dissabte, 19 d’abril del 2014

BENVINGUTS A L’ACADÈMIA DELS DESCONFIATS


Per Cristina Palomo Díaz i Lorena Varo Pérez


Fotografia d’autor. Cristina Palomo i Lorena Varo

QUÈ ERA L’ACADÈMIA DELS DESCONFIATS? (1700 – 1703)

Era una institució aristocràtica d’estil semblant a les que es podien trobar a França i a Itàlia. L'objectiu  de l’Acadèmia era fomentar una cultura elitista entre l'aristocràcia dirigent catalana del naixent segle XVIII. En allà s’organitzaven  vetllades per debatre temes diversos, ja fossin filosòfics, morals, literaris, històrics, etc. Sota l'advocació de la Verge de Montserrat, s'havia previst poder celebrar sessions cada 2 setmanes.

QUI LA VA FUNDAR?

Van ser el jove Pau Ignasi de Dalmases i Ros, que admirava profundament les elitistes acadèmies europees, i en Josep Antoni de Rubí i de Boixadors, Marquès de Rubí.

 QUAN ES VA FUNDAR?

Les primeres Actes de l'Acadèmia dels Desconfiats daten del 3-juny-1700, al Palau d'en Pau Ignasi de Dalmases i Ros, situat a l'aristocràtic Carrer Montcada de la ciutat de Barcelona. L'obertura solemne de les sessions de l'Acadèmia comptava amb acompanyament musical.

PER QUÈ VA SER IMPORTANT?

Amb l'esclat de la Guerra per la Successió (1702 – 1703) a Europa, l'Acadèmia va ser el principal nucli polític on coincidiren els austriacistes, és a dir, els que estaven a favor de l'Arxiduc Carles d'Àustria. L'Acadèmia dels Desconfiats va arribar a tenir 30 acadèmics: 25 de catalans i 5 d'origen castellà. Dels 25 catalans, 16 foren declaradament partidaris de Carles d'Àustria.

QUI VA FORMAR PART?

L'Acadèmia va arribar a tenir 30 acadèmics i es va convertir en un punt de trobada de joves de l'aristocràcia catalana i de l'alta burgesia barcelonina. Molts tenien vincles familiars entre ells. Després de la sessió inaugural del 3 de juny de 1700, es va celebrar la 1ª sessió (o acadèmia) el 10 de juny de 1700, en la qual van nomenar 3 càrrecs perpetus: 1 arxiver i 2 superintendents; i 3 càrrecs que variaven mensualment: 1 president, 1 secretari, i 1 fiscal.

ON ES REUNIEN?

L'Acadèmia dels Desconfiats es reunia al Palau d'En Pau Ignasi de Dalmases i Ros, al carrer Montcada de Barcelona. Actualment correspon al nº20 del Carrer Montcada. 




Fotografies de GOOGLE MAPS.


Fotografia d’autor. Cristina Palomo i Lorena Varo


PER QUÈ LI VAN POSAR AQUEST NOM?

Es va inspirar en l’Acadèmia dels Confiats de Pàvia, situada a Itàlia. Van voler fer una oposició al nom que rebia aquesta acadèmia creada 2 segles abans. Per oposició, al segle XVIII i en ple món barroc, l'aristocràcia catalana s’introduïa en el corrent europeu creient que la desconfiança i el dubte eren els garants de la veritat.

L'emblema barroc de l'Acadèmia dels Desconfiats va ser creat per don Francisco Gazán i apareix imprès a l'obra "NeniasReales". És un gravat on apareix a la part inferior les restes d’un vaixell que ha naufragat i a la part superior un petita barca a la sorra. A dalt surt el lema de l'Acadèmia dels Desconfiats:

"Tuta, quiadiffidens" (Segura, perquè desconfia).

A raó de la seva advocació a la Verge de Montserrat, l'Acadèmia dels Desconfiats també va rebre el malnom “d’Escola Montserratina"; així mateix, també es denominà els seus acadèmics amb el malnom de "savis del Born".

EXCENTRICITATS!

En quina llengua es feien les sessions de l'Acadèmia dels Desconfiats?

La llengua de l'Acadèmia era el castellà, ja que es considerava una llengua culta.

Hi podien assistir les dones?

En un principi les dones hi tenien prohibit l'accés; tot i així, se'ls permetia assistir des del darrera d'uns tapissos de la biblioteca.

Alguna altra excentricitat barroca?

Els acadèmics anaven amb la cara coberta per un vel translúcid. Tot i que no amagaven completament la seva identitat, els permetia fer afirmacions políticament atrevides.

LA DARRERA ACADÈMIA, DE QUAN DATA?

La darrera Acadèmia està sense numerar i data del 25 de març de 1703. Es té constància que se celebressin unes deu acadèmies, ja que per motius polítics, durant aquells 3 anys les sessions van patir algunes interrupcions.


EN L’ACTUALITAT...

L’antiga Acadèmia ja no es troba en actiu, ja que com hem vist la darrera sessió data de 1703. Gràcies que vàrem poder preguntar a la gent de la zona, ens hem pogut fer una petita idea de què era actualment l’antic Palau Dalmases del segle XVII, on es reunien clandestinament. L’antic edifici d’estil gòtic, ara és un pub on fan espectacles musicals que exclusivament obre les seves portes cap al vespre. No vam poder entrar, ja que tot i trucar a la porta, no hi havia ningú. Destaca la capella del segle XV, amb bovada estrellada, i relleus d’àngels músics rodejant un clau, on hi ha una epifania. La part més interessant és l’escala del pati interior on destaquen les decorades columnes salomòniques que sostenen els arcs rampants i el fris esculpit evocant el rapte d’Europa i el carretó de Neptú. 



Fotografia Wikimedia Commons


PROPOSTA DIDÀCTICA

L’activitat està pensada per a alumnes de  4rt de primària. Prepararem un dossier didàctic per tal de tractar les qüestions de manera individual, per parelles i grupal. Aquest dossier el completarem en un total de dues sessions a l’aula i una última per a fer el joc de rol (l’activitat final).
Per a començar l’activitat farem un petit estudi de l’acadèmia dels desconfiats, què era i què feien, a través d’unes fitxes. Després, farem una introducció a la Guerra de Successió i a partir d’aquí, parlarem dels esdeveniments més importants entre els anys 1700 i 1725 elaborant un eix cronològic.
Un cop vist això, parlarem sobre quin efecte va tenir aquesta guerra a l’acadèmia dels desconfiats. I per acabar l’activitat, prepararem entre tots una sessió on simularem una sessió de les que es feien a l’Acadèmia. Pretenem que els alumnes es posin en la situació dels acadèmics de l’època i ho podran fer, ja que prèviament haurem estudiat tant l’Acadèmia com el context de l’època on s’emmarcava.


DOSSIER DIDÀCTIC!

L’ACADÈMIA DELS DESCONFIATS

Què era?


Era una institució aristocràtica d’estil semblant a les que es podien trobar a França i a Itàlia. L'objectiu de l’Acadèmia era fomentar una cultura elitista entre l'aristocràcia dirigent catalana del naixent segle XVIII. Allà s’organitzaven  vetllades per debatre temes diversos, ja fossin filosòfics, morals, literaris, històrics, etc.

Ara amb l’ajuda de l’ordinador, per parelles, busqueu per què tenia aquest nom, i quantes sessions van arribar a fer.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Per què creus que van fer tan poques sessions?
______________________________________________________________________________________________________________

Tenien alguna mena de símbol o emblema? Dibuixa’l al dossier i explica què veus
______________________________________________________________________________________________________________




Ara veurem que va passar políticament que va fer que fos molt difícil realitzar sessions a l’acadèmia.
I així coneixerem el context on es va crear l’acadèmia dels desconfiats! 


LA GUERRA DE SUCCESSIÓ

Què és discutia en aquesta guerra? Quants anys va durar?

La Guerra de Successió es va originar perquè el rei d’Espanya, Carles II, va morir sense descendència i el rei de França, Lluís XIV, va voler posar-hi com a rei el seu nét, Felip d’Anjou, i l’emperador d’Àustria, l’arxiduc Carles. Es va originar un enfrontament entre França i Àustria que va acabar en una guerra entre diferents països europeus. La guerra va tenir lloc entre els anys 1700 i 1713.

Països contendents en cada bàndol

Els territoris del regne de Castella es van posar a favor del candidat francès, mentre que la Gran Bretanya, Portugal, els Països Baixos, Prússia, Savoia i els territoris de la Corona d’Aragó (on hi havia Catalunya) es van posar a favor del pretendent austríac.

La guerra es va acabar al 1713 mitjançant la Pau d’Utrecht que van signar els països de cada bàndol, però Catalunya va continuar la guerra tota sola, perquè els anglesos havien trencat l’aliança que tenien contra Espanya i França perquè els catalans havien comprès que, si eren derrotats, perdrien les seves llibertats. La guerra es va acabar amb la conquesta de Barcelona, l’11 de setembre de 1714, i la rendició,  a les tropes franco-espanyoles, del castell de Cardona una setmana després.


Ara, compara aquests mapes de l'Europa actual  i de l’any 1700  i anota cinc diferències entre els noms dels països o de les fronteres que observis respecte a la situació actual.
1.
2.
3.
4.
5.



Fotografia extreta de GOOGLE


Ara coneixem quins van ser els esdeveniments més importants entre els anys 1700 i 1725, com?

Fent un eix cronològic



Crearem el nostre propi! Endavant! 




Ara que ja coneixem els fets...Explica quins temes es podien debatre entre els acadèmics. POSEM-HO EN COMÚ.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ara ens toca a nosaltres! Tota la classe formaren part per un dia de l’ ACADÈMIA DELS DESCONFIATS. Us assignarem un personatge (inventat, ja que no hi havia dones) i un rol a representar, és a dir, una idea que haureu de defensar sobre la situació actual, ara que ja sabem què va passar! 



Aquests són els rols que repartirem als alumnes de la classe. Tots tenen el seu nom de l’època i què defensava, mentre que alguns, a més, tenen un petit càrrec a desenvolupar. Així, establirem una dinàmica on parlarem de diferents temes que es debatien a l’època entorn el context de guerra que els emmarcava. Amb aquest joc de rol pretenem que els alumnes es posin en la pell dels aristòcrates catalans que es reunien per debatre temes que estaven prohibits parlar-ne al carrer. A més, aprendrem una mica més sobre la Guerra de successió de 1714, ara precisament que farà 300 anys.

CONSELLS

·         Si es volgués visitar el que és actualment l’Acadèmia, hauríem d’anar a partir de les 8 del vespre perquè ara és un pub on es fan espectacles.
·         A l’hora de fer el joc de rol estaria molt bé establir una mini-normativa com, probablement, tenien els acadèmics en les seves sessions per establir un ordre a l’hora d’intervenir. Per això, em posat papers com el del dinamitzador/a.
·         Som conscients que el tema tot i parlar d’una guerra de fa 300 anys, és molt actual per tot l’agitació que hi ha. Per tant, estaria molt bé si expliquéssim als alumnes d’on ve tot aquest moviment que ara està tant present als carrers i als mitjans de comunicació. 

WEBGRAFIA

11 SETEMBRE 1714. L’Acadèmica dels Desconfiats.Data de la consulta: 30/03/2014. [En línia] Disponible a:http://www.11setembre1714.org/Biografies/a-3-llistat-desconfiats-frame.htm


YOVIVOENBARCELONA.BLOGSPOT. BLOG. Data de la consulta: 30/03/2014. [En línia] Disponible a: http://yovivoenbarcelona.blogspot.com.es/2010/09/palacios-de-la-calle-montcada.html

XTEC. Celebracions, 1714. Data de la consulta: 30/03/2014. [En línia] Disponible a: http://www.xtec.cat/web/centres/celebracions/2013/1714 




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada