L'ESTUDI DE RAMÓN CASAS I CARBÓ
Vinçon, només una botiga?
Botiga Vinçon, al Passeig de Gràcia. Font: wikimedia.commons |
Descripció
breu de l'element patrimonial
A
la ciutat de Barcelona, i més concretament al Passeig de Gràcia
número 96 trobem una botiga de disseny molt atractiva, ubicada en un
edifici de característiques semblants a la casa veïna, amb una
façana de pedra, tribunes laterals al primer pis i central al segon,
i amb finestres i balconeres.
Es
va construir el 1898, i destaca la porta de dues fulles, de fusta i
forja de gran elegància amb adorns de metall daurats.
Però
realment sabem quins secrets ens amaga aquesta famosa i coneguda
botiga de la ciutat comtal?
On està situat?
Com
arribar?
Passeig
de Gràcia, 96 08008 Barcelona
Metro:
línia 3 i línia 5 (Diagonal)
FFCC:
Sarrià Tibidabo (Provença)
La
casa Ramón Casas i Carbó
Si
ens documentem sobre la botiga Vinçon, podrem veure que realment hi
amaga un secret al seu interior. Aquest edifici modernista va ser
obra d’Antoni Rovira i Rabassa, encarregada pel gran pintor català
Ramon Casas i Carbó, en la qual hi va ubicar el seu estudi des del
qual va realitzar un gran seguit d’obres molt reconegudes en
l’actualitat.
El
projecte és del ’any 1898, on hi destaca la façana de pedra, els
guarniments dels balcons i la porta de dues fulles.
Al
pis principal, on trobem actualment l’empresa Vinçon, va ser
l’espai residencial de Ramón Casas.
Els
cartells de Casas, l’art del carrer
Ramón
Casas tenia una capacitat extraordinària per retratar la figura
humana al carbonet, fet que el va transformar en el cronista gràfic
més destacat del seu temps. La fidelitat gairebé fotogràfica als
models i la llibertat d’execució ho podem trobar en els centenars
de retrats que va fer al llarg de la seva vida, especialment de
protagonistes de la generació modernista.
Va
crear aquesta nova opció artística, que serà coneguda com la de
l’art del carrer, fet que trenca la barrera entre les arts majors
(belles) i les arts menors (aplicades, revolucionant la comunicació
de l’època.
Cartell publicitari, Sífilis. Font: wikimedia.commons
PROPOSTA
DIDÀCTICA
Títol:
NOTÍCIA: SOM PERIODISTES!
Model
o estratègia educativa:
Activitat cooperativa a partir de l’observació de fonts
artístiques.
Curs:
Cicle Superior- 1er cicle ESO
Sessions:
4
Objectius:
·Treballar
cooperativament en la tasca a realitzar.
·Conèixer
l’època del Modernisme.
·Saber
qui va ser Ramón Casas i els fets més destacats de la seva vida.
·Ser
capaç de seleccionar aquella informació rellevant, resumint els
fets més importants.
·Redactar
una revista a partir d’una selecció i d’una recerca adequada.
·Fer
una tria de les imatges més representatives de l’any a treballar.
·Respectar
i col·laborar en la tasca en grup.
Descripció:
La
primera sessió de la nostra proposta consta de presentar l’època
que volem treballar, i més concretament l’artista. Tant el
modernisme com Ramón Casas, tenim diferents formes per tal
d’introduir-los a l’aula, com pot ser l’exposició de l’edifici
de la Casa Vinçon actual, o alguna obra de l’artista. Nosaltres,
considerem que els alumnes coneixeran i estaran més atents si els
presentem una imatge de la cerveseria “Els 4 Gats”, a partir de
la qual introduirem la temàtica a treballar.
No
volem fer una extensa explicació de l’època del modernisme, però
si que tractarem els temes que hem esmentat anteriorment,
considerant-los necessaris i interessants per als nostres alumnes, i
sobre els quals en poden trobar i saber molt més.
En
primer lloc dividirem la classe en grups de 5 alumnes, escollits pel
professorat ja que hauran de ser grups heterogenis, on treballin tots
per igual i que puguem assegurar una bona realització del treball
per part de tots els grups.
Un
cop dividida l’aula, repartirem a cada grup un seguit de cartells
publicitaris, o portades de revista realitzades per Ramón Casas.
A
cada grup s’haurà d’escollir el paper de cada component:
el fotògraf, l’entrevistador, el redactor, el secretari i
l’il·lustrador.
Seguidament,
repartirem a sorteig un seguit de dates en les quals trobem
esdeveniments molt importants de la vida de Ramón Casas. A partir de
l’any que els ha tocat, n’hauran d’extreure aquells
esdeveniments més importants per tal de publicar a la seva pròpia
revista.
Les
dates que proposem (informació a l’annex) són les següents:
1881;
1882; 1889: 1892; 1894; 1897; 1899.
A
continuació, durant la següent sessió que realitzarem els alumnes
podran portar a la classe diferent informació que hagin trobat ells
per Internet sobre l’any que els ha tocat ( informació no
relacionada amb Ramón Casas) podent utilitzar l’hemeroteca de La
Vanguardia com a font. A més, utilitzarem l’aula d’informàtica
( o si l’escola compta amb ordinadors portàtils) per tal de veure
el treball dels alumnes en primera persona, i guiar-los en la recerca
d’informació.
Un
cop tenen reunida la informació sobre la vida de l’artista que
estem treballant, i aquella que han seleccionat com a fonamental de
la data que els ha tocat (sempre amb una supervisió per part del
professorat), començaran a redactar la seva revista, seguint els
papers de cada component del grup. El fotògraf s’encarregarà de
seleccionar les fotografies que el grup introduirà a la revista,
l’entrevistador farà una entrevista a Ramón Casas en aquell any
que li ha tocat representar.
L’il·lustrador
s’encarrega de realitzar un cartell expositiu amb un fet fonamental
a destacar de l’any, i el secretari i el redactor destacaran la
informació que consideren rellevant i que introduiran a la seva
revista.
En
la darrera sessió, els diferents grups exposaran les seves revistes,
explicant els fets fonamentals de la vida de Casas, i aquells altres
que han trobat a l’hemeroteca de la Vanguardia i que han considerat
com a fonamentals per incloure en la seva publicació.
Material:
·
Cartells publicitaris
·
Portades de revista
·
Informacions diverses extretes de Internet.
·
Esdeveniments importants de la vida d’en Casas.
·Aula
d’informàtica o portàtils.
Consells:
·Seleccionar
anys amb informacions diverses.
·Ajudar
en tot moment a l’alumnat en la recerca de la informació.
·Fer
un treball previ amb diverses fonts de recerca.
·Sessió
a l’aula destacant el modernisme català i en concret a Ramón
Casas.
·Possibilitat
de professor de suport per al treball a l’aula d’informàtica, ja
que caldrà un control en tot moment del treball de l’alumnat.
Informació
sobre les dates escollides:
1881
Ramón Casas es relaciona amb el grup que crea la revista “l’Avenç”,
i el 9 d’Octubre publica el seu primer dibuix, “Record d’altre
temps”, en aquesta mateixa publicació.
Aquest
mateix mes, inicia el seu primer viatge a París amb els seus dos
cosins, on s’instal·la al 36 de la Rue Lourcine. A París,
assisteix a classes de pintura amb Carolus-Duran, i gràcies a un
carnet en el que el pintor anotava les seves despeses, podem conèixer
el gust de Casas per tota la novetat de l’època: el tabac, visita
als cafès nocturns i les exposicions d’art.
1882
Retorna a Barcelona i participa a l’exposició de la Sala Parés,
que la celebrava cada quinze dies. Presenta un paisatge titulat “Sant
Hilari”.
Coneix
a Santiago Rusiñol, amb el qual estableix una gran amistat que durà
la resta de la seva vida i amb qui comparteix una gran quantitat
d’experiències vitals.
1889
Ramón Casas i Santiago Rusiñol presenten retrats d’ells, fet que
mostra la seva gran amistat. Casas representa al seu amic de peu, amb
un fons neutre, dins l’estil impressionista.
A
l’Abril, els dos amics viatgen des de Manlleu, on era la fàbrica
tèxtil de la família Rusiñol, per tot Catalunya, on Casas realitza
una gran quantitat de croquis paisatgístics.
1892
Casas segueix participant en les exposicions col·lectives de
Barcelona (Sala Parés) i de París ( Salon de la Sociéte des
Artistes Indépendants i Salon de Beaux Arts).
Juntament
amb Rusiñol, inicia el segon viatge (amb carruatge) per Osona,
acabant a la Costa Brava, on presenta “Estirat al sol”.
A
l’Agost, col·labora amb Rusiñol en la primera de les cinc festes
modernistes que es celebren a Sitges.
Durant
aquest mateix mes, ven els seus primers quadres a particulars, i
exposa per primer cop a Madrid, on guanya una tercera medalla.
1894
Resideix al Passeig de Gràcia de Barcelona, número 96, a una finca
modernista de l’arquitecte Antoni Rovira i Rabassa, on Casas
instal·la el seu primer taller. Durant aquest any segueix fent
viatges a París, en època de “Salons”.
Exposa
“Garrote Vil” a la Sala Parés, suposa un esdeveniment a
Barcelona, ja que una gran quantitat de ciutadans visita la galeria
per veure l’obra.
A
finals d’any, participa a la tercera Festa Modernista de Sitges i
és un dels portadors dels quadres del Greco que Rusiñol compra per
casa seva.
1897
Al Gener participa a la Sala Parés, on presenta “Al jardí” i “
La del tercer pis”. Al Juny s’inaugura la taberna Els Quatre Gats
a la planta baixa d’un edifici construït per Puig i Cadafalch.
Casas
és un dels promotors del projecte juntament al banquer Manel Girona,
al comerciant Martínez Ardéniz, i al regent del local, Pere Romeu.
Els
Quatre Gats es converteix en una taberna activa on es celebren
exposicions i diferents actes lúdics. Entre els tertulians que
acudeixen hi destaca Rusiñol, Utrillo, Isidre Nonell o Picasso.
En
aquesta època Casas s’encarrega de dissenyar els cartells
publicitaris que anuncien els actes que es realitzen a la taberna,
introduint-se en el món de la publicitat i la il·lustració.
A
més, decora el local amb les pintures “Tàndem” (per anar amb
bicicleta, cal dur l’esquena dreta) i “Automòbil”, al·lusió
del canvi de segle, representació de la novetat i l’antiguitat
juntament amb l’esport.
1899
Edita la revista Els Quatre Gats que pretén ser un vehicle
d’expressió del grup, que es reuneix a la taberna, però degut al
seu poc èxit al març, es deixa de publicar.
Durant
aquest mateix mes, viatja a París, on coincideix amb Rusiñol,
Albéniz i Sert.
A
París realitza un cartell per difondre el Saló Art Noveau,
propietat de M.Bing.
Després
del fracàs d’Els Quatre Gats, Casas i Utrillo funden: Pèl&Ploma,
on ells en són els redactors i on abunden les il·lustracions del
propi Casas.
A
la Sala Parés, Pèl&Ploma celebra una primera exposició on es
reuneixen els dibuixos de Casas, que realitza per a la revista. També
s’exhibeixen els primers retrats al carbó que Casas realitza a
diferents personatges de la burgesia catalana.
BIBLIOGRAFIA
I WEBGRAFIA
ca.wikipedia.org/wiki/Casa_Ramon_Casas
ca.wikipedia.org/wiki/Ramon_Casas_i_Carbó
modernistespuntcom.blogpspot.com.es/2010/07/casa-casas-carbo.html
commons.wikimedia.org
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada