dilluns, 12 de maig de 2014

ELS FANALS DE GAUDÍ

Descripció de l'element patrimonial

Antoni Gaudí, arquitecte i màxim representant del modernisme català, va acabar la carrera d’arquitectura al 1878. Al poc d’acabar, Gaudí va rebre l’encàrrec, per part de l’Ajuntament de Barcelona, de la creació del disseny d’unes faroles que formessin part de l’enllumenat públic de la ciutat, que aleshores era de gas. Més endavant van passar a ser elèctrics.
Per a aquest encàrrec va dissenyar dos diferents tipus de fanals: un de sis braços, que es van instal·lar dos a la plaça Reial, i un altre de tres, que en podem trobar dos també a Pla de Palau, davant de la Delegació del Govern espanyol. Els fanals van ser inaugurats a les festes de la Mercè de 1879.

On estan situats?
 





Plaça Reial, Barcelona (Font: Google Maps)







Pla de Palau, Barcelona. (Font: Google Maps)



Com arribar-hi?


Plaça Reial: Per arribar a la plaça Reial la parada de metro més propera és Liceu (L-3). També n’hi ha dues parades de bus a prop, per on passen els busos número 14, 59, 91, N9, N12 i N15, i amb el Barcelona Bus Turístic: ruta sud (vermella). D'altra banda, si es ve de fora de Barcelona a Plaça Catalunya hi ha els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i la RENFE, que comuniquen amb la L3, o s'hi pot arribar fent una petita passejada.

Pla de Palau: Per arribar a Pla de Palau la parada de metro més propera és Barceloneta (L-4). També n’hi ha dues parades de bus a prop, per on passen els busos número 39, 59, 64, 120, 51, D20, H16, N0, N6, i amb el Barcelona Bus Turístic: ruta sud (vermella). D'altra banda, si es ve de fora de Barcelona es pot arribar en RENFE a l’estació de França.


Disseny dels fanals

Parlant del disseny veiem que els dos primers terços són iguals, tots dos estan fets de ferro colat o forja i bronze, tenen la mateixa base de base i les columnes de suport llueixen l’actual escut de la ciutat en la seva part central.
Les diferències
Els fanals de sis braços: Les principals característiques diferenciadores, a part dels sis braços, són les dues serps que formen el caduci, símbol del comerç, i el casc de Mercuri, que en la mitologia romana representa al Déu del comerç. Tot plegat representa el progrés del comerç, de la indústria i dels negocis. Per aquest motiu també podem trobar aquests símbols en els edificis construïts a la mateixa època.

Fanal de 6 braços. Plaça Reial. (Font: autors)

Serp del caduci. Plaça Reial. (Font: autors)

Casc de Mercuri. Plaça Reial. (Font: autors)
 Els fanals de tres braços: N’hi ha també dos a Pla de Palau. La principal característica diferenciadora és la corona invertida que sobresurt per sobre dels fanals on es poden veure tres dracs.

Fanal de tres braços. Pla de Palau. (Font: autors)

Corona invertida. Pla de Palau. (Font: autors)

Corona invertida. Pla de Palau. (Font: autors)

Proposta didàctica

Previ a la sortida

Activitat 1

Títol de l'activitat: El joc de les ximpleries
Model educatiu: Dialògic en petits grups
Destinataris: Cicle mitjà tot i que és molt fàcil dur-la a terme a cicle superior.

Descripció de l'activitat: 
 Es treballarà amb 4 grups de 6 persones. Els grups hauran de ser el màxim d’equilibrats possible. Cada grup tindrà un color: vermell, verd, blau i groc.
A cada grup se li donarà un sobre del seu color que contindrà 4 frases que fan referència als fanals de Gaudí. Per exemple:
1. Els fanals de Gaudí es troben a la plaça Reial i a Pla de Palau de Barcelona.
2. Els fanals van ser una de les primeres obres que se li van encarregar a Gaudí. Molt abans que la Sagrada Família o el Parc Güell.
3. Alguns fanals compten amb la figura d’unes serps enroscades.
4. Els fanals de Gaudí segueixen en construcció avui dia.

D’aquestes quatre afirmacions només n’hi ha tres que són certes i n’hi ha una que és falsa. En aquest cas les tres primeres són les verdaderes.
Cada grup sabrà quina d’aquestes frases és la que no es correspon amb la realitat i, tenint en compte el que saben que és cert i el que no, hauran de pensar dues afirmacions més que siguin falses i que afegiran dins del seu sobre.

A cada sobre, doncs, hi haurà 6 frases (totes escrites a mà pels membres del grup) de les quals la meitat seran certes i la meitat seran falses.
Quan tots els grups hagin acabat. El mestre intercanviarà els sobres i cada grup disposarà d’un temps concret per intentar esbrinar quines d’aquestes frases són veritat i quines no ho són.
Després, en veu alta es farà la correcció. Per cada encert es donarà un punt a l’equip que respon i per cada error es donarà un punt a l’equip que ha formulat l’afirmació. Cada afirmació correcta s’anirà enganxant a un mural que quedarà penjat a la classe per tal que els alumnes vegin les característiques reals dels fanals de Gaudí.

Activitat 2

Títol de l'activitat: La importància dels símbols
Model educatiu: Dialògic en gran grup

Descripció de l'activitat:
També farem una activitat per entendre millor el que Gaudí va voler simbolitzar amb aquests fanals i com ho va fer. A partir de l’observació les imatges dels fanals farem una activitat dialògica on els alumnes hauran d’intentar donar significat al que representa el casc i les serps dels fanals de sis braços de la plaça Reial.
Anirem anotant a la pissarra les diferents hipòtesis que vagin sorgint per part dels alumnes. Quan hagin sortit diferents possiblitats els explicarem quin és el valor real que li va donar Gaudí (el casc és el que fa referència a Mercuri déu del comerç en la mitologia romana i les serps formen el caduci, també símbol del comerç).
Caduceus_large.jpg
Caduci: Símbol del comerç. (Font: wikimedia commons)
Després per grups pensaran quin pot ser el significat dels tres dracs que sobresurten dels fanals de Pla de Palau i ho apuntaran. Podran buscar informació per Internet o mitjançant llibres sobre mitologia. Ho posarem en comú després d’haver realitzat la sortida i hagin pogut observar els fanals en persona.


Durant la sortida

Activitat 1
  
Títol de l'activitat: Visita als fanals de Gaudí
Model educatiu: Itinerari

Descripció de l'activitat:
Farem un petit itinerari dirigit pel mestre. Primer visitarem els fanals de Pla de Palau i després els de plaça Reial i observarem les diferents característiques dels fanals que hem treballat a classe a partir del “Joc de les ximpleries”.
Un cop a la Plaça Reial tornarem a fer els mateixos quatre grups que a la primera activitat i farem una petita enquesta a la gent que passi per la plaça. Es tracta de fer tres preguntes molt curtes que haurem preparat a classe prèviament en català i en anglès:
1. D’on és?
    a) Barcelona
    b) Catalunya
    c) Espanya
    d) Fora d’Espanya
2. Sap qui va dissenyar els fanals d’aquesta plaça?
3. Sap qui va ser Antoni Gaudí?

Nota: Procurarem que cada grup faci les preguntes a unes 5 o 6 persones diferents i que com a mínim hi hagi alguna de Barcelona i algun estranger.

Després de la sortida

Activitat 1
  
Títol de l'activitat: Coneixem el que ens envolta?
Model educatiu: Anàlisi i conclusions a partir del treball a la sortida.

Descripció de l'activitat:
Es tracta de fer el buidatge de les enquestes que haurem realitzat a la sortida. Es tracta d’analitzar quin grau de coneixement tenim del patrimoni que ens envolta i observar si hi ha diferències entre la gent que viu a Barcelona i la gent que ve de turisme a la ciutat. També es pot fer una petita reflexió sobre perquè creiem que hi ha hagut aquests resultats.


Consells

- Cal avisar a les famílies de que tot i ser una sortida per la ciutat es caminarà força estona de manera que caldrà que els nens duguin calçat i roba còmode.
- Es recomana seguir aquesta ruta per anar caminant d’un lloc a l’altre. Més o menys es triga 15 minuts a pas normal. Calculem que amb un grup gran de nens es pot trigar uns 25-30 minuts.

Captura de pantalla 2014-05-07 a les 15.01.26.png
Font: Google Maps
- El trajecte en certs punts és per carrers estrets per on poden passar cotxes. S’ha de vigilar especialment en aquests trams.
- A la plaça Reial hi ha molt d’espai per aturar-se a esmorzar o dinar si cal.
- En tractar-se del centre de la ciutat és possible que hi hagi gran quantitat de gent (sobretot turistes) per qualsevol dels llocs per on passa l’itinerari. Cal preparar l’alumnat i demanar respecte i bona educació. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada