• Descripció de l’element patrimonial
Aquesta església parroquial està situada en
el lloc on fou el centre de l'antiga colònia romana i molt a prop de
l'encreuament dels seus dos carrers principals. Segons antigues tradicions no
documentades, l'església fou edificada, a principis del segle IV, sobre les
arenes on van morir els primers màrtirs cristians de la nostra ciutat.
Hi ha historiadors que han cregut que
l’Església dels Sants Just i Pastor va fer funcions de catedral durant el
període musulmà, del 718 al 801, a causa d'haver estat la catedral convertida
en mesquita.
A la crònica de Sant Pere de les Puel·les, la
fundació és atribuïda a Lluís el Pietós, fill de Carlemany, qui va fer
construir el temple en alliberar la ciutat dels musulmans.
De l'any 900 es conserva la lauda sepulcral
de Witiza, la més antiga de la Tarraconense en la qual apareixen les datacions
de l'Era hispànica, de l'Encarnació i la dels Reis francs. A Witiza se'l
considera el primer feligrès conegut de la parròquia.
Tot i així, el cos que conservem avui en dia
és una edificació gòtica portada a terme entre 1342 i 1574 a partir de
diferents fases constructives, possiblement amb les traces inicials del mestre
Bernat Roca.
• Localització
L’església
Sant Just i Pastor està situada a la Plaça que porta el seu nom, Sant Just i
Pastor nº 1, del districte de Ciutat Vella de la ciutat de Barcelona.
Què volem explicar?
De tota la informació de caràcter històric i
patrimonial que genera l’església de Sant Just i Pastor ens volem centrar amb
la llosa sepulcral de Witiza i l’enigma que es rodeja entorn d’aquesta.
Creiem que és un contingut adequat per
treballar amb els alumnes, ja que el fet de generar dubtes i misteris sobre
algun fet històric puntual pot donar molt de joc i motivar a l’alumne a
efectuar totes les activitats que girin entorn d’aquest enigma.
•
Proposta didàctica
Sant Just i Pastor – Som detectius!
|
Cicle: Superior
|
Nº de sessions: 3
|
1. Rebem
una carta!
2. Visitem la Basílica de
Sant Just i Pastor : Fem de detectius!
3. Fem la nostra hipòtesi
|
Objectius:
-
Conèixer patrimoni històric de la ciutat de Barcelona
-
Conèixer la influència visigoda a la península Ibèrica.
-
Esbrinar quin és l’enigma sense resoldre de l’església.
-
Elaborar una hipòtesi
-
Desenvolupar les TIC mitjançant la comunicació via e-mail amb el detectiu.
|
• Desenvolupament de la proposta
Aquestes activitats didàctiques estan
relacionades amb del misteri de la tomba
de Witiza a la Basílica de Sant Just i Pastor.
Per començar aquesta activitat la presentarem
com si fos un cas que ningú mai ha pogut resoldre i es va arxivar. Direm als
infants que un detectiu molt important de Barcelona, el Sr. Joan Sala, ha
reobert el cas. El senyor Joan ens ha
enviat una carta on ens demana ajuda per
resoldre el cas de la: Basílica de Sant Just i Pastor i el misteri de Witiza.
La proposta tindrà tres fases diferenciades
que es desenvoluparan en 3 sessions diferents.
La
primera s’utilitzarà per a presentar l’eix d’animació escenificant l’arribada
d’una carta a classe per situar a l’alumne dins de la proposta didàctica.
Seguidament, els alumnes cercaran informació de manera organitzada i pautada
per part del mestre, amb l’intenció de que coneguin l’enigma i el lloc on es
produeix.
Pel que fa a la segona sessió, els alumnes
visitaran l’església de Sant Just i Pastor i realitzaran un joc de pistes
interaccionant a través de cartes amb el detectiu, el personatge creat.
Finalment, en la darrera sessió explicarem el
concepte d’hipòtesi, per a que serveix i com s’elabora. Com a resultat, cada
alumne haurà de escriure la seva pròpia hipòtesi al detectiu sobre l’enigma de
Witiza.
Activitat
1: Cerca
d’informació
Els infants després de haver llegit la carta
(carta 1) del Sr. Joan Sala, decideixen ajudar-lo.
La mestra ajuda als infants a organitzar-se
amb les pautes del detectiu.
Han de fer petits grups i cada grup buscar
una cosa en concret i fer una tasca:
Grup 1. Qui va serWitiza?
Aquest grup ha de buscar informació sobre
Wititza i fer una petita biografia d’aquest personatge.
Grup
2. On es troba la Basílica de Sant Just i Pastor
Aquest grup ha de buscar on es troba la
Basílica de Sant Just i Pastor i ha de crear una ruta per poder anar a
visitar-la a través de GoogleMaps i la pàgina web de TMB.
Grup
3. Basílica de Sant Just i Pastor
Aquest grup ha de buscar informació de la
basílica i omplir una fitxa tècnica. Quina diferència hi ha entre església i
basílica? de quin estil arquitectònic pertany? Any de fundació, elements més
importants, personatges històrics relacionats amb l’església etc.
Una vegada tots els grups tinguin la tasca
corresponent realitzada, elaboraran un informe ( redactat pel mestre) amb tota
l’informació del cas per tal d’enviar-li a través del correu electrònic al
detectiu Joan Sala.
Finalment, els alumnes reben resposta del
detectiu, a través d’una carta felicitant-los i explicant-los que han d’anar a
visitar l’església, el lloc de l’enigma. ( Carta 2)
Activitat
2: Visitem
la basílica de Sant Just i Pastor
.Una vegada arriben a la Basílica, gràcies a
la ruta preparada per un grup de treball en la sessió anterior, es troben amb un maletí. En aquest maletí
tenen:
-
Una imatge del carrer que posa: Basílica del
S. XIV
-
Una
altra carta del detectiu. ( Carta 3)
-
llibreta
d’anotacions de detectiu ( annex)
*de llibretes n’hi
hauran tants com grups es facin.
- Dues
càmeres de fotos i dues lupes.
Per realitzar la visita a la basílica els
infants entraran en petits grup per poder fer la activitat que posa en la llibreta
d’anotacions de detectius. La resta de grups que hagin d’esperar el seu torn
per a fer l’activitat aprofitaran per esmorzar.
Un cop reunida tota la informació que
demanava el detectiu, s’elaborarà un altre informe per a que el detectiu rebi
tota la informació necessària per a resoldre el
cas.
Activitat
3: Fem
hipòtesis
En aquesta sessions els nens i nenes altra
carta del detectiu Joan Sala. (Carta 4).
Els infants en aquest sessió hauran de fer
una hipòtesis que expliqui, perquè creuen
que Witizia esta enterrat en aquesta basílica.
Com un bon misteri, aquest no està resolt i
per aquest motiu el detectiu demana als infants fer hipòtesis.
Consells:
- L’església
es troba en una plaça per on només circulen vianants, és idònia per esmorzar o
fer activitats a la mateixa porta.
-
Està
molt ben senyalitzada i és de fàcil accés.
-
Cal
avisar prèviament a l’església abans de visitar-la
-
Vista
panoràmica de la nau central de la Basílica
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada