges en accés pots tenir problemes a les dents. Si saps què soc, vés a buscar el teu professor per confirmar la resposta i donar-te l'objecte".
Pauta 2: Heu vist quin campanar que tinc!! Si us dirigiu en direcció al jardí interior, des de la cúpula principal veureu que bé que es veu i, si us fixeu, al costat d'aquesta cúpula alguna pista trobareu!
Endevinalla: Veig que heu arribat a la cúpula. Heu vist quin campanar més bonic que hi ha!! Com que ho heu fet tant bé aquí va la segona endevinalla:
"Líquid i dolç soc i de sucre i aigua fet estic. Si saps què soc, vés a buscar el teu professor per confirmar la resposta i donar-te l'objecte"
Pauta 3: Veig que aneu avançant satisfactòriament! Doncs si voleu veure més coses d'aquest monestir al seu claustre us heu de dirigir! Però vigileu que pel camí una pista trobareu, només una gran palmera heu de buscar
Endevinalla: Veig que heu vist la palmera! Com a recompensa aquí va la tercera endevinalla:
"De sabor àcid és, dura té la pell i per menjar-te'l l'has de prémer bé. Si saps què soc, vés a buscar el teu professor per confirmar la resposta i donar-te l'objecte"
Pauta 4: Enhorabona!! Només uns falta trobar l'últim objecte per acabar la vostra tasca!! Heu vist el claustre ja?? Doncs si aneu cap allà la última pista trobareu, però vigileu que per arribar per les tombes heu de passar! La pista la trobareu al costat d'una poma i una serp.
Endevinalla: Molt bé nois! Heu sabut trobar la serp i la poma. A canvi aquí va la última endevinalla per trobar el darrer objecte:
"Començo per C, en branca o pols puc ser i per donar gust a l'arròs amb llet se m'afegeix. Si saps què soc, vés a buscar el teu professor per confirmar la resposta i donar-te l'objecte"
Gimcana grup 3: preparar una macedònia
Pauta 1: Si aneu a la Portalada del monestir, la primer pista allà trobaràs.
Endevinalla: Veig que heu sabut trobar la Portadala. Així doncs aquí teniu la pista per endevinar el primer objecte i poder realitzar la teva tasca:
"Verda per fora i vermella per dintre soc amb puntets negres a l'interior. Si saps què soc, vés a buscar el teu professor per confirmar la resposta i donar-te l'objecte"
Pauta 2: Heu vist quin campanar que tinc!! Si us dirigiu en direcció al jardí interior, des de la cúpula principal veureu que bé que es veu i, si us fixeu, al costat d'aquesta cúpula alguna pista trobareu!
Endevinalla: Veig que heu arribat a la cúpula. Heu vist quin campanar més bonic que hi ha!! Com que ho heu fet tant bé aquí va la segona endevinalla:
"Dona el meu nom a un color, i quan te'm menges,els dits vos perfumeu amb la meva olor. Si saps què soc, vés a buscar el teu professor per confirmar la resposta i donar-te l'objecte"
Pauta 3: Veig que aneu avançant satisfactòriament! Doncs si voleu veure més coses d'aquest monestir al seu claustre us heu de dirigir! Però vigileu que pel camí una pista trobareu, només una gran palmera heu de buscar
Endevinalla: Veig que heu vist la palmera! Com a recompensa aquí va la tercera endevinalla:
"Començo per T i tant puc servir per mesurar com per menjar posà. Si saps què soc, vés a buscar el teu professor per confirmar la resposta i donar-te l'objecte"
Pauta 4: Enhorabona!! Només uns falta trobar l'últim objecte per acabar la vostra tasca!! Heu vist el claustre ja?? Doncs si aneu cap allà la última pista trobareu, però vigileu que per arribar per les tombes heu de passar! La pista la trobareu al costat d'una poma i una serp.
Endevinalla: Molt bé nois! Heu sabut trobar la serp i la poma. A canvi aquí va la última endevinalla per trobar el darrer objecte:
"M'assemblo al préssec però més petit soc, amb un bon pinyol a l'interior. Si saps què soc, vés a buscar el teu professor per confirmar la resposta i donar-te l'objecte"
Per concloure amb la sortida, a l’escola, viatjarem en el temps i ens posarem en el paper dels cristians a l’Edat Mitjana amb un joc de rol informàtic. En grups de 4, els alumnes s'han de posar a la pell de l'alcalde de la ciutat i recaptar diners per reconstruir el monestir després de la invasió musulmana i la destrucció de l’edifici. A partir d’una situació o problemàtica han d'escollir entre dues opcions. Segons l’elecció hi ha unes conseqüències o unes altres i la recol•lecta de diners varia. Els alumnes han d'apuntar les opcions triades, el perquè les han triat i quin resultat han obtingut. Després es farà el joc de rol tots junts per veure les diverses opcions i comentar-les per fer una xerrada a mode de reflexió sobre les guerres, si aporten beneficis o no, si sempre hi ha uns vencedors i uns guanyadors, quins canvis deurien provocar la invasió musulmana a Catalunya, etcètera.
Lloc web del joc de rol: http://www.xtec.cat/~ebiosca/romanic/castellano/indexb.htm
CONSELLS
- Abans de realitzar la sortida, caldria confirmar si és possible visitar tot el monestir, ja que en determinats períodes de l’any es realitzen treballs de manteniment del mateix.
- És recomanable fer les activitats en petits grups per les reduïdes dimensions del capitell.
- El monestir no està adaptat per minusvàlids o per persones amb mobilitat reduïda.
- Els voltants del monestir són principalment carrers peatonals.
- En cas de voler dur a terme la gimcana és aconsellable visitar abans el recinte i el seu jardí i comentar-ho als responsables del monestir.
- Té fàcil accés amb el transport públic: Línia 3 (verda) i Línia 2 (lila) parada Paral•lel.
- El monestir està envolta per una zona enjardinada i tancada, la qual és ideal per esmorzar i fer la gimcana
- Es recomana fer les tres propostes d'activitats en diferents dies ja que la seva durada és una mica llarga per fer-ho tot en un sol dia
BIBLIOGRAFIA
- Vigué, J. El Monestir romànic de Sant Pau del Camp. Editorial Artestudi, 1974. Corbera de Llobregat.
- http://blogs.sapiens.cat/historiadorvital/2011/04/06/al-mansur/
- http://www.monestirs.cat/monst/bcn/cbn02camp.htm
- http://webs.ono.com/santpaudelcamp/cat/historia.htm
- http://webs.ono.com/santpaudelcamp/cat/monestir.htm
- http://eduwiki.cat/index.php?title=Sant_Pau_del_Camp
- http://web.archive.org/web/20080618093741/http://findesemana.libertaddigital.com/articulo.php/1276231394
- http://www.artehistoria.jcyl.es/v2/contextos/6026.htm
- http://luisamariaarias.wordpress.com/cono/tema-12la-edad-media/
- http://www.xtec.cat/~adonoso/webarabs/J.Vila/l'%E0rab%20i%20el%20catal%E0.pdf
- http://contenidos.educarex.es/sama/2010/csociales_geografia_historia/flash/alandalus.swf
- http://www20.gencat.cat/portal/site/culturacatalana/menuitem.be2bc4cc4c5aec88f94a9710b0c0e1a0/?vgnextoid=841c5c43da896210VgnVCM1000000b0c1e0aRCRD&vgnextchannel=841c5c43da896210VgnVCM1000000b0c1e0aRCRD&vgnextfmt=detall2&contentid=8c1d3c084ded7210VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD
- http://www20.gencat.cat/portal/site/culturacatalana/menuitem.be2bc4cc4c5aec88f94a9710b0c0e1a0/?vgnextoid=23885c43da896210VgnVCM1000000b0c1e0aRCRD&vgnextchannel=23885c43da896210VgnVCM1000000b0c1e0aRCRD&vgnextfmt=detall2&contentid=1174edfc49ed7210VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&newLang=ca_ES
- http://www.arabespanol.org/andalus/palabras.htm#M
- http://www.hammamalandalus.com/blog/?p=756
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada