El Museu Marès
i l’armadura dels
guerrers medievals
per Maribel Urdiales
i Marina Melis
Entrada del Museu Frederic Marès (Font: Autores) |
Els objectes
del passat són una important font material per al coneixement de la història.
Actualment, molts d’aquests objectes tan valuosos es troben exposats en els
museus arreu del món. L’experiència directa amb un objecte del passat pot ser
el mitjà idoni per fer un viatge al passat i comprendre el sentit o la utilitat
en el moment i el context en què aquest es situa.
En el centre
del barri Gòtic de la ciutat de Barcelona, trobem el Museu Frederic Marès, un espai singular que recull les obres i
escultures del col·leccionista català més destacat del segle passat. Aquest
col·leccionista que dóna nom al museu fou Frederic Marès i Deulovol.
Frederic Marès
es formà com a escultor a l’Escola de Belles Arts de Barcelona però a més,
sentia una especial passió pel col·leccionisme i, amb el temps, va anar
adquirint una de les col·leccions més destacades, que va des d’escultura antiga
i medieval fins a joguines. El 1944 es va fer la primera exposició amb una
selecció de la seva col·lecció i, dos anys més tard, decidí donar-la tota a la
ciutat de Barcelona.
Una part
d’aquesta col·lecció, que és la part en la qual aquí ens centrarem, està
relacionada amb el món dels castells i els cavallers de l’època medieval. De
fet, al museu podem trobar un sepulcre d’un autèntic cavaller medieval i
algunes de les peces que vestien els cavallers d’aquella època.
Ara bé, no hem d’oblidar que tots aquests objectes són
matèria inerta i que, per sí mateixos, poques explicacions ens poden oferir.
Quan observem un objecte, cal que li fem les preguntes adequades. Llavors,
l’objecte es pot convertir en una font ideal per trobar les respostes i, fins i
tot, aquelles que no pot respondre poden ser el punt de partida per emprendre
una fascinant investigació.
Que ens diuen els objectes medievals del Museu Marès? Ens
serviran per conèixer com eren els cavallers d’aquella època? Anem a esbrinar-ho!
Ubicació del museu: Plaça de Sant Iu, 5 – 08002 Barcelona
Armadura medieval
(Font: Wikimedia commons)
|
Els cavallers de l’Edat Mitjana
Els cavallers
de l’Edat Mitjana, època que durà més de deu segles, des de la caiguda de
l’Imperi Romà fins al descobriment d’Amèrica, eren la personificació de la cavallerositat,
la valentia, la força i la fidelitat. Però,
com arribaves a convertir-te en tan honorable cavaller? Per poder ser
cavaller havies de començar com a patge a una casa noble i després ser escuder,
que era l’ajudant d’un cavaller. Tot això mentre eres educat i preparat per al
combat pels terratinents des dels set anys.
Per tal d’entendre
l’entrenament i preparació a la qual s’havien de sotmetre els aspirants a
cavaller, hem de conèixer quina era la seva indumentària i l’equipament que
portaven.
Relleu esquerre de la
porta de Sant Iu de la
Catedral de Barcelona (Font: Wikimedia Commons)
|
L’ausberg o cota de malla
El primer
element de la seva indumentària era l’ausberg
o cota de malla, feta amb anells
de ferro entrellaçats formant una camisa i cenyida amb un cinturó. També podia
ser d’escata, feta per fragments de
metalls col·locats imitant l’escata dels peixos.
Les cotes es
feien a mà i eren increïblement pesades (fins a 12 o 13 quilos). Algunes
arribaven fins a la cintura però també podien arribar fins als peus. Algunes
d’elles incorporaven també un capmall (almófar,
en castellà), que era com una caputxa també feta de malla, ja que les cotes
servien per protegir aquelles parts del cos més dèbils, és a dir, les parts en
les quals una ferida amb les armes d’aquell moment (espases, llances, dagues,
destrals i masses) podien causar més fàcilment la mort del cavaller, com el
cap, el coll i el tronc.
Escut de la sala d’armes del Museu Marès (Font: Autores) |
L’escut
A més de la
cota de malla, els cavallers necessitaven tenir altres mètodes protecció, com
els escuts. Hi havia escuts de
diferents mides, formes i pesos, per al combat a peu o a cavall. Els de forma
circular eren utilitzats, sobretot, per la lluita a peu i els de forma
d’ametlla per lluitar a cavall, ja que al contrari que els circulars, permetien
protegir-te la cama de la part en la qual portaves l’escut. No obstant això,
els escuts en forma d’ametlla també eren útils en la lluita a peu, ja que
podies clavar-los a terra i protegir-te darrere ells.
Com més grans
eren els escuts, més protegien dels cops més forts, però alhora, eren menys
útils, ja que també eren utilitzats per colpejar l’enemic i, com més feixucs,
més difícil era manejar-los.
El casc i l’elm
Un altre
element fonamental era el casc, ja
que permetia protegir-te el cap dels atacs. Al inici, la seva forma era la d’un
casc que només cobria el clatell, però després s’hi afegí un apèndix nasal.
Progressivament se li van afegir protectors oculars i protectors pel coll, fins
que es va arribar a crear l’elm, que
cobria tot el cap. L’elm podia suportar forts cops sense rompre’s, però també
tenia inconvenients: podia arribar a pesar fins a 10 quilos i, a més a més,
dificultava molt la visió i la respiració.
Casc amb protecció
nasal (Font: Autores)
|
Noves peces de protecció
A mesura que
avançaven els anys, els mètodes d’atac van anar evolucionant i l’ús cada cop
més habitual de la ballesta va fer que la indumentària dels cavallers hagués
d’evolucionar també. Així, es van anar incorporant peces de metall per protegir
millor el cos del cavaller. Aquestes noves peces es destinaven a protegir les
parts que no cobria la cota de malla, com les cames, les cuixes, els peus, les
mans, l’avantbraç, el braç i les espatlles. Però
com es podien protegir amb peces de metall i, alhora, tenir suficient mobilitat
per lluitar? Les peces que cobrien les articulacions es van haver de fer a
partir de la unió de diferents plaques ajuntades amb reblons, ja que així la
peça podia moure’s així com el cavaller movia l’articulació.
Espases de la sala
d’armes del Museu Marès (Font: Autores)
|
Cuirassa i braç de la
sala d’armes del Museu Marès (Font: Autores)
|
L’arnès o armadura completa
Més tard, al
final del segle XIV, per protegir millor el tronc, es crearen els plates
o cuirasses, formades per una sola
peça o dues peces unides per sobre les espatlles i pels costats del tronc. A la
part inferior hi havia un faldatge de llaunes articulades, que tapava l’inici
de la protecció de les cuixes i permetia al cavaller muntar a cavall i córrer
en el camp de batalla. La cuirassa, juntament amb totes les altres parts
descrites, formaven l’armadura completa i podia arribar a pesar entre 25 i 30
quilos.
Sepulcre de Juan de
Vargas, un cavaller medieval, al Museu Marès (Font: Autores)
|
L’elm també va
anar evolucionant i es van crear, per exemple, el bacinet i l’elmet. Alguns
d’aquests tenien més forats per respirar a la part dreta que l’esquerra. Això
era perquè als combats o torneigs, era més habitual rebre els cops per la part
esquerra que per la dreta.
Elmets i bacinet de
la sala d’armes del Museu Marès (Font: Autores)
|
Cavallers de la coberta de dos sarcòfags del Museu Marès
(Font: Autores)
A mesura que
l’armadura evolucionava, els escuts van tornar més petits o es van deixar de
banda, ja que la pròpia armadura dels cavallers ja feia la funció d’escut.
Així, els cavallers ja no tenien la mà esquerra ocupada i, per tant, la podien
utilitzar per brandar altres armes, com per exemple, espases més llargues.
No obstant
això, quan un cavaller portava l’armadura completa, els seus moviments eren
lents i dificultosos pel pes. Fins i tot alguns morien de calor. Tot això feia
que els cavallers haguessin de realitzar molt d’entrenament, ja que només
d’aquesta manera arribarien a tenir l’equilibri i la capacitat necessària per
lluitar de manera exitosa en aquelles condicions.
Les armadures i
equipaments més sofisticats i un entrenament constant van convertir els
cavallers en unitats de combat formidables. Però si era així, per què ja no es porten?
Armes de foc de la
sala d’armes del Museu Marès (Font: Autores)
|
La fi dels cavallers medievals
L’aparició de
noves armes va comportar la fi dels cavallers. El segle XVI, l’arribada dels
canons i els mosquetons va canviar el tipus de batalla i portar una armadura de
metall es va convertir en alguna cosa inútil, ja que aquestes noves armes les
podies travessar fàcilment.
Proposta didàctica
En el context educatiu, les escultures i els objectes
mostrades del Museu Marès poden ser útils com a eina d’aprenentatge, però el
potencial que posseeixen requereix d’una planificació prèvia per part del
docent. Cal que el docent dissenyi les preguntes adequades amb l’objectiu que
l’alumnat arribi allà on es pretén. Així, la pregunta com a estratègia
d’ensenyament fomenta l’observació, la formulació d’hipòtesis, la comparació,
la deducció i, en el millor dels casos, condueix cap a una investigació en la
cerca de les respostes.
Així, la nostra proposta consisteix, a grans trets, en
utilitzar diferents objectes relacionats amb els cavallers medievals per
analitzar-los, conèixer-los i obtenir respostes sobre la indumentària dels
cavallers d’aquell temps.
Títol de la proposta: “Objectes que
parlen de cavallers”
Model educatiu: Model didàctic
de l’objecte
Públic: Cicle
superior d’educació primària (o 4t curs de cicle mitjà).
Durada aproximada: 1ª part: 1 hora / 2ª part: Un matí /
3ª part: 3 hores
Objectius:
- Analitzar
diferents objectes relacionats amb els cavallers medievals per poder coneixe’ls.
- Entendre com
canviava la indumentària dels cavallers medievals a mesura que evolucionaven
les armes.
Descripció:
La proposta
didàctica es divideix en tres parts:
1ª PART –
Sant Jordi i un casc medieval
Per tal de
començar a tractar el tema dels cavallers medievals, partirem d’alguna cosa
familiar i més propera per als alumnes: els demanarem que dibuixin en un full a
Sant Jordi. A partir dels seus dibuixos, iniciarem una conversa sobre com l’han
dibuixat i per què, la qual cosa ens servirà, a més a més, per saber quins són
els seus coneixements previs.
A continuació,
aprofitant si algun alumne ha dibuixat Sant Jordi amb un casc o armadura, els
ensenyarem un casc de cavaller medieval (el casc es pot obtenir a través dels
museus d’història).
Plantejarem
diferents preguntes al casc seguint l’ordre del mètode d’anàlisi objectual:
Anàlisi morfològic: Com és? Quina forma té? Té diferents parts?
De quin material està fet? Etc.
Anàlisi funcional: Per a què podia servir? Com s’utilitzava?
Quina funció té cada part? Etc.
Anàlisi tècnic: Com es devia fabricar? Amb quines eines? Quines avantatges i
desavantatges té el material utilitzat? Etc.
Anàlisi econòmic: Qui el devia fabricar? Devia ser car o barat? Qui el podia comprar?
Etc.
Anàlisi sociològic: Per quines necessitats es degué fabricar? A
qui devia anar dirigit? El podien utilitzar tant homes com dones? Etc.
Anàlisi estètic: És simple o complex? Devia tenir alguna funció estètica? Etc.
Anàlisi històric: És un objecte continu a algun altre? El relacionaríeu amb alguna època
concreta? Etc.
A partir
d’aquí, els proposarem que, per grups de 5, es creïn la seva pròpia armadura.
Cada grup haurà de fer una armadura d’un any diferent, intentant que siguin
anys entre els quals les armadures variïn entre elles, com per exemple els
segles XI, XIII i finals del XV. Per tal de
poder fer-se la seva armadura, però, necessitaran conèixer com eren i, per
això, abans anirem al Museu Marès a analitzar els objectes medievals que allà
hi trobem.
2ª PART –
Visita al Museu Marès
Abans d’entrar al museu, ens fixarem en un relleu d’un cavaller que lluita contra una
fera a la porta de Sant Iu de la Catedral de Santa Eulàlia (Catedral de
Barcelona), situada a la plaça de Sant Iu, allà mateix on hi ha l’entrada del
Museu Marès.
Portal de Sant Iu de la Catedral de Barcelona (Font: Wikimedia commons) |
El relleu d’aquest cavaller ens servirà per treballar la
indumentària dels cavallers medievals a l’inici de l’època medieval.
A continuació, entrarem al museu en dos grups de 10-12
alumnes cada un (un mestre per grup). En el museu visitarem quatre espais en
els quals es poden trobar objectes relacionats amb els cavallers medievals:
1. Sala de les armes (2n pis – Sala 4)
2. Cavallers – Figures sepulcrals (Primer pis – Sala 27)
3. Sepulcre de Juan de Vargas (Soterrani - Sala 12)
4. Escultures de cavallers (Planta baixa - Pati interior)
Per no
coincidir ambdós grups al mateix espai del museu, el grup A entrarà i anirà al
primer espai. Mentrestant, el grup B anirà a veure una vitrina de la planta
baixa i mirarà les medalles medievals dels cavallers per agafar idees per
l’escut que hauran de crear per la seva armadura. Quan el grup A passi al segon
espai, el grup B anirà al primer. I finalment, quan el grup A acabi els quatre espais del museu
anirà a veure les medalles medievals mentre l’altre grup acaba la visita.
Cada grup de treball serà el responsable d’una de les 5
parades (el relleu de la porta de la catedral i els 4 espais del museu) i cada
grup haurà d’emplenar la fitxa de l’objecte treballat a la seva parada (a la
parada de la sala de les armes podran escollir un dels objectes de la
col·lecció). Al museu podran anar prenent anotacions i a l’aula o a casa podran
acabar d’emplenar la fitxa.
3ª PART – La
nostra armadura
Es farà una
posada en comú i una recopilació d’allò vist en el museu i de les fitxes
elaborades per cada grup. I, per últim, amb l’ajuda dels objectes analitzats del museu, els alumnes hauran de fer per grups la seva
pròpia armadura amb materials reciclats. A més dels objectes del museu també es
poden utilitzar obres literàries com
a fonts, com per exemple, Tirant lo Blanc
i Curial e Güelfa. Els fragments
d’aquestes obres, i moltes altres que parlen sobre cavallers i armadures
medievals, es poden trobar al llibre “L’arnès
del cavaller. Armes i armadures catalanes medievals” de Martí de Riquer.
Així mateix,
per tal d’aprofitar les armadures realitzades per els alumnes, a mode d’idea,
es podria preparar un teatre en el qual els alumnes haguessin d’actuar com a
persones de l’Època Medieval, centrant-se en la figura del cavaller i la seva
armadura.
Material necessari:
- Fulls de
paper, paper i colors per dibuixar al Sant Jordi
- Un casc
medieval de metall (o de plàstic si no es pot aconseguir de metall)
- Fitxes dels
objectes
- Càmera de
fotos o mòbil
- Materials
reciclats i estris necessaris per construir l’armadura
Consells:
- Entrar al
museu en grups de 10-12 alumnes.
- Disposar d’un
mestre per a cada petit grup d’alumnes
- Intentar
portar un casc medieval de metall (no de plàstic) a la primera part de la
proposta, ja que així els alumnes poden esdevenir conscients del pes del casc.
- Deixar el
temps suficient als alumnes per analitzar els objectes i per trobar respostes a
les preguntes.
- Recomanable
que els mestres escoltin l’Audioguia per preparar les activitats, però no és
necessari per als alumnes.
- No visitar
tot el museu, sinó només els quatre espais clau, ja que si es veu tota
l’exposició la visita pot arribar a ser avorrida i pesada per als alumnes.
- El pati al
qual s’accedeix per entrar al Museu Marès és un bon lloc per esmorzar amb els
alumnes.
Bibliografia:
ALBERT, M.;
FUENTES, C.; GUTIERREZ, J.M. (2011). “Geografia e Historia: Investigación,
innovación y buenas prácticas” Ed. Graó, Barcelona.
COMA,L.;
SANTACANA,J. (2010). “Ciudad educadora y patrimonio. Cookbook of heritage”. Ed.
Trea, Barcelona.
RIQUER, M.
(1968). “L’Arnès del cavaller. Armes i armadures catalanes medievals”. Ed.
Ariel, Barcelona.
SANTACANA,J.;
LLONCH, N. (2012). “Manual de didàctica del objeto en el museo”. Ed. Trea,
Barcelona.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada