dimarts, 6 de maig de 2014

EL CIRC ROMÀ: LES PRIMERES CURSES DE VELOCITAT


EL MUSEU D’ARQUEOLOGIA DE CATALUNYA: EL CIRC ROMÀ



Introducció

Actualment, l’automobilisme i el motociclisme estan de moda, són unes de les competicions més seguides arreu del món  i molts som els que seguim les acalorades i apassionants curses que ens ofereixen pilots tant coneguts con Vettel i Hamilton a la Fórmula 1 o Jorge Lorenzo, Marc Márquez, Dani Pedrosa o Valentino Rossi a Moto GP. També hem pogut vibrar amb avançaments impossibles com, per exemple, el de Marc Márquez a Valentino Rossi al mític circuit de Laguna Seca durant el campionat del 2013 i victòries in extremis com la que va aconseguir Maverick Viñales  davant d’Àlex Rins a València. És cert que també hi ha hagut moments tràgics en que pilots han mort durant una cursa a causa de caigudes, com el sempre discutit Marco Simoncelli i que hi ha circuits que són coneguts arreu del món com el circuit urbà de Mònaco. Això ens pot fer reflexionar una mica sobre la història de les competicions de velocitat i veure quins són els seus orígens i els canvis que han sofert fins arribar als dies d’ara. Si anem enrere en el temps, fins arribar a l’època de l’imperi romà, podem trobar els orígens de les competicions de velocitat. En els circs romans es podien trobar unes sensacions semblants a les que avui podem sentir en veure les curses i, segurament, moltes de les accions abans esmentades es van veure de formes molt semblants en el circ romà. Segurament hi havia avançaments al límit, tocs entre les quadrigues per intentar guanyar posicions durant la cursa, accidents on els aurigues havien d’abandonar la cursa i xocs fatals on els aurigues morien.

El circ era el que avui es coneixeria com a circuit i era el lloc on els aurigues (el que avui serien els pilots) corrien a l’arena (avui seria l’asfalt) pujats a sobre de les quadrigues, trigues o bigues (avui dia serien les motos o els cotxes) per tal de guanyar la cursa.

Colin Edwards (5), Valentino Rossi (46) i Marc Márquez (93)
en el Gran Premi de Montmeló 2013.
Font: David Pardo (autor)




 Els aurigues esperaven a sortir a pista dins de les carceres, que eren unes cotxeres que, en les curses d’avui dia serien els boxes.

Nico Terol sortint del box de l'equip Aspar.Montmeló 2013. Font: David Pardo (autor)



                                                 Interior del box de l'equip de moto 2 NGM Forward Racing Team Yamaha 
                                                 amb les motos de Ricky Cardús. Montmeló 2013. Font: David Pardo (autor)

A la part externa de l’arena trobem la cavea, que eren les graderies on hi havia el públic que volia veure la cursa. Les autoritats estaven situades al podium, que era una plataforma elevada uns 6 metres que separava l’arena de la cavea. Al mig de l’arena hi havia un mur baix i allargat anomenat spina, on hi havia representacions de divinitats, petites construccions, obeliscos i 7 ous o 7 dofins que marcaven les 7 voltes que havien de fer els aurigues. Als extrems de la spina hi havia les metae, que eren unes columnes que marcaven el lloc on havien de girar les quadrigues, trigues o bigues.

                                                        Tribuna principal i marcador del circuit de Montmeló 
                                                durant el gran premi de Moto GP 2013. Font: David Pardo (autor)

 Sempre hi havia quatre colors per diferenciar les diferents faccions (blanc, verd, vermell i blau). La planta del circ era allargada. Així, podem veure que les curses d’avui en dia i les curses del circ romà no són tant diferents i que podem trobar moltes similituds. 

                                                           Tres equips diferents de moto 3. Estrella Galicia 0,0 (blau),
                                                          Team Italia FMI (blanc) i Red Bull KTM (blau i taronja) durant els 
                                                          entrenaments lliures de Montmeló 2013. Font: David Pardo (autor)


El mosaic del circ romà


El mosaic fou trobat el 1860 a l’antic Palau Reial Menor de Barcelona (també conegut com a Palau de la Comtessa). Datat al segle IV dC, probablement pavimentava una luxosa casa privada de l’antiga Barcino. Representa una escena de circ, un tema molt popular a l'època romana: les curses de quadrigues. Es pensa que podria ser una reproducció del Circ Màxim de Roma, el circ més gran de tots. La seva composició es pot dividir en dues parts: la superior ocupada per l’espina, mur longitudinal al voltant del qual es feia la cursa, i que disposava d’uns elements característics, i la meta; i la inferior, representada per una cursa de quadrigues. L'espina central del circ apareix representada amb d'estàtues i construccions. També es mostra el marcador on es col•locava un ou de fusta cada vegada que es completava una volta.


Detall de la spina. Font: David Pardo (autor)

Els quatre equips que formaven part de la cursa de quadrigues es distingien pels colors blau, blanc, vermell i verd respectivament. Despertaven les passions més enfervorides en el públic.

                                                   Detall del mosaic. Font: David Pardo (autor)

 Aquesta cursa la guanyà l’equip dels verds, i es proclamà vencedor el cavall anomenat Eridanus. La facció blava (veneta) és la que menys sort va tenir, ja que va tenir un accident (naufragium) a la pista, fet que era força freqüent i es representava habitualment com a recurs narratiu als mosaics d’aquesta temàtica. Les inscripcions indiquen el nom dels grups de cavalls i les marques de propietat (a la gropa dels cavalls).
Els aurigues que conduïen els carros havien de fer el gir de 180 graus de la primera meta a tota velocitat i, alhora, impedir que cap altre quadriga no els avancés. En aquesta lluita, molts carros xocaven i bolcaven. Com era habitual, el guanyador de la cursa aixeca la fusta amb el braç dret com a símbol de victòria. Un home, amb una àmfora a la mà, saluda el guanyador amb eufòria.

                                           Detall de la quadriga guanyadora. Font: David Pardo (autor)

Podem veure com el mosaic està treballat amb detall: les quadrigues, la roba dels aurigues, els ornaments dels cavalls, les inscripcions…

On està situat?



El mosaic Curses de quadrigues al circ el trobem en el Museu d’Arqueologia de Catalunya. El museu es troba a Montjuïc, al Passeig de Santa Madrona 39-41. Es pot accedir fàcilment amb transport públic.



Idees clau:

-          Museu d’Arqueologia de Catalunya
-          Mosaic
-          Circ
-          Quadrigues
-          Aurigues
-          Civilització romana
-          Paral·lelismes


   PROPOSTA DIDÀCTICA 


TITOL: Els circuits: orígens i actualitat
MODEL: lúdic
DESTINATARIS: Cicle Mitjà

Objectius:

-       Valorar i respectar el patrimoni cultural, artístic, històric i social, assumint les responsabilitats que suposa la seva conservació i millora, apreciant-lo com a font d’informació i utilitzant-lo com a recurs pel desenvolupament individual i col·lectiu.
-       Conèixer els aspectes bàsics de la civilització romana.
-       Conèixer els espectacles públics durant l’antiguitat romana.
-       Identificar els edificis on es duien a terme els espectacles.
-       Reconèixer el desenvolupament i les normes dels espectacles.
-       Reflexionar sobre els paral·lelismes amb l’actualitat.

Descripció:

La nostra proposta d’activitat consta de dues parts, una primera part que es realitzaria a l’aula, on el mestre realitzarà una explicació de la civilització romana, que era un circ romà, perquè s’utilitzava, quines parts tenia, etc. I una segona part, on es realitzaria una activitat al Museu d’Arqueologia de Catalunya.

Activitat 1: 


Aquesta activitat serà abans de fer la sortida al museu i servirà com a introductòria per explicar els nens el què faran al museu. És molt important que el mestre hagi realitzat una explicació sobre les parts del circ romà, i els hagi fet una petita introducció del que es feia en aquests recintes, per fer-ho es pot ajudar de recursos visuals com poden ser imatges o vídeos sobre el circ romà.

Activitat 2:

El mosaic Cursa de quadrigues al circ que podem trobar al Museu d’Arqueologia de Catalunya és un mosaic fet amb tessel·les i té parts que han desaparegut. Així, abans d’anar al museu, donarem a cada alumne una còpia del mosaic tal i com el podem trobar al museu, és a dir, incomplert, per tal de fer una de les activitats en el museu.
Una vegada en el museu, els alumnes han de buscar l’obra i, quan  la trobin, han de completar la imatge que ells tenen en el full amb l’ajuda de la reconstrucció que hi ha dibuixada a l’obra original. Quan els alumnes hagin acabat de fer la reconstrucció de l’obra en els seus fulls observaran durant uns 2-3 minuts l’obra en silenci. Passada aquesta estona els alumnes hauran de fer un petit debat en el que diran què és el que estan veient en el mosaic, on creuen que estava el mosaic en un inici, quina creuen que era la funció de l’obra, com està fet, quines característiques del circ romà es poden apreciar, com eren les vestimentes dels aurigues ... El professor ha de fer de moderador i dinamitzador del debat per tal que no se’n vagin gaire del tema. Finalment, el professor els preguntaria si actualment podem trobar alguna cosa semblant a les curses al circ i els ajudaria a trobar paral·lelismes entre les curses de velocitat que podem trobar avui en dia i les curses al circ, tot mostrant les semblances i les diferencies que hi ha entre unes i altres com, per exemple, en el tema de la seguretat.

Material:

Cal tenir en compte els recursos que es necessitaran per dur a terme la nostra proposta didàctica. En el nostre cas, caldrà tenir molt present el material emprat per a realitzar a l’activitat que es farà al Museu, és a dir, tot el material fungible disponible (fitxes, colors, llapis, etc.). També hem de ser conscient que per fer l’explicació inicial sobre el circ romà el mestre pot utilitzar material audiovisual com imatges, vídeos, etc.

Consells:

-       Conscienciar els alumnes el respecte cap a la gent.
-       Tots els alumnes han de disposar del material necessari per poder dur a terme l’activitat.
-       Es recomanable que el mestre del grup classe hagi visitat anteriorment al museu i hagi fet una recerca d’informació per poder dinamitzar bé el debat.
-       Per poder treballar amb els nens el museu disposa d’una aula didàctica.
-       El preu del Museu per grups d’estudiants amb professor i reserva prèvia és gratuït. Els horaris del Museu són: de dimarts a dissabte de 9:30h a 19h, i diumenges i festius de 10h a 14:30h.

Bibliografia:




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada