Per Cristina Palomo Díaz i Lorena Varo Pérez
Fotografia
d’autor. Cristina Palomo i Lorena Varo
QUÈ ERA L’ACADÈMIA DELS DESCONFIATS? (1700 – 1703)
Era
una institució aristocràtica d’estil semblant a les que es
podien trobar a França i a Itàlia. L'objectiu
de l’Acadèmia era fomentar una cultura elitista entre l'aristocràcia
dirigent catalana del naixent segle XVIII. En allà s’organitzaven vetllades per debatre temes diversos, ja
fossin filosòfics, morals, literaris, històrics, etc. Sota l'advocació de
la Verge de Montserrat, s'havia previst poder celebrar sessions cada 2 setmanes.
QUI LA VA
FUNDAR?
Van ser el jove Pau
Ignasi de Dalmases i Ros, que admirava profundament les elitistes acadèmies
europees, i en Josep Antoni de Rubí i de Boixadors, Marquès de Rubí.
QUAN ES VA
FUNDAR?
Les primeres Actes de l'Acadèmia dels Desconfiats daten del
3-juny-1700, al Palau d'en Pau Ignasi de
Dalmases i Ros, situat a l'aristocràtic Carrer Montcada de la ciutat
de Barcelona. L'obertura solemne de les sessions de l'Acadèmia comptava amb
acompanyament musical.
PER QUÈ
VA SER IMPORTANT?
Amb l'esclat de la Guerra per la Successió (1702 – 1703) a
Europa, l'Acadèmia va ser el principal nucli polític on coincidiren els
austriacistes, és a dir, els que estaven a favor de l'Arxiduc Carles d'Àustria.
L'Acadèmia dels Desconfiats va arribar a tenir 30 acadèmics: 25 de
catalans i 5 d'origen castellà. Dels 25 catalans, 16 foren declaradament
partidaris de Carles d'Àustria.
QUI VA
FORMAR PART?
L'Acadèmia va arribar a
tenir 30 acadèmics i es va convertir
en un punt de trobada de joves de l'aristocràcia
catalana i de l'alta burgesia barcelonina. Molts tenien vincles familiars
entre ells. Després de la sessió inaugural del 3 de juny de 1700, es va
celebrar la 1ª sessió (o acadèmia) el 10 de juny de 1700, en la qual van
nomenar 3 càrrecs perpetus: 1 arxiver i 2 superintendents; i 3 càrrecs que
variaven mensualment: 1 president, 1 secretari, i 1 fiscal.
ON ES
REUNIEN?
L'Acadèmia dels Desconfiats es reunia al Palau d'En Pau Ignasi de Dalmases i Ros, al carrer Montcada de Barcelona. Actualment correspon al nº20 del Carrer Montcada.
Fotografies de GOOGLE MAPS.
Fotografia d’autor. Cristina Palomo i Lorena Varo
PER QUÈ
LI VAN POSAR AQUEST NOM?
Es va inspirar en l’Acadèmia dels Confiats de Pàvia, situada a Itàlia. Van
voler fer una oposició al nom que rebia aquesta acadèmia creada 2 segles abans.
Per oposició, al segle XVIII i en ple món barroc, l'aristocràcia catalana s’introduïa
en el corrent europeu creient que la desconfiança i el dubte eren els garants de la veritat.
L'emblema barroc de l'Acadèmia dels Desconfiats va
ser creat per don Francisco
Gazán i apareix
imprès a l'obra "NeniasReales". És un gravat on apareix a la
part inferior les restes d’un vaixell que ha naufragat i a la part superior un
petita barca a la sorra. A dalt surt el lema de l'Acadèmia dels Desconfiats:
"Tuta, quiadiffidens" (Segura,
perquè desconfia).
A raó de la
seva advocació a la Verge de Montserrat, l'Acadèmia dels Desconfiats també va
rebre el malnom “d’Escola
Montserratina";
així mateix, també es denominà els seus acadèmics amb el malnom de "savis
del Born".
EXCENTRICITATS!
En quina llengua es feien les sessions de
l'Acadèmia dels Desconfiats?
La llengua
de l'Acadèmia era el castellà, ja que es
considerava una llengua culta.
Hi podien assistir les dones?
En un
principi les dones hi tenien prohibit l'accés; tot i així, se'ls
permetia assistir des del darrera d'uns tapissos de la biblioteca.
Alguna altra excentricitat barroca?
Els acadèmics
anaven amb la
cara coberta per un vel translúcid. Tot i que no amagaven completament la seva identitat, els permetia fer
afirmacions políticament atrevides.
LA
DARRERA ACADÈMIA, DE QUAN DATA?
La darrera
Acadèmia està sense numerar i data del 25 de març de 1703. Es té constància que se
celebressin unes deu acadèmies, ja que per motius polítics, durant aquells 3
anys les sessions van patir algunes interrupcions.
EN
L’ACTUALITAT...
Fotografia Wikimedia Commons
|
PROPOSTA
DIDÀCTICA
L’activitat està pensada per a alumnes de 4rt de
primària. Prepararem un dossier didàctic per tal de tractar les qüestions
de manera individual, per parelles i grupal. Aquest dossier el completarem en
un total de dues sessions a l’aula i una última per a fer el joc de rol
(l’activitat final).
Per a començar l’activitat farem un petit estudi
de l’acadèmia dels desconfiats, què era i què feien, a través d’unes fitxes. Després,
farem una introducció a la Guerra de Successió i a partir d’aquí, parlarem dels
esdeveniments més importants entre els anys 1700 i 1725 elaborant un eix
cronològic.
Un cop vist això, parlarem sobre quin efecte
va tenir aquesta guerra a l’acadèmia dels desconfiats. I per acabar
l’activitat, prepararem entre tots una sessió on simularem una sessió de les
que es feien a l’Acadèmia. Pretenem que els alumnes es posin en la situació
dels acadèmics de l’època i ho podran fer, ja que prèviament haurem estudiat
tant l’Acadèmia com el context de l’època on s’emmarcava.
DOSSIER DIDÀCTIC!
L’ACADÈMIA DELS DESCONFIATS
Què era?
Ara
amb l’ajuda de l’ordinador, per parelles, busqueu per què tenia aquest nom, i quantes
sessions van arribar a fer.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Per què creus que van fer tan poques
sessions?
______________________________________________________________________________________________________________
Tenien alguna mena de símbol o emblema?
Dibuixa’l al dossier i explica què veus
______________________________________________________________________________________________________________
Ara veurem que va
passar políticament que va fer que fos molt difícil realitzar sessions a l’acadèmia.
I així coneixerem el
context on es va crear l’acadèmia dels desconfiats!
LA GUERRA DE SUCCESSIÓ
Què és discutia en aquesta guerra? Quants
anys va durar?
La Guerra de
Successió es va originar perquè el rei d’Espanya, Carles II, va morir sense
descendència i el rei de França,
Lluís XIV, va voler posar-hi com a rei el seu nét, Felip d’Anjou, i l’emperador d’Àustria, l’arxiduc
Carles. Es va originar un enfrontament entre França i Àustria que va acabar
en una guerra entre diferents països europeus. La guerra va tenir lloc entre els
anys 1700 i 1713.
Països contendents en cada bàndol
Els
territoris del regne de Castella es van posar a favor del candidat francès,
mentre que la Gran Bretanya, Portugal, els Països Baixos, Prússia, Savoia i els
territoris de la Corona d’Aragó (on hi havia Catalunya) es van posar a favor del pretendent austríac.
La guerra es va acabar al 1713
mitjançant la Pau d’Utrecht que van signar els països de cada bàndol,
però Catalunya va continuar la guerra tota sola, perquè els anglesos havien
trencat l’aliança que tenien contra Espanya i França perquè els catalans havien
comprès que, si eren derrotats, perdrien les seves llibertats. La guerra es va
acabar amb la conquesta de Barcelona, l’11
de setembre de 1714, i la rendició, a les tropes franco-espanyoles,
del castell de Cardona una setmana després.
Ara, compara aquests
mapes de l'Europa actual i de l’any
1700 i anota cinc diferències entre els
noms dels països o de les fronteres que observis respecte a la situació actual.
1.
2.
3.
4.
5.
Fotografia extreta de GOOGLE
|
Ara coneixem quins van ser els esdeveniments més
importants entre els anys 1700 i 1725, com?
Fent un eix cronològic.
A partir del eix presentat a classe: http://www.xtec.cat/web/centres/celebracions/2013/1714/liniatemps
Crearem el nostre propi! Endavant!
Ara que ja coneixem els fets...Explica quins temes es
podien debatre entre els acadèmics. POSEM-HO EN COMÚ.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ara ens toca a nosaltres! Tota la classe
formaren part per un dia de l’ ACADÈMIA DELS DESCONFIATS. Us assignarem un
personatge (inventat, ja que no hi havia dones) i un rol a representar, és a
dir, una idea que haureu de defensar sobre la situació actual, ara que ja sabem
què va passar!
Aquests
són els rols que repartirem als alumnes de la classe. Tots tenen el seu nom de
l’època i què defensava, mentre que alguns, a més, tenen un petit càrrec a
desenvolupar. Així, establirem una dinàmica on parlarem de diferents temes que
es debatien a l’època entorn el context de guerra que els emmarcava. Amb aquest
joc de rol pretenem que els alumnes es posin en la pell dels aristòcrates
catalans que es reunien per debatre temes que estaven prohibits parlar-ne al
carrer. A més, aprendrem una mica més sobre la Guerra de successió de 1714, ara
precisament que farà 300 anys.
CONSELLS
·
Si es volgués visitar el que és
actualment l’Acadèmia, hauríem d’anar a partir de les 8 del vespre perquè ara
és un pub on es fan espectacles.
·
A l’hora de fer el joc de rol
estaria molt bé establir una mini-normativa com, probablement, tenien els
acadèmics en les seves sessions per establir un ordre a l’hora d’intervenir.
Per això, em posat papers com el del dinamitzador/a.
·
Som conscients que el tema tot i
parlar d’una guerra de fa 300 anys, és molt actual per tot l’agitació que hi
ha. Per tant, estaria molt bé si expliquéssim als alumnes d’on ve tot aquest
moviment que ara està tant present als carrers i als mitjans de comunicació.
WEBGRAFIA
11
SETEMBRE 1714. L’Acadèmica dels Desconfiats.Data de la consulta: 30/03/2014. [En
línia] Disponible a:http://www.11setembre1714.org/Biografies/a-3-llistat-desconfiats-frame.htm
GOOGLE
MAPS.
Data de la consulta: 30/03/2014. [En línia] Disponible a:https://www.google.es/maps/place/Calle+Montcada,+20/@41.3846035,2.1815501,17z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x12a4a2fe8c081aab:0x2dfa8e988798d2ed
YOVIVOENBARCELONA.BLOGSPOT. BLOG. Data de la consulta:
30/03/2014. [En línia] Disponible a: http://yovivoenbarcelona.blogspot.com.es/2010/09/palacios-de-la-calle-montcada.html
XTEC. Celebracions, 1714. Data de la
consulta: 30/03/2014. [En línia] Disponible a: http://www.xtec.cat/web/centres/celebracions/2013/1714
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada