dijous, 15 de maig del 2014

Sant Pere de les Puel·les



Descripció de l’element patrimonial
El Monestir de Sant Pere de les Puel·les de Barcelona fou fundat pel Comte Sunyer i la Comtessa Riquilda durant la primera meitat de segle X.

 


La primera documentació que hom conserva és l’acta de consagració de la seva església, del 945, feta pel bisbe de Barcelona Guilarà, a petició del comte Sunyer, la seva esposa Riquilda i l’abadessa Adelaida.
 
Pròsper de Bofarull qüestionà primer la pretesa fundació del segle IX i la limità a l’atri de Sant Sadurní. Una construcció religiosa dedicada a Sant Sadurní tingué existència i cementiri propi fins el moment de la fundació del Monestir. Durant les obres de reedificació de l’edifici monàstic, després del seu incendi durant la Setmana Tràgica, es trobà una pedra ornada amb una creu, a prop d’una làpida en la qual es llegeix ”OBIIT ERA DCCCCXXVIIII”. Així, hom pot creure que cap al 891, al lloc ocupat després pel Monestir, es feien alguns enterraments que potser caldria relacionar amb l’atri o l’Església de Sant Sadurní.
 
Del conjunt monàstic de Sant Pere de les Puel·les avui només es conserva la seva església, totalment transformada en la restauració posterior a l’incendi de l’any 1909, mentre que la resta de les estructures monacals han estat destruïdes o reformades, després que l’any 1835 el Monestir fou destinat a presidi, i el 1873 fos enderrocat el claustre i també part de les dependències que encara es conservaven.
Inicialment la seva situació era fora de les muralles romanes fins a mitjans del S. XIII quan es van construir les noves muralles per Jaume I, llavors va quedar dintre del recinte de la ciutat.

Localització

→Plaça de Sant Pere
→Barri de San Pere, Santa Caterina i la    Ribera de la ciutat de Barcelona
→C/Lluís el Piadós, 1















Activitat didàctica
Nº de sessions
1. Perquè l’ésser humà destrueix?
2. Visitem l’església de Sant Pere de les Puel·les
3. Construïm un còmic cronològic

Cicle: Superior (6è)
Objectius
-Conèixer patrimoni històric de la ciutat de Barcelona
-Entendre les causes del perquè l'ésser humà està vinculat a la destrucció del seu entorn.
-Identificar els canvis que ha patit l'edifici al llarg de la història
-Conèixer com els diferents esdeveniments històrics han afectat a l'església més antiga de la ciutat


Desenvolupament de l’activitat:
Activitat 1: Perquè l’ésser humà destrueix
Durant la primera sessió es realitzarà  un debat per parlar de les diferents causes de destrucció de l’entorn per part de  l’ésser humà.
Per realitzar aquesta activitat  la mestra mostrarà diferents imatges que mostren formes de destrucció del patrimoni de diferents ciutats.
-          Guerres
-          Motius polítics
-          Desastres naturals
-          Edificacions noves

A partir d’aquestes imatges els infants hauran de raonar i posar en comú els diferents punts de vista que tenen sobre el tema per arribar a trobar respostes a la pregunta “Perquè l’esser humà destrueix”?
-          Qui ha causat la destrucció?
-          Perquè?
-           
Amb la resposta dels infants i les seves aportacions en forma d’hipòtesis s’anirà creant entre tots un petit resum de les diferents formes de destrucció.
Després d’aquesta part la professora mostrarà unes imatges de l’església de Sant Pere de les Puel·les i realitzarà la següent pregunta:

“ Aquesta església ha estat sempre com la veiem en la imatge? “

A través d’aquesta pregunta, el mestre enllaçarà el debat anterior amb l’edifici que els alumnes visitaran durant la sortida: l’església de Sant Pere de Puel·les.  El mestre explicarà que aquest edifici ha patit molts atacs i reconstruccions i que ha aconseguit persistir fins l’actualitat.

Activitat 2: Visitem l’església de Sant Pere de Puel·les
Una vegada realitzada l’activitat prèvia a la sortida es visitarà l’església Sant Pere de les Puel·les, la més antiga de la ciutat.
Al arribar el professor/a repartirà a cada grup una fotografia de l'antiga la façana  de l'església i de forma individual cadascú haurà de dibuixar un croquis de l'actual.  Després en grups hauran de marcar totes aquelles diferències que hi veuen. 


Una vegada s'ha treballat la part exterior de l'edifici, el grup accedirà a la part interior. Prèviament s’avisarà al personal de la parròquia per no coincidir en horari de missa. Una vegada a l’interior de l’edifici a cada grup se li assignarà una lletra (A, B C, D i E ). A cada columna de l’església trobaran un panell amb una lletra i unes indicacions, cada grup haurà de buscar la seva. Al panell constarà el següent:
Columna A: Si trobeu el Sant que dona nom a aquesta església ell us donarà la clau. Podreu descobrir en quin any es va crear i quina funció tenia.
Una vegada trobin a Sant Pere amb la clau a la mà, situat a la part esquerra de l’altar trobaran un sobre que hauran de resoldre per arribar a l’any i la funció a la qual estava destinada.
Sobre A
1.Si voleu saber quan es va fundar aquesta església heu de saber que pertany al segle X, i que els últims dos números són consecutius i sumen 9. Pista: _ _ _
2.Abans de ser església fou un monestir fundat pels comptes Sunyer i Riquilda. Quina funció creieu que tenia llavors? La filla d’aquests era l’abadessa Adelaida.

Columna B: Al portal d’entrada de la capella del Santíssim es conserven encastats uns relleus amb una creu, del braços de cada una de les quals pengen lletres del crismó, alfa i omega, en una d’elles amb l’ordre invertit. Intenteu trobar-la.
Sobre B
1._ _ - _ _ _ _ _ _ era fill d'una esclava berber de nom Sallama. Per la seva avarícia ben coneguda va rebre durant el seu govern el malnom de Abu l-dawanik (L'home sense despesa). Aquest home va destruir el monestir i el seu arxiu i se’n va portar captives algunes monges. Si voleu conèixer el seu nom compost completeu els espais a partir de les pistes següents:
-La primera lletra del seu nom es troba penjant del braç dret de la creu que heu trobat.
-La segona lletra és la dotzena de l’abecedari.
-Les següents tres lletres posteriors al guió corresponen a la traducció d’”home” en anglès.
Les últimes tres lletres són l’antònim en castellà de la paraula NORTE.

2.És important que sapigueu que això va ocórrer fa molts i molts anys, en aquella època els anys estaven formats per tres dígits _ _ _. Podeu esbrinar-lo? Per ajudar-vos us podem dir que:
-Va passar al segle X
-L’últim número de l’any es la suma dels dits d’una mà
-La suma de l’últim número i el del mig sumen 13.
Columna C: Si mentre passegeu per l’església us fixeu en les seves parets, trobareu unes rajoles amb el nom de “VOLTA RENAIXENTISTA” a sobre.
Sobre C
1.A les rajoles trobem la imatge d’Adam i Eva pecant amb la seva conseqüent expulsió del paradís... Al 1835 la funció de monestir va canviar per rebre a la gent de l’època que d’una forma o d’altre pecava. Esbrineu quina funció tenia el monestir en aquells anys.
2.En l’actualitat la gent que fa el mal a la nostra societat quin càstig reben?
 
Columna D: A prop de la porta d’entrada trobem un sant rodejat d’espelmes. De vegades l’ésser humà utilitza el foc per poder viure, d’altres per destruir... Apropeu-vos per conèixer la història.
Sobre D
1.El 1909, amb la Setmana Tràgica, l’antic monestir va patir els efectes d’un incendi que va afectar greument les seves estructures. Actualment queda només aquesta església molt modificada. Per què creieu que van cremar aquesta església?
2. Aquest és el plànol real de la part de l’església de l’antic monestir. Compareu-lo amb l’actualitat, marqueu la vostra situació, la porta d’entrada i l’altar.

Columna E: Al cinquè banc de la part esquerra mirant l’altar, el passat diumenge un fidel es va deixar un sobre blanc. Mireu que hi conté.
Sobre E
1.Actualment aquesta parròquia té la funció d’oferir un lloc de culte pels creients. Abans era un monestir fundat des de l’any 945. Quines modificacions creieu que ha pogut patir?
2.Perquè creieu que es diu Sant de les Puel·les?


Activitat 3. Construïm un còmic cronològic
Després de les tasques realitzades durant l’estada a l’església, els alumnes hauran d’elaborar un còmic cronològic, explicant per sobre els fets més rellevants de la història de l’església.
Es mantindran els grups que es van formar durant el joc de pistes. Cada grup s’encarregarà de formar la vinyeta corresponent a la pista que va haver de solucionar durant la sortida.
La vinyeta constarà d’un dibuix representatiu i un petit text que resumeixi la principal informació del fet representat.
Així doncs, quedarà com a resultat final un petit còmic cronològic on s’expliqui els fets més rellevant de la història de l’església.

Materials
Imatges
-          Que mostren formes de destrucció
-           Foto de l’església
Quadern de l’alumne :
-          Fitxa amb la façana i espai per poder dibuixar
Pistes:
-          Sobres per amagar la informació i resoldre les pistes
Material divers per realitzar el còmic cronològic:
-          Fulls
-          Colors
-          Etc...
Consells
-           L’església es troba en una plaça per on només circulen vianants, és idònia per esmorzar o fer activitats a la mateixa porta.
-           Està molt ben senyalitzada i és de fàcil accés.
-           Està dotada de barreres arquitectòniques
-           Es recomana entrar a l`església en petits grups.
-           Església adaptada per a persones en cadires de rodes o dificultats de mobilitat.
-          Demanar permís per penjar deixar les targes i tenir en compte preparar-les abans que els infants passin a fer l’activitat.
-          Material fàcil de manipular
-          Visites guiades



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada