divendres, 4 d’abril del 2014

SANTA MARIA DEL MAR, EL ROSETÓ MORTAL I LES RESTES DE SANT CUGAT


SANTA MARIA DEL MAR, EL ROSETÓ MORTAL I LES RESTES DE SANT CUGAT

AUTORS: TATIANA TORRES I DAVID PARDO

Interior de Santa Maria del Mar (Font: Wikimedia Commons)


En un mateix lloc de Barcelona podem trobar una de les millors obres arquitectòniques del gòtic català, un rosetó maleït i les restes d’un sant. Sabeu on és això? Exacte, estem parlant de Santa Maria del Mar!

SANTA MARIA DEL MAR

Primer de tot parlarem una mica de Santa Maria del Mar, quina és la seva història, com és la seva estructura arquitectònica i quin a sigut el moment més dramàtic de la història d’aquesta església, coneguda també com la Catedral del Mar.  
En un inici, en el lloc on hi ha l’actual Santa Maria del Mar, hi havia una església anomenada Santa Maria de les Arenes, documentada des de 988, que es va edificar sobre un temple paleocristià.
El 25 de maig de 1329 es comença a edificar l’església de Santa Maria del Mar amb l’ajuda dels habitants del barri, què són els encarregats de portar les pedres des de Montjuïc fins al barri de la Ribera, on es troba l’església. 

Bastaix a la porta principal de Santa Maria del Mar 
(Font: Wikimedia Commons)

Santa Maria del Mar es vol convertir en la catedral del poble, en contraposició de la Catedral de Barcelona, que era el temple de la noblesa i de la monarquia. És per això que els habitants del barri són els encarregats d’obtenir els materials per a la construcció del temple.
Santa Maria del Mar és un temple gòtic que ens mostra molt bé l’estil del gòtic català, ja que està considerada la joia del gòtic a Barcelona. En aquest temple podem trobar característiques pròpies d’aquest moviment arquitectònic, com l’austeritat decorativa i el tractament de l’interior com a un únic espai.  També té la façana amb formes llises, típic del gòtic català i molt contrari a les grans ornamentacions del gòtic europeu.


Façana principal de Santa Maria del Mar
(Font: Wikimedia Commons)


El tractament de l’interior com a un únic espai dona lloc a una planta de tres naus on trobem sensació d’amplitud gràcies a la separació que es fa d’aquestes mitjançant columnes. S’aconsegueix aquest efecte d’un únic espai igualant l’alçada dels sostres de les tres naus, de manera que sembla que només n’hi ha una. Aquesta distribució de l’espai és molt característic de Montagut, un dels arquitectes de Santa Maria del Mar.


Interior de Santa Maria del Mar (Font: Wikimedia Commons)



EL ROSETÓ MALEÏT


L’any 1428 es produeix una catàstrofe natural a Catalunya que va tenir conseqüències molt greus en l’estructura de Santa Maria del Mar. El dia del Corpus de 1428 es produeix un terratrèmol als Pirineus, a prop de Camprodon, que fa caure el rosetó de l’església de Santa Maria del Mar a sobre de la gent que treia la Verge direcció cap a la Catedral. Aquesta desgràcia va matar a unes 20-30 persones a Santa Maria del Mar. Anys més tard, el 1459 per ser exactes, es va construir un nou rosetó.  A l’espai central del rosetó apareix la Mare de Déu , en el segon cercle apareixen els símbols dels quatre evangelistes, en el tercer cercle els apòstols i a la resta del rosetó trobem diferents sants, bisbes i àngels.


Rosetó actual de Santa Maria del Mar
(Font: Wikimedia Commons)


LES RESTES DEL SANT


Dins de Santa Maria del Mar trobem una cripta amb les restes d’un sant. Aquest sant és Sant Cugat i les seves restes no han estat sempre a Santa Maria del Mar, sinó que han anat viatjant per diferents llocs de Catalunya i de França fins arribar al lloc on ara les trobem.
Tot seguit us explicarem la llegenda de Sant Cugat i els diferents viatges que han fet les seves despulles fins arribar al lloc on ara les trobem.

Llegenda de Sant Cugat


Segons la llegenda, Sant Cugat va néixer a la segona meitat del segle III a Scil·li, actual Tunísia, a prop de Cartago. Era cristià i va predicar el cristianisme per la Península Ibèrica, cosa que va fer que fos perseguit per l’emperador Dioclecià, ja que aquest estava totalment en contra de la religió cristiana. Sant Cugat va patir diferents martiris i tortures, però de totes elles en sortí il·lès. Finalment va ser degollat l’any 304.


Representació de Cugat màrtir (Font: Wikimedia Commons)


La llegenda diu que dues noies d’Iluro (Mataró), Juliana i Semproniana, van enterrar el cos de Sant Cugat on havia estat mort, al Castrum Octavianum, on actualment trobem el poble de Sant Cugat. Com a conseqüència d’aquesta acció elles dues també van morir degollades, acusades de cristianes. Es va construir una església paleocristiana amb un monument funerari en el lloc on havien enterrat a Sant Cugat i, amb l’arribada dels benedictins, el monestir va rendir culte a Sant Cugat.
Al segle VIII Sant Fulrad es va emportar una relíquia de Sant Cugat cap a París, a un monestir dedicat a Sant Denís i, quan es va construir la basílica gòtica, la relíquia va ocupar un lloc d’honor a l’absis.
L’any 1835, per culpa de la llei de la desamortització, l’arqueta amb les despulles de Sant Cugat van ser traslladades del Monestir de Sant Cugat a la parròquia de Sant Cugat del Rec, a Barcelona. L’any 1950 Sant Cugat del Vallès rep una petita relíquia procedent de l’arqueta on hi havia les despulles del sant. Actualment les restes de Sant Cugat es troben a la cripta de Santa Maria del Mar i l’arqueta la podem trobar en el Museu Diocesà de Barcelona.


ON ESTÀ SITUAT?


La basílica de Santa Maria del Mar està situada al barri de la Ribera de Barcelona. 




IDEES CLAU


-Santa Maria del Mar

-El rosetó mortal

-La llegenda de Sant Cugat

-Les restes de Sant Cugat

-Església de Sant Cugat del Rec

-El barri de la Ribera


PROPOSTA D’ACTIVITAT


TÍTOL: DESCOBRIM NOUS ENIGMES!

MODEL: Lúdic

DESTINATARIS: Cicle Superior


OBJECTIUS:

-         
       - Interpretar, analitzar i descriure una obra arquitectònica
-          
              - Conèixer les diferents llegendes del rosetó, Sant Cugat del Rec, i les restes de Sant Cugat del
       Vallès.
-          
      - Aprendre a organitzar les idees: parlar en públic
-         
      - Gaudir de l’activitat.
-         
      - Reconèixer els elements importants d’una obra arquitectònica
-          
      - Saber utilitzar els codis QR

DESCRIPCIÓ:

La nostra proposta d’activitat consta de dues parts, una primera que es realitzaria fora de l’aula, on els alumnes es dividiren en petits grups i realitzarien una gimcana en diferents punts emblemàtics del barri de la Ribera de Barcelona. I l’altre on es realitzaria una activitat a l’aula posterior a la sortida.


ACTIVITAT 1 


Aquesta activitat es realitzarà per treballar l’església de Santa Maria del Mar, el rosetó, les restes de Sant Cugat, i l’església de Sant Cugat del Rec. 
Primer de tot, dividirem el grup classe en petits grups que ens ajudin a facilitar la tasca que durem a terme. Aquesta activitat consisteix en realitzar una gimcana, en la qual, els alumnes mitjançant els telèfons mòbils i els diferents codis QR descobriran informació sobre els diferents punts emblemàtics de la zona i seguidament hauran de buscar més informació per contestar a una pregunta que realitzarem en cada codi QR. Un cop els alumnes contestin a cada enigma del lloc assignat hauran de passar pel punt de control, que estarà situat a la plaça del Fossar de les Moreres, on hi haurà un mestre que controlarà si les respostes dels alumnes a l’enigma són correctes o no. En el cas de que les respostes siguin les correctes els alumnes podran passar al següent enigma.

Els diferents punts emblemàtics i les preguntes escollides seran:

 1.-  Rosetó de Santa Maria del Mar
L’any 1428 es produeix una catàstrofe natural a Catalunya que va tenir conseqüències molt greus en l’estructura de Santa Maria del Mar.
El 1459 es construeix un nou rosetó.  A l’espai central del rosetó apareix la Mare de Déu , en el segon cercle apareixen els símbols dels quatre evangelistes, en el tercer cercle ela apòstols i a la resta del rosetó trobem diferents sants, bisbes i àngels.

2.- Arquitectura- planta de l’església de Santa Maria del Mar
Santa Maria del Mar és un temple gòtic que ens mostra molt bé l’estil del gòtic català, ja que està considerada la joia del gòtic a Barcelona. En aquest temple podem trobar algunes característiques principals d’aquest moviment arquitectònic: austeritat decorativa i el tractament de l’interior com a un únic espai.  També té la façana amb formes llises, típic del gòtic català i molt contrari a les grans ornamentacions del gòtic europeu.

3.- Cripta de Santa Maria del Mar
Dins de Santa Maria del Mar trobem una cripta amb les restes d’un sant. Aquest sant és Sant Cugat i les seves restes no han estat sempre a Santa Maria del Mar, sinó que han anat viatjant per diferents llocs de Catalunya i de França fins arribar al lloc on ara les trobem.

4.- St. Cugat del Rec
Antiga església parroquial de Barcelona, situada primitivament a un extrem del barri de Santa Maria o de la Bòria, al carrer de Calders, a l’antic camí que anava a Sant Cugat del Vallès, raó per la qual era anomenada sovint Sant Cugat del Camí i també Sant Cugat del Forn, per ésser prop d’un antic forn de la ciutat.
L’erigí el 1023 el canonge Guislabert, més tard bisbe de Barcelona. Es reféu al s XVII amb la intervenció del Consell de Cent i s’engrandí el 1830. Fou cremada durant la Setmana Tràgica i destruïda el 1936; ara al seu lloc hi ha una petita plaça. El 1944 s’inicià la construcció de l’església actual al carrer de la Princesa. Posseïa relíquies de sant Cugat, que li foren donades al s XVII, en un petit cofre d’argent repussat del s XIV.

5.- Barri – Situació
La Ribera és un nucli del barri de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera del districte de Ciutat Vella de Barcelona. És un dels nuclis o barris tradicionals del centre històric de Barcelona i és un dels tres que dóna nom al barri administratiu.
El barri de la Ribera va ser el centre econòmic de la ciutat entre els segles XIII i XV, quan la riba del mar arribava realment a tocar el barri, quan el que avui coneixem com la Barceloneta encara era una illa (l'illa de Maians). Els grans mercaders hi van fer els seus palaus, com els que encara es conserven al carrer de Montcada.

Preguntes:


1.-El dia de corpus de 1428 va caure el rosetó i va matar a diferents persones, descobreix quina va ser la causa de l’accident. Fes una fotografia del rosetó.
  
2.- Explica com és la planta de Santa Maria del Mar i com estan separades les diferents naus. Com s’aconsegueix donar la sensació d’un únic espai? Fes una fotografia de l’interior de Santa Maria del Mar.

3.- Què és una cripta? Com han arribat les restes de Sant Cugat fins aquí? Fes una fotografia de la cripta.

4.- Busca la situació de l’església de sant Cugat del rec en el carrer princesa. Fes una fotografia del seu emplaçament.

5.- Quins són els orígens del barri a partir dels noms dels carrers que trobem al voltant de l’església de Santa Maria del Mar. Fes la fotografia del nom de diferents carrers del voltant.


ACTIVITAT 2


Aquesta activitat es realitzarà a l’aula després de realitzar la sortida al barri de la Ribera i els seus llocs emblemàtics escollits.
Els mateixos grups de la sortida realitzaran un petit mural explicant un dels punts escollits i que van realitzar a la gimcana. En aquest mural podran utilitzar fotografies fetes durant la sortida i tota la informació que van recollir. Un cop fet el mural hauran d’explicar a la resta de companys el seu punt. Així finalment, tindrem un mural fet amb els cinc elements que haurem descobert a la sortida.


EXEMPLES DE CODIS QR

Codi pregunta 1



Codi pregunta 2



Codi pregunta 3



Codi pregunta 4



Codi pregunta 5




MATERIAL

A l’hora de programar la nostra proposta, cal tenir molt en compte els recursos que es necessitaran en el moment de dur a terme les dues activitats plantejades. En el nostre cas, caldrà tenir molt present el material emprat en la gimcana que es farà fora de l’aula, i també el material per a realitzar el mural conjunt a l’aula. Cal tenir en compte doncs, que per a realitzar les activitats necessitarem càmeres fotogràfiques, mòbils amb lector QR, fitxes, material fungible (llapis, cartolines, etc.)


CONSELLS


-          Es recomana un mínim de tres mestres.
-          Grups heterogenis.
-          Entrar en petits grups a l’església.
-          Conscienciar els alumnes el respecte cap a la gent.
-          Hi ha d’haver material disponible per cada grup (mòbils amb lector QR, càmera fotogràfica).


BIBLIOGRAFIA








Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada