Descripció de
l’element patrimonial
El Monestir de Sant Pere de les Puel·les de Barcelona fou
fundat pel Comte Sunyer i la Comtessa Riquilda durant la primera meitat de
segle X.
La primera documentació que hom
conserva és l’acta de consagració de la seva església, del 945, feta pel bisbe de Barcelona Guilarà, a petició del comte
Sunyer, la seva esposa Riquilda i l’abadessa Adelaida.
Pròsper de Bofarull qüestionà
primer la pretesa fundació del segle IX i la limità a l’atri de Sant Sadurní.
Una construcció religiosa dedicada a Sant Sadurní tingué existència i cementiri
propi fins el moment de la fundació del Monestir. Durant les obres de reedificació
de l’edifici monàstic, després del seu incendi durant la Setmana Tràgica, es
trobà una pedra ornada amb una creu, a prop d’una làpida en la qual es llegeix
”OBIIT ERA DCCCCXXVIIII”. Així, hom pot creure que cap al 891, al lloc ocupat
després pel Monestir, es feien alguns enterraments que potser caldria relacionar amb
l’atri o l’Església de Sant Sadurní.
Del conjunt monàstic de Sant
Pere de les Puel·les avui només es
conserva la seva església, totalment transformada en la
restauració posterior a l’incendi de l’any 1909, mentre que la resta de les
estructures monacals han estat destruïdes o reformades, després que l’any 1835
el Monestir fou destinat a presidi, i el 1873 fos enderrocat el claustre i
també part de les dependències que encara es conservaven.
Inicialment la
seva situació era fora de les muralles romanes fins a mitjans del S. XIII quan
es van construir les noves muralles per Jaume I, llavors va quedar dintre del
recinte de la ciutat.
Localització
→Barri de San Pere, Santa
Caterina i la Ribera de la ciutat de
Barcelona
→C/Lluís
el Piadós, 1
Activitat
didàctica
|
Nº de
sessions
1. Perquè
l’ésser humà destrueix?
2. Visitem
l’església de Sant Pere de les Puel·les
3. Construïm
un còmic cronològic
|
Cicle:
Superior (6è)
|
Objectius
-Conèixer patrimoni històric de
la ciutat de Barcelona
-Entendre les causes del perquè
l'ésser humà està vinculat a la destrucció del seu entorn.
-Identificar els canvis que ha
patit l'edifici al llarg de la història
-Conèixer com els diferents
esdeveniments històrics han afectat a l'església més antiga de la ciutat
|
Desenvolupament
de l’activitat:
Activitat 1: Perquè l’ésser humà destrueix
Durant la
primera sessió es realitzarà un debat
per parlar de les diferents causes de destrucció de l’entorn per part de l’ésser humà.
Per realitzar
aquesta activitat la mestra mostrarà
diferents imatges que mostren formes de destrucció del patrimoni de diferents
ciutats.
-
Guerres
-
Motius polítics
-
Desastres naturals
-
Edificacions noves
A partir d’aquestes
imatges els infants hauran de raonar i posar en comú els diferents punts de
vista que tenen sobre el tema per arribar a trobar respostes a la pregunta
“Perquè l’esser humà destrueix”?
-
Qui ha causat la destrucció?
-
Perquè?
-
Amb la resposta
dels infants i les seves aportacions en forma d’hipòtesis s’anirà creant entre
tots un petit resum de les diferents formes de destrucció.
Després
d’aquesta part la professora mostrarà unes imatges de l’església de Sant Pere
de les Puel·les i realitzarà la següent pregunta:
“ Aquesta església ha estat sempre com
la veiem en la imatge? “
A través
d’aquesta pregunta, el mestre enllaçarà el debat anterior amb l’edifici que els
alumnes visitaran durant la sortida: l’església de Sant Pere de Puel·les. El mestre explicarà que aquest edifici ha
patit molts atacs i reconstruccions i que ha aconseguit persistir fins
l’actualitat.
Activitat 2: Visitem l’església de Sant Pere de Puel·les
Una vegada
realitzada l’activitat prèvia a la sortida es visitarà l’església Sant Pere de
les Puel·les, la més antiga de la ciutat.
Al arribar el professor/a repartirà
a cada grup una fotografia de l'antiga la façana de l'església i de forma individual cadascú
haurà de dibuixar un croquis de l'actual. Després en grups hauran de
marcar totes aquelles diferències que hi veuen.
Una vegada s'ha treballat la part
exterior de l'edifici, el grup accedirà a la part interior. Prèviament
s’avisarà al personal de la parròquia per no coincidir en horari de missa. Una
vegada a l’interior de l’edifici a cada grup se li assignarà una lletra (A, B
C, D i E ). A cada columna de l’església trobaran un panell amb una lletra i
unes indicacions, cada grup haurà de buscar la seva. Al panell constarà el
següent:
Columna A: Si trobeu el Sant que dona nom a
aquesta església ell us donarà la clau. Podreu descobrir en quin any es va
crear i quina funció tenia.
Una vegada trobin a Sant Pere amb
la clau a la mà, situat a la part esquerra de l’altar trobaran un sobre que
hauran de resoldre per arribar a l’any i la funció a la qual estava destinada.
Sobre A
1.Si voleu saber quan es va
fundar aquesta església heu de saber que pertany al segle X, i que els últims
dos números són consecutius i sumen 9. Pista: _ _ _
2.Abans de ser església fou un
monestir fundat pels comptes Sunyer i Riquilda. Quina funció creieu que tenia
llavors? La filla d’aquests era l’abadessa Adelaida.
Columna B: Al portal d’entrada de la capella
del Santíssim es conserven encastats uns relleus amb una creu, del braços de cada una de les quals pengen lletres
del crismó, alfa i omega, en una d’elles amb l’ordre invertit. Intenteu
trobar-la.
Sobre B
1._ _ - _ _ _ _
_ _ era fill d'una
esclava berber de nom Sallama. Per la seva avarícia ben coneguda va rebre
durant el seu govern el malnom de Abu l-dawanik (L'home sense despesa). Aquest
home va destruir el monestir i el seu arxiu i se’n va portar captives algunes
monges. Si voleu conèixer el seu nom compost completeu els espais a partir de
les pistes següents:
-La primera lletra del seu nom es
troba penjant del braç dret de la creu que heu trobat.
-La segona lletra és la dotzena
de l’abecedari.
-Les següents tres lletres
posteriors al guió corresponen a la traducció d’”home” en anglès.
Les últimes
tres lletres són l’antònim en castellà de la paraula NORTE.
2.És important que sapigueu que
això va ocórrer fa molts i molts anys, en aquella època els anys estaven
formats per tres dígits _ _ _. Podeu esbrinar-lo? Per ajudar-vos us podem dir
que:
-Va passar al segle X
-L’últim número de l’any es la
suma dels dits d’una mà
-La suma de l’últim número i el
del mig sumen 13.
Columna C: Si mentre passegeu per l’església
us fixeu en les seves parets, trobareu unes rajoles amb el nom de “VOLTA
RENAIXENTISTA” a sobre.
Sobre C
1.A les rajoles trobem la imatge
d’Adam i Eva pecant amb la seva conseqüent expulsió del paradís... Al 1835 la
funció de monestir va canviar per rebre a la gent de l’època que d’una forma o
d’altre pecava. Esbrineu quina funció tenia el monestir en aquells anys.
2.En l’actualitat la gent que fa
el mal a la nostra societat quin càstig reben?
Columna D: A prop de la porta d’entrada
trobem un sant rodejat d’espelmes. De vegades l’ésser humà utilitza el foc per
poder viure, d’altres per destruir... Apropeu-vos per conèixer la història.
Sobre D
1.El 1909, amb la Setmana
Tràgica, l’antic monestir va patir els efectes d’un incendi que va afectar
greument les seves estructures. Actualment queda només aquesta església molt
modificada. Per què creieu que van cremar aquesta església?
2. Aquest és el plànol real de la
part de l’església de l’antic monestir. Compareu-lo amb l’actualitat, marqueu
la vostra situació, la porta d’entrada i l’altar.
Columna E: Al cinquè banc de la part esquerra mirant l’altar, el passat diumenge un
fidel es va deixar un sobre blanc. Mireu que hi conté.
Sobre E
1.Actualment
aquesta parròquia té la funció d’oferir un lloc de culte pels creients. Abans
era un monestir fundat des de l’any 945. Quines modificacions creieu que ha
pogut patir?
2.Perquè creieu
que es diu Sant de les Puel·les?
Activitat 3. Construïm un còmic cronològic
Després de les
tasques realitzades durant l’estada a l’església, els alumnes hauran d’elaborar
un còmic cronològic, explicant per sobre els fets més rellevants de la història
de l’església.
Es mantindran
els grups que es van formar durant el joc de pistes. Cada grup s’encarregarà de
formar la vinyeta corresponent a la pista que va haver de solucionar durant la
sortida.
La vinyeta
constarà d’un dibuix representatiu i un petit text que resumeixi la principal
informació del fet representat.
Així doncs,
quedarà com a resultat final un petit còmic cronològic on s’expliqui els fets
més rellevant de la història de l’església.
Materials
Imatges
-
Que mostren formes de destrucció
-
Foto de l’església
Quadern de
l’alumne :
-
Fitxa amb la façana i espai per poder
dibuixar
Pistes:
-
Sobres per amagar la informació i
resoldre les pistes
Material divers
per realitzar el còmic cronològic:
-
Fulls
-
Colors
-
Etc...
Consells
-
L’església es troba en una plaça
per on només circulen vianants, és idònia per esmorzar o fer activitats a la
mateixa porta.
-
Està molt ben senyalitzada i és
de fàcil accés.
-
Està dotada de barreres
arquitectòniques
-
Es recomana entrar a l`església
en petits grups.
-
Església adaptada per a persones
en cadires de rodes o dificultats de mobilitat.
-
Demanar permís per penjar deixar les
targes i tenir en compte preparar-les abans que els infants passin a fer
l’activitat.
-
Material fàcil de manipular
-
Visites guiades
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada