Actualment, l’automobilisme i el motociclisme estan de
moda, són unes de les competicions més seguides arreu del món i molts som els que seguim les acalorades i
apassionants curses que ens ofereixen pilots tant coneguts con Vettel i
Hamilton a la Fórmula 1 o Jorge Lorenzo, Marc Márquez, Dani Pedrosa o Valentino
Rossi a Moto GP. També hem pogut vibrar amb avançaments impossibles com, per
exemple, el de Marc Márquez a Valentino Rossi al mític circuit de Laguna Seca
durant el campionat del 2013 i victòries in extremis com la que va aconseguir
Maverick Viñales davant d’Àlex Rins a
València. És cert que també hi ha hagut moments tràgics en que pilots han mort
durant una cursa a causa de caigudes, com el sempre discutit Marco Simoncelli i
que hi ha circuits que són coneguts arreu del món com el circuit urbà de
Mònaco. Això ens pot fer reflexionar una mica sobre la història de les
competicions de velocitat i veure quins són els seus orígens i els canvis que
han sofert fins arribar als dies d’ara. Si anem enrere en el temps, fins
arribar a l’època de l’imperi romà, podem trobar els orígens de les
competicions de velocitat. En els circs romans es podien trobar unes sensacions
semblants a les que avui podem sentir en veure les curses i, segurament, moltes
de les accions abans esmentades es van veure de formes molt semblants en el
circ romà. Segurament hi havia avançaments al límit, tocs entre les quadrigues
per intentar guanyar posicions durant la cursa, accidents on els aurigues
havien d’abandonar la cursa i xocs fatals on els aurigues morien.
El circ era el que avui es coneixeria com a circuit i era
el lloc on els aurigues (el que avui serien els pilots) corrien a l’arena
(avui seria l’asfalt) pujats a sobre de les quadrigues, trigues o bigues (avui
dia serien les motos o els cotxes) per tal de guanyar la cursa.
Colin Edwards (5), Valentino Rossi (46) i Marc Márquez (93)
en el Gran Premi de Montmeló 2013.
Font: David Pardo (autor)
Els aurigues
esperaven a sortir a pista dins de les carceres, que eren unes cotxeres
que, en les curses d’avui dia serien els boxes.
Nico Terol sortint del box de l'equip Aspar.Montmeló 2013. Font: David Pardo (autor)
Interior del box de l'equip de moto 2 NGM Forward Racing Team Yamaha
amb les motos de Ricky Cardús. Montmeló 2013. Font: David Pardo (autor)
amb les motos de Ricky Cardús. Montmeló 2013. Font: David Pardo (autor)
A la part externa de l’arena
trobem la cavea, que eren les graderies on hi havia el públic que volia
veure la cursa. Les autoritats estaven situades al podium, que era una
plataforma elevada uns 6 metres que separava l’arena de la cavea.
Al mig de l’arena hi havia un mur baix i allargat anomenat spina, on hi havia
representacions de divinitats, petites construccions, obeliscos i 7 ous o 7
dofins que marcaven les 7 voltes que havien de fer els aurigues. Als extrems de
la spina
hi havia les metae, que eren unes columnes que marcaven el lloc on havien de
girar les quadrigues, trigues o bigues.
Tribuna principal i marcador del circuit de Montmeló
durant el gran premi de Moto GP 2013. Font: David Pardo (autor)
durant el gran premi de Moto GP 2013. Font: David Pardo (autor)
Sempre hi havia quatre colors per
diferenciar les diferents faccions (blanc, verd, vermell i blau). La planta del
circ era allargada. Així, podem veure que les curses d’avui en dia i les curses
del circ romà no són tant diferents i que podem trobar moltes similituds.
Tres equips diferents de moto 3. Estrella Galicia 0,0 (blau),
Team Italia FMI (blanc) i Red Bull KTM (blau i taronja) durant els
entrenaments lliures de Montmeló 2013. Font: David Pardo (autor)
Team Italia FMI (blanc) i Red Bull KTM (blau i taronja) durant els
entrenaments lliures de Montmeló 2013. Font: David Pardo (autor)
El mosaic del circ romà
El mosaic fou trobat el 1860 a l’antic Palau Reial Menor
de Barcelona (també conegut com a Palau de la Comtessa). Datat al segle IV dC,
probablement pavimentava una luxosa casa privada de l’antiga Barcino. Representa una escena de circ,
un tema molt popular a l'època romana: les curses de quadrigues. Es pensa que
podria ser una reproducció del Circ Màxim de Roma, el circ més gran de tots. La
seva composició es pot dividir en dues parts: la superior ocupada per l’espina,
mur longitudinal al voltant del qual es feia la cursa, i que disposava d’uns
elements característics, i la meta; i la inferior, representada per una cursa
de quadrigues. L'espina central del circ apareix representada amb d'estàtues i
construccions. També es mostra el marcador on es col•locava un ou de fusta cada
vegada que es completava una volta.
Detall de la spina. Font: David Pardo (autor)
Els quatre equips que formaven part de la cursa de quadrigues
es distingien pels colors blau, blanc, vermell i verd respectivament.
Despertaven les passions més enfervorides en el públic.
Detall del mosaic. Font: David Pardo (autor)
Aquesta cursa la
guanyà l’equip dels verds, i es proclamà vencedor el cavall anomenat Eridanus. La facció blava (veneta) és la que menys sort va tenir,
ja que va tenir un accident (naufragium)
a la pista, fet que era força freqüent i es representava habitualment com a
recurs narratiu als mosaics d’aquesta temàtica. Les inscripcions indiquen el
nom dels grups de cavalls i les marques de propietat (a la gropa dels cavalls).
Els aurigues que conduïen els carros havien de fer el gir
de 180 graus de la primera meta a tota velocitat i, alhora, impedir que cap
altre quadriga no els avancés. En aquesta lluita, molts carros xocaven i
bolcaven. Com era habitual, el guanyador de la cursa aixeca la fusta amb el
braç dret com a símbol de victòria. Un home, amb una àmfora a la mà, saluda el
guanyador amb eufòria.
Detall de la quadriga guanyadora. Font: David Pardo (autor)
Podem veure com el mosaic està treballat amb detall: les
quadrigues, la roba dels aurigues, els ornaments dels cavalls, les inscripcions…
On està situat?
El mosaic Curses de
quadrigues al circ el trobem en el Museu d’Arqueologia de Catalunya. El
museu es troba a Montjuïc, al Passeig de Santa Madrona 39-41. Es pot accedir
fàcilment amb transport públic.
Idees clau:
-
Museu d’Arqueologia de Catalunya
-
Mosaic
-
Circ
-
Quadrigues
-
Aurigues
-
Civilització romana
-
Paral·lelismes
PROPOSTA DIDÀCTICA
TITOL: Els circuits: orígens i actualitat
MODEL: lúdic
DESTINATARIS: Cicle Mitjà
Objectius:
-
Valorar i respectar el patrimoni cultural, artístic,
històric i social, assumint les responsabilitats que suposa la seva conservació
i millora, apreciant-lo com a font d’informació i utilitzant-lo com a recurs pel
desenvolupament individual i col·lectiu.
-
Conèixer els aspectes bàsics de la civilització romana.
-
Conèixer els espectacles públics durant l’antiguitat
romana.
-
Identificar els edificis on es duien a terme els
espectacles.
-
Reconèixer el desenvolupament i les normes dels
espectacles.
-
Reflexionar sobre els paral·lelismes amb l’actualitat.
Descripció:
La nostra proposta d’activitat consta de dues parts, una
primera part que es realitzaria a l’aula, on el mestre realitzarà una
explicació de la civilització romana, que era un circ romà, perquè
s’utilitzava, quines parts tenia, etc. I una segona part, on es realitzaria una
activitat al Museu d’Arqueologia de Catalunya.
Activitat 1:
Aquesta activitat serà abans de fer la
sortida al museu i servirà com a introductòria per explicar els nens el què
faran al museu. És molt important que el mestre hagi realitzat una explicació
sobre les parts del circ romà, i els hagi fet una petita introducció del que es
feia en aquests recintes, per fer-ho es pot ajudar de recursos visuals com
poden ser imatges o vídeos sobre el circ romà.
Activitat 2:
El mosaic Cursa de
quadrigues al circ que podem trobar al Museu d’Arqueologia de Catalunya és
un mosaic fet amb tessel·les i té parts que han desaparegut. Així, abans d’anar
al museu, donarem a cada alumne una còpia del mosaic tal i com el podem trobar
al museu, és a dir, incomplert, per tal de fer una de les activitats en el
museu.
Una vegada en el museu, els alumnes han de buscar l’obra
i, quan la trobin, han de completar la
imatge que ells tenen en el full amb l’ajuda de la reconstrucció que hi ha
dibuixada a l’obra original. Quan els alumnes hagin acabat de fer la
reconstrucció de l’obra en els seus fulls observaran durant uns 2-3 minuts
l’obra en silenci. Passada aquesta estona els alumnes hauran de fer un petit
debat en el que diran què és el que estan veient en el mosaic, on creuen que estava
el mosaic en un inici, quina creuen que era la funció de l’obra, com està fet,
quines característiques del circ romà es poden apreciar, com eren les
vestimentes dels aurigues ... El professor ha de fer de moderador i dinamitzador
del debat per tal que no se’n vagin gaire del tema. Finalment, el professor els
preguntaria si actualment podem trobar alguna cosa semblant a les curses al
circ i els ajudaria a trobar paral·lelismes entre les curses de velocitat que
podem trobar avui en dia i les curses al circ, tot mostrant les semblances i
les diferencies que hi ha entre unes i altres com, per exemple, en el tema de
la seguretat.
Material:
Cal tenir en compte els recursos que es necessitaran per
dur a terme la nostra proposta didàctica. En el nostre cas, caldrà tenir molt
present el material emprat per a realitzar a l’activitat que es farà al Museu,
és a dir, tot el material fungible disponible (fitxes, colors, llapis, etc.).
També hem de ser conscient que per fer l’explicació inicial sobre el circ romà el
mestre pot utilitzar material audiovisual com imatges, vídeos, etc.
Consells:
-
Conscienciar els alumnes el respecte cap a la gent.
-
Tots els alumnes han de disposar del material necessari
per poder dur a terme l’activitat.
-
Es recomanable que el mestre del grup classe hagi visitat
anteriorment al museu i hagi fet una recerca d’informació per poder dinamitzar
bé el debat.
-
Per poder treballar amb els nens el museu disposa d’una
aula didàctica.
-
El preu del Museu per grups d’estudiants amb professor i reserva
prèvia és gratuït. Els horaris del Museu són: de dimarts a dissabte de 9:30h a
19h, i diumenges i festius de 10h a 14:30h.
Casinos in Malta - Filmfile Europe
ResponEliminaFind the best ventureberg.com/ Casinos in Malta including bonuses, games, games and the history 토토 사이트 of casinosites.one games. We cover all the main reasons https://deccasino.com/review/merit-casino/ to https://septcasino.com/review/merit-casino/ visit Casinos in