Capella de Santa Àgata. Font:Wikimedia commons
Localització
Es troba dins de l'antiga muralla romana i va ser construïda per ordre de Jaume II i la seva esposa Blanca D'Anjou l'any 1302, amb la finalitat de formar part del Palau Reial Major i substituir l'antic oratori del palau . Originalment estava consagrada a Santa Maria, però el 1601 va canviar a santa Àgata a causa de les relíquies que s’hi guardaven
Capella de Santa Àgata. Font:Wikimedia commons
El mestre d'obres Bertran Riquer va ser l'encarregat de començar la seva
construcció , seguit l'any 1316 per Jaume del Rei i més tard per Pere d'
Olivera.
Consta d'una sola nau de planta rectangular amb un absis poligonal, un petit creuer amb la capella de les Reines, on es poden observar els escuts de Leonor de Sicília i Maria de Navarra. La nau està coberta amb doble vessant amb un enteixinat de fusta policromat. L’àbsis està cobert amb voltes de creueria i darrere seu hi ha la sagristia excavada dins de la muralla romana. Situats entre els contraforts es troben els vitralls amb traceries gòtiques que il·luminen l'espai interior. El campanar és de planta octogonal. D'una petita sala a la dreta de l'altar parteix una escala que porta a la torre del segle XVI de Martí l' Humà .
L’edifici es va començar a fer servir
pel culte a l’any 1835, i després va ser nomenat al 1866 monument nacional. Es
tracta del primer edifici que va ser reconegut amb aquesta categoria. Actualment
forma part del Museu d'Història de Barcelona.
Retaule del conestable. Font:Wikimedia commons
A l’interior torbem la taula de Santa Àgata, del Mestre de Burgo de Osma, i
presidint la capella el Retaule del
Conestable de l’autor Jaume Huguet, una de les obres més rellevants de la
pintura catalana, del segle XV .
També conegut com el retaule de l'Epifania, és una obra artística d'estil gòtic realitzada a tremp l’any 1464 que va encarregar Pere de Portugal (Conestable de Portugal).
Està dedicat principalment a l'Epifania i el que es pretenia amb aquesta obra era prestigiar la monarquia, com s’observa a l’escena principal la presència dels tres reis amb Jesús i la Mare de Déu. La resta del conjunt va dedicat a les glòries de la Mare de Déu (anunciació, naixement, resurrecció, ascensió, pentecostès, i dormició) a l’epifania i al calvari. En total consta de vuit taules i dues portes, a banda i banda de l'altar.
També conegut com el retaule de l'Epifania, és una obra artística d'estil gòtic realitzada a tremp l’any 1464 que va encarregar Pere de Portugal (Conestable de Portugal).
Està dedicat principalment a l'Epifania i el que es pretenia amb aquesta obra era prestigiar la monarquia, com s’observa a l’escena principal la presència dels tres reis amb Jesús i la Mare de Déu. La resta del conjunt va dedicat a les glòries de la Mare de Déu (anunciació, naixement, resurrecció, ascensió, pentecostès, i dormició) a l’epifania i al calvari. En total consta de vuit taules i dues portes, a banda i banda de l'altar.
Proposta
didàctica
Model o
estratègia educativa: Sortida i aprenentatge a partir de l’observació i
l’anàlisi personal.
Objectius:
-
Visitar una capella d’origen medieval
-
Analitzar les
principals característiques de l’arquitectura d’estil gòtic i els trets més
rellevants de la pintura d’estil gòtic
-
Observació i anàlisis dels fets que narra 1 pintura
Curs: Cicle mitjà
Descripció de
l’activitat: L’activitat que farem a la sortida és de consolidació, ja
que prèviament els alumnes han treballat a l’aula l’època medieval i tot els
elements que caracteritzen aquesta etapa.
1.
Anàlisi
dels exteriors de l’edifici: En primer lloc el mestra deixarà uns 15 minuts perquè
els alumnes puguin observar els elements arquitectònics de l’exterior de la capella.
Hauran d’anotar aquells aspectes que han treballat a classe i que ara han pogut
observar. Passat aquest temps, es reunirà tot el grup per posar en comú tot el
que han pogut veure. El mestre afegirà la informació que calgui i, també, si ha
quedat algun aspecte per analitzar, es tornarà a fer el recorregut pels
exteriors, però amb tot el grup, per tal de que el mestre pugui mostrar aquells
aspectes que hagin passat desapercebuts.
2.
Anàlisi
dels interiors de l’edifici: Després passarem a fer la visita de la part interior de
la capella. De la mateixa manera que s’ha analitzat la part exterior de l’edifici.
El mestre deixarà uns minuts perquè observin i anotin els aspectes més
destacables de l’estil gòtic que té la capella i es realitzarà la posada en comú.
3.
Anàlisi
del retaule del Conestable: Més tard, anirem a la zona on es troba la pintura de
Retaule del Conestable, també a la part interior de la capella. La idea es que
l’observin i puguin comentar les característiques que destaquen de la pintura,
ja que prèviament les han estudiat a classe. El mestre farà els comentaris
pertinents i afegirà aquells aspectes que consideri rellevants.
4.
Joc de
descoberta: Per últim realitzarem un mena de joc de descoberta que
intentarem resoldre amb tot el grup. La idea és que a partir de l’observació de
la pintura descobreixin quins són els personatges que trobem al quadre i quins
fets ens mostren. Per tal d’ajudar-los i que sigui més fàcil els donarem unes
pistes. Imprimirem per separat algunes de les pintures del retaule on es pugui
observar amb major facilitat els aspectes esmentats. Aquestes fotografies aniran
acompanyades d’una frase o un petit text, que s’encarregaria de llegir en veu
alta un dels alumnes a la resta de companys.
Per poder realitzar aquesta activitat intentaríem evitar
que els alumnes llegissin la pancarta informativa que hi ha al retaule, ja que
explica els personatges que surten i ens espatllaria el joc de descoberta.
La mort de....... |
A partir de les diferents aportacions que fessin els
alumnes el mestre aniria afegint la informació necessària perquè tots
entenguessin l’escena de les imatges. Segurament hi ha alumnes religiosos que
coneixen la història de Jesús i la Mare de Déu, i poden afegir moltes més idees
que potser els altres. I és del que es tracta, ja que a partir dels
coneixements que alguns alumnes han après degut a les seves creences religioses
puguin explicar als seus companys les escenes de les imatges.
El paper del mestre és molt important per resoldre els
dubtes que puguin sorgir durant la conversa.
Aquesta activitat no pretén treballar la religió catòlica
i els fets que narra la Bíblia, sinó que a partir de l’observació d’una pintura,
sigui de l’àmbit que sigui, els alumnes intentin descobrir uns fets
determinats.
Consells
-
Bona situació geogràfica per poder arribar en transport
públic.
-
Reforç d’un mestre a més del tutor, que pugui acompanyar
al grup durant la sortida.
-
Portar calçat còmode i aigua
-
Vetllar pel bon comportament dels alumnes i pel civisme.
Informació
d’interès
Horari d’estiu
·
Dilluns a dissabte: de 10h a 20h
·
Diumenge: 10 a 15h
Horari d’hivern:
·
Dilluns a diumenge: de 10h a 14h
Preus
-
General: 7€
-
Reduïda: 5€
-
Grups: 5€
-
Nens: Entrada
gratuïta
-
Membres de
l’ICOM i associacions: Entrada gratuïta
-
Entrada
combinada pera tots els centres de MUHBA
Bibliografia
Guia dels espais de Catalunya
Guia de Barcelona
Autora: MAR CABRERA
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina